MÁV

2024.01.16. 19:42

Választ kaptunk, mi okozhatta a fénysorompóhibát Kecskeméten

A MÁV-csoport Kommunikációs Igazgatósága kedden válaszolt megkeresésünkre. Arról sajnos nem esett szó, hogy milyen gyakori az ilyen jellegű hiba, és arról sem, hogy általában mennyi idő alatt érnek ki munkatársaik a hiba elhárítására. Válaszukat az alábbiakban idézzük.

Horváth Péter

Volt aki áthajtott a síneken

Fotó: Horváth Péter

„Január 15-én, hétfőn a Kecskemét Máriavárosnál lévő fénysorompónál meghibásodott egy jelfogó. A hiba következtében a fénysorompó időnként annak ellenére tilosat mutatott, hogy át kellett volna váltania fehér villogó fényre. A hibát elhárították.”

Arra kérdésünkre, hogy mit tehetünk ilyen esetben, illetve áthaladhatunk-e a síneken akkor, amikor már nyilvánvalónak tűnik, hogy meghibásodás okozta a piros jelzést, a KRESZ szabályait idézték.

„– A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett lévő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.

– A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a – egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott – fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.

– A berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve ha a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.

– Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.

– A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.” – szól a MÁV csoport válasza.

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában