Baon podcast

2023.06.26. 06:50

Az autósok is sokat tehetnek azért, hogy járhatók maradjanak a kecskeméti földutak – podcast

Mintegy 1000 kilométer földutat tart karban folyamatosan a Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. (KVÜ), melyek állagmegóvásáért az autósok is sokat tehetnek, ha lassan haladnak ezeken az utakon. A kecskeméti földutak jellemzően homokosak, amit nem lehet hosszú távon tömöríteni, ezért karbantartásuk folyamatos feladatot jelent a KVÜ-nek. Erről Boros Gábor, a KVÜ ügyvezetője beszélt a Gong rádió Mai téma című műsorában.

Horváth Péter

Boros Gábor, a KVÜ ügyvezetője

Fotó: Bús Csaba

Boros Gábor elmondta, hogy a KVÜ feladatai közé tartozik a burkolt és a földutak karbantartása is. Jelenleg három géplánccal dolgoznak Kecskeméten, összesen 1000 kilométer hosszúságú földútrendszer karbantartását végzik, ami országosan is egyedülálló és hatalmas feladat. 

A kecskeméti földutak sajátossága, hogy többnyire finomhomok összetételűek, amit semmilyen módon nem lehet hosszú távra tömöríteni. Az egyre növekvő áthaladó forgalom és a mind nagyobb tömegű járművek hozzájárulnak az utak minőségéhez. A földutak másik ellensége az eső, amitől nyomvályú alakul ki rajtuk, a szárazságban pedig a tömörítés problémája áll fenn, így egész évben feladatot adnak a földutak a KVÜ-nek – mondta Boros Gábor.

Kecskeméten igen nagy változást jelent, hogy a hobbikertes területek az utóbbi években a családtámogatások és a kedvező telekárak hatására lakóövezetekké alakultak – így például a Máriahegy vagy a Halasi úti hobbik térsége, ezért a jól járható földutak iránt is nő az igény. Ezt a dinamikus változást nehéz infrastruktúrában követni. Az ügyvezető szerint az úthasználók sokat tehetnek a földutak állagának megóvásáért. A földutakat használó járművek száma megsokszorozódott, ezért különösen oda kell figyelni az állagmegóvásra: a megfelelő sebességgel és módon közlekedni rajtuk. A megfelelő sebesség kellően lassú tempót jelent, ami 30 kilométer per óra vagy az alatti, nem pedig a gyakran tapasztalt 50–70 kilométeres sebesség, hiszen ez a tartomány már hozzájárul az utak állapotának gyorsabb romlásához.

Az ügyvezető elmondta, hogy egész évre kidolgozott ütemterv szerint tartják karban az utakat. 

Először a gerinc- és a gyűjtőútvonalak állagmegóvását végzik, majd ezt követik az egyéb földutak. Hozzátette, hogy mivel nincs elegendő gépláncuk, nem tudnak mindenhol ott lenni, ami egyébként is megfizethetetlen vállalkozás lenne. A munkavégzés időjárásfüggő, a nagy esők idején fel kell függeszteni a munkát, de az itt elszenvedett hátrányt hétvégi munkavégzésekkel igyekeznek behozni.

Hozzátette, hogy a földutak állagának megóvására a legjobb megoldás lenne az aszfaltburkolat építése. Ennek érdekében több lakóközösség is úgy döntött, hogy önerős építésbe kezd, amit az önkormányzat támogat.

Boros Gábor arról is beszélt, hogy július 4-től lakossági kérésre, közlekedésbiztonsági okokból lakó-pihenő övezetté változik a Rendőrfalu. 

Ezért az ottani táblákat leszereli a KVÜ, és újratáblázzák az egész területet, a leszerelt táblákat pedig máshol használják fel. A táblakihelyezés mintegy két hétig tart majd, ez idő alatt fokozott körültekintéssel érdemes közlekedni – javasolta Boros Gábor és hozzátette: természetesen utána is fontos szem előtt tartani, hogy a lakó-pihenő övezet sebességhatára 20 kilométer per óra, és a kereszteződések egyenrangúak, tehát a jobbkézszabály érvényes, valamint csak célforgalom engedélyezett, áthaladás nem.

A cikkben szereplő videó megtalálható a Baon.hu Youtube-csatornáján is.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában