2020.10.12. 17:30
Szemétből készült sportcipő a tárlatra Kalocsán
Csak hulladékból készült tárgyak szerepeltek a Kalocsai Szent István Gimnázium tárlatán.
A legkreatívabb újrahasznosítók: Helfrich Ágnes, Pécsi Gyöngyi és Bolvári Patrik.
Fotó: Gábor János
A Kalocsai Szent István Gimnáziumban évekre nyúlik vissza a környezettudatosságra nevelés hagyománya. A rendszeresen megtartott fenntarthatósági témahetek alkalmával hirdetnek olyan projekteket, amelyek megdolgoztatják a diákok kreativitását. A napokban zárult Alkoss szemétből! című pályázatukra ezúttal is sokan jelentkeztek. A beérkezett tárgyakból rendezett iskolai kiállításon akadt papír- és műanyaghulladékból készült sakktábla, szobor, térábrázolás, sőt, oktatóanyag is.
– Ezzel arra tanítjuk a gyerekeket, hogy a hulladékot hogyan tudják többször is felhasználni, vagy valamilyen kreatív dolgot kihozni belőle. A beérkezett tárgyakat az iskola folyosóján állítottuk ki, és szavazni lehetett rájuk – mondta el Gyimesi Erzsébet biológia szakos tanár, a természettudományi munkaközösség vezetője.
– Nagyon sok voks érkezett: több mint kétszáz szavazócédulát dobtak be a tanulók. Közönségdíjat, illetve első és második helyezettet is hirdettünk – fűzte hozzá, megjegyezve: utóbbiakról reálszakos pedagógusok alkotta zsűri döntött.
A közönségszavazás nyertese Bolvári Patrik 12. b osztályos diák lett Air Force fantázianevű munkájával: tulajdonképpen megformázta egy népszerű sportruházati márka azonos típusnevű cipőjét. Szintén csak újrahasznosított anyagokból dolgozott a második helyezést elérő Pécsi Gyöngyi (12. b), aki egy félig nyitott könyvből készült sündisznóalakot adott le, míg a győztes Helfrich Ágnes (12. b) lett egy sakktáblával. A mezőket egyszerű kartonlapra vázolta fel, míg a figurákat kupakok helyettesítették.
Gyimesi Erzsébet elmondta: a mezőny többi tagja is kreatív megoldásokkal pályázott: volt PET-palackokból készült seprű, papírból hajtogatott madáretető, tejesdoboz-pénztárca, vagy többféle alapanyagot is tartalmazó lakásdekoráció. A pedagógus úgy véli, hogy a tanulók igazán fogékonyak a környezettudatossággal kapcsolatos témákra, hiszen az ő felnőttkorukat már sokkal inkább alá kell rendelni a fenntartható életmódnak, mint az előttük járó generációkét. Pont ezért volt csupán egyetlen feltétele a projektben való részvételnek: tilos volt vásárolt anyagokból dolgozni, csupán azt használhatták fel, ami az otthonukban hulladékként jelentkezik.