KECSKEMÉT

2020.04.25. 07:00

Sokszor elkerülhetetlenek a személyes találkozások

Az elmúlt hetek bebizonyították: a védőnői szolgálathoz és a szoptatási tanácsadáshoz is elengedhetetlen hosszú távon a személyes kontaktus. Az online segítségnyújtás tapasztalatairól Szabóné Kis Éva védőnővel, laktációs szaktanácsadóval beszélgettünk.

Sebestyén Hajnalka

Szabóné Kis Éva bemutatóbabával dolgozik online is

Forrás: Petőfi Népe

– A járványhelyzetben hogyan működik a védőnői szolgálat?

– A személyes találkozásokat minimumra csökkentettük, csak kivételes esetekben találkozunk az édesanyával és gyermekével. Akkor is csak a rendelőben, fertőtlenített környezetben, és egyszerre csak egy családot fogadunk, egy szülőt és egy gyermeket.

– Mondana néhány példát a kivételes esetekre?

– Újszülött babáknál, ha első gyermeke a családnak, és az anyának a szoptatással gondja van, vagy a baba gondozásában adódtak problémák. Szintén kivételt képeznek a védőoltások, amelyeket az adott időben beadunk. Ezek mellett a várandósgondozásban is vannak helyzetek, amikor elkerülhetetlen a személyes találkozás, például az első alkalom, a kiskönyv kiadása. De ebben az esetben is megkérjük a kismamákat, hogy e-mailben küldjék meg előre adataikat, otthon mérjék meg súlyukat, ha tudják, mérjék meg előre a vérnyomásukat, és hozzák magukkal a vizeletet. Ezt követően a rendelőben találkozunk velük fertőtlenített környezetben, ahol megkapják a kiskönyvet, és feltehetik kérdéseiket.

– Mi a helyzet a veszélyeztetett körbe tartozó családoknál?

– Ha olyan család van, melynek gondozásában a gyermekjóléti szolgálat, a gyámügy is benne van, természetesen ott van személyes kontaktus. Az én körzetemben erre nincs példa, de van olyan kollégám, aki ilyen esetben személyesen jár ki a családhoz az előírt egészségügyi szabályok betartása mellett.

– Más esetekben hogyan történik a kapcsolattartás?

– Telefonon és interneten. A világháló többféle lehetőséget nyújt a kapcsolattartásra, akár írásban, akár videóchat formájában.

– Megfelelően tudnak ilyen formá­ban segíteni?

– A mostani helyzetben nem is tehetünk mást. Számos esetben elegendő, de az biztos, hogy részünkről, védőnők részéről sokkal nagyobb odafigyelést kíván meg. Mérlegelnünk kell az adott hang és kép alapján, ami közel sem mérhető a személyes kontaktushoz, a személyesen látottakhoz, hallottakhoz. A bizonytalanságból utat kell mutatnunk a családoknak. A munkaidőnk nem 8-tól 16 óráig tart, hanem szinte egész nap, illetve hétvégén, ünnepnapokon is a családok szolgálatában állunk és elérhetőek vagyunk.

– Az online kapcsolattartásból ön szerint a jövőre nézve kamatoztatható bármi is?

– Szerintem a védőnői szolgálatban nem. A személyes kapcsolattartás fontos a minőségi munkavégzéshez. Természetesen, vész esetén – mint a mostani is – igazodnunk kell a lehetőségekhez, de szerencsére ez csak ideiglenes állapot.

– A családok hogyan fogadják az online segítségnyújtást?

– Szerencsére ez idáig nincs tudomásom arról, hogy gond lenne, mindenki rugalmas. A legtöbb családnak van internetje, ahol pedig nincs, ott a telefon nyújt megoldást.

– Ön nemcsak védőnőként dolgozik, hanem képzett szoptatási tanácsadó is. Ez is működik online?

– Igen, bár ez is személyes kontaktus alapján az igazi. A videón látom, hogy az édesanya hogyan táplálja anyatejjel babáját és úgy adok neki instrukciókat. Egy mellgyulladás esetén azonban nem működik az online tanácsadás, a kezelés, ahhoz találkoznunk kell. Az anyukákat ugyanúgy a rendelőben fogadom, fertőtlenített környezetben.

– A Hírös Agórában futó ingyenes Babaváró kedd esték előadás-sorozat egyik oszlopos tagja. Hogy sikerült az online szoptatási előadás?

– A múlt héten tartottam meg először, 15 kismamával jöttem össze a videóchat program jóvoltából. Nagyon hangulatos és hasznos volt szerintem mindenki számára.

– A koraszülöttekkel foglalkozó Koramentorházban is dolgozik. Ott is működik az internetes kapcsolattartás?

– Igen, de amint arra már utaltam, valamennyien alig várjuk, hogy ismét személyesek legyenek a találkozások. Átmenetileg azonban segí­tenek.

Szabóné Kis Éva bemutatóbabával dolgozik online is
Fotó: Petőfi Népe

– Mennyi pluszt kívánt meg öntől a megváltozott munkakörülmény?

– A már említett nagyobb odafigyelés mellett a napi ütemterv felállítása a legnehezebb. Korábban tudtam, hogy kihez hány órára megyek, most azonban a telefonos beszélgetéseket, a videóhívásokat, az előadásokat kell a napomba belesűríteni. Előre szinte sosem tudom, kivel mennyi ideig tart a beszélgetés. Arról nem beszélve, hogy sok váratlan hívást is kapok.

– Végül néhány szó az Együtt a Kecskeméti Családokért Alapítvány munkájáról, melynek ön a vezetője. A nehéz helyzetbe került családokat ugyanúgy tudják támogatni?

– Igen, ezen a téren szinte nem változott semmi. A céges és egyéni támogatóink ugyanúgy gondolnak ránk és segítenek. Az adományokért bejönnek a családok, vagy mi megyünk oda a boltba, a gyógyszertárba és a pénztárnál kifizetjük a végösszeget. Szerencsére ebben a nehéz helyzetben is sokan gondolnak azon embertársaikra, akik még náluk is sokkal rosszabb körülmények között élnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában