Beruházás

2023.12.19. 17:33

Átadták a szentkirályi elkerülő utat – galériával

Az M44-es gyorsforgalmi út megvalósításának részeként elkészült a szentkirályi elkerülő, amely a község belterületét tehermentesíti az áthaladó forgalomtól. A mintegy 2,9 kilométer hosszú elkerülő út ünnepélyes átadását kedden tartották.

Lizik-Varga Katalin

A mintegy 2,9 kilométer hosszú elkerülő út ünnepélyes átadását kedden tartották

Fotó: Bús Csaba

Az M44-es gyorsforgalmi út megvalósításával 2x2 sávos gyorsforgalmi úti összeköttetés valósul meg az M5-ös autópályától, Kecskemét térségétől Békéscsabáig, távlatban pedig az országhatárig.

A szentkirályi elkerülő szakasz a Szentkirály–Tiszakécske összekötő út részeként épült 2,9 km hosszban. Tiszakécske felőli végén osztályozós csomópont épült, míg a Kecskemét felőli végén egy közvilágítással ellátott ötágú körforgalmú csomópont valósult meg. Az elkerülőszakasz nyomvonala mellett a területek kiszolgálását párhuzamos földúthálózat biztosítja majd, a földutak a csomópontokon keresztül lesznek elérhetőek. A kivitelezést a Duna NRG Zrt. végezete nettó 2,6 milliárd forint értékben.

Szabó Gellért, Szentkirály polgármestere az ünnepélyes átadón elmondta, hogy a szentkirályiak számára az elkerülő út átadása nagy ajándék. A településvezető kifejtette, hogy 2014 januárjában kaptak értesítést arról, hogy a Kecskemét–Szolnok Kiemelt Gazdasági Övezet megvalósulásával együtt egy közúti fejlesztés is indul. Az akkori tervek szerint Szentkirályt kettészelte volna az M44-es gyorsforgalmi út egyik leágazása.

– Aláírást gyűjtöttünk, és eljutottunk odáig, hogy a beruházó cég hajlandó volt arra, hogy egy népszavazás döntsön arról, hogy a szentkirályiak hogy szeretnék ezt az útfejlesztést 

– magyarázta a településvezető. – 2018. augusztus 19-én kapott elsöprő többséget az a változat, aminek egy része ez, a mostani elkerülő út – tette hozzá.

A polgármester hangsúlyozta, hogy az elkerülő út lehetővé teszi azt, hogy a nagy forgalom ne a településükön keresztül haladjon át, de bízik abban, hogy a fejlesztést követő áldásokban a szentkirályi faluközösség is részesül majd.

Szeberényi Gyula Tamás, Bács-Kiskun vármegye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője köszöntőjében elmondta, hogy az elmúlt évtizedek a rendszerváltástól kezdődően Kelet-Európában és a térségünkben is a felzárkózásról szóltak. Hangsúlyozta, hogy Bács-Kiskun vármegye különösen fejlődött az elmúlt időszakban.

Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára elmondta, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedéspolitikai fő célkitűzése az, hogy az ország gazdaságát úgy erősítsék, hogy közben elősegítik a mobilizációt. Mint mondta, 2010-ben Magyarország kormánya három fontos célkitűzést tett az útfejlesztésekkel kapcsolatban. Az egyik az volt, hogy az autópályák jussanak el az országhatárokig. A másik, hogy minden magyarországi településről 30 percen belül el lehessen érni a legközelebbi gyorsforgalmi úthálózatot. A harmadik célkitűzés pedig az, hogy a 2020-as évek közepére minden megyei jogú város össze legyen kötve gyorsforgalmi úthálózattal.

– Ezen célok egyik fontos eleme az M44-es gyorsforgalmi út fejlesztése és az M44-hez kapcsolódó fejlesztések, mint ez a mostani szentkirályi elkerülő is

– hangsúlyozta az államtitkár.

Mint mondta, az M44-es munkálatai 2016 óta folyamatosan folynak. Első szakaszát, a Tiszakürt és Kondoros közötti 61 km-es szakaszt 2019-ben adták át. 2020-ban elkészült a Kondoros–Békéscsaba szakasz, majd az új Tisza-hidat is magában foglaló Lakitelek–Tiszakürt szakaszon is megindulhatott a forgalom. Ezzel immár 89 kilométer készült el a Békéscsabáig mintegy 125 kilométeres gyorsforgalmi útból.

Az államtitkár elmondta, hogy a tervek szerint a jövő év első felében vehetik majd birtokba az autósok a 4,6 km-es Szentkirály–Lakitelek szakaszt. Itt befejező munkálatok, műszaki átadás-átvételi eljárások zajlanak, melyeket jövő év elején hatósági eljárások követnek. Ezek sikeres lezárását követően, várhatóan 2024 márciusában adják át az M44-es gyorsforgalmi út új szakaszát. A tervek szerint 2025-ben pedig a Szentkirály és Kecskemét közötti 32 kilométeres szakaszt is átadják majd.

Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke, Bács-Kiskun vármegye 4. számú választókerületének országgyűlési képviselője hangsúlyozta: ez az elkerülő út végülis a szentkirályi közösségnek olyan győzelme, amely rendkívül sok apró kétséget, kételyt és bizonytalanságot oszlatott el.

– Én tudom, hogy Szentkirály egy vonzó hely, és nemcsak az út, nem csak a jövőbeli tervek, hanem a faluközösség ereje miatt is – mondta. Az alelnök elmondta azt is, hogy az út építését követően víztározó is fog épülni a közelben.

E beruházáshoz egyébként számos további fejlesztés is kapcsolódik a célból, hogy az M44-ről – a további átadásáig – a forgalom felújított útszakaszokon érje el Kecskemét térségét.

Ezek a következők Kecskeméttől indulva:

– A 44-es számú főút felújítása a „repülős körforgalom és a „Fekete Gólya Étterem” között 3,4 kilométer hosszban, a volt Csepegi csárdánál 2022 nyarán megvalósult,

– A 44-es számú főúti csomópont („Fekete Gólya Étterem”) és az épülő M44-es gyorsforgalmi út Szentkirály elkerülő közötti összekötő utak közötti 8,6 kilométeres összekötő út felújítása is elkészült az idei évben, 12,7 kilométeres hosszban, végig párhuzamos új kerékpárúttal, 

– Szentkirály elkerülő szakasz megvalósítása (2,9 kilométer),

– A 4623-as számú Szentkirály–Tiszakécske összekötő út felújítása a Szentkirály elkerülő és az M44-es autóút között, párhuzamos kerékpárút-építéssel (4,1 km),

Az M44-es Szentkirály–Lakitelek szakasz kivitelezését nettó 35,4 milliárd forint kormányzati forrásból valósítja meg a Duna NRG Zrt, melyben már a most átadott Szentkirály elkerülő költsége is benne van.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában