Szülők Iskolája

2020.02.23. 15:30

Jubilál a kecskeméti ifjúsági otthon népszerű rendezvénye

Idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját a Szülők Iskolája. Csizmadia Ilonával, a programsorozat megálmodójával és szervezőjével beszélgettünk.

Sebestyén Hajnalka

Csizmadia Ilona édesanyai tapasztalatait is kamatoztatta a témák kiválasztásánál

Forrás: Petőfi Népe

Fotó: Bús Csaba

– Évről évre töretlen az előadások népszerűsége. Hogy sikerül fenntartani az érdeklődést?

– Programsorozatunkkal az volt a célunk, hogy segítséget adjunk a szülőknek a gyermekneveléssel kapcsolatos kérdéseik, problémáik megoldásához. Egy-egy témához olyan szakembereket hívunk, akik új ismeretekkel, javaslatokkal, ötletekkel és továbblépési lehetőségekkel segítik a szülőket. Már az elején bebizonyosodott, jó irányvonalat találtunk, mert sok pozitív visszajelzést kaptunk. Előadásainkon sok visszatérő szülő vesz részt, és mindig csatlakoznak újabbak.

– Tizenöt évvel ezelőtt honnan jött az ötlet a Szülők Iskolája létrehozására?

– Gyakorló édesanyaként azt tapasztaltam, jó lenne szakmai segítséget kapni a napi nevelési problémákhoz. A szülők gyakran beszélgetnek gyermekeikkel kapcsolatos gondokról a játszótereken, iskolai rendezvényeken, ám jó lenne meghallgatni egy-egy szakember véleményét, tanácsait. Így született meg a Szülők Iskolája előadás-sorozat ötlete. Ehhez szakmai tanácsot a kezdetekben dr. Csertő Arankától kértem, később a nevelési tanácsadó munkatársai, Karsainé Soós Katalin és Dologné Kovács Izabella, valamint Nádas Mária tréner, ifjúságsegítő szakember segített, illetve segít ebben. Továbbá szoros együttműködés alakult ki a sorozat megvalósításában a Kecskeméti Védőnői Szolgálat munkatársaival is. Minden alkalommal a szakemberektől új nézőpontokat és jó gyakorlatokat tanulhatunk. Szakszerű, kutatási eredményeken alapuló és mégis közérthető ismereteket adnak át, továbblépési lehetőséget vázolnak fel.

– Az évek alatt melyek voltak a legnépszerűbb témák?

– Kiemelhetném a tanuljunk tanulni témakört, azaz, hogy a szülők hogyan segíthetik gyermekeiket a minél jobb iskolai teljesítmény elérésében. Az egyre nagyobb mennyiségű tananyag elsajátítása során szükségessé válnak a különböző tanulási módszerek. Számos lehetőséget megismerhettünk, ami azért is jó, mert a gyerekek nagyon különbözőek. Vannak vizuális, auditív és szenzoros típusúak. Nem lehet tudni, kinél melyik válik be.

– A gyermeknevelés témakörében mire voltak leginkább kíváncsiak?

– Visszatérően aktuális téma az óvoda-iskola átmenet, az iskolaérettségre vonatkozó kérdések köre, a kamaszkor problémája és a szexuális nevelés a családban témakör.

– Kiket hív előadónak?

– A tanév során öt előadásunk van, ebből egyet mindig országos hírű pszichológus tart. Lenyűgöző előadásokkal többször járt nálunk dr. Vekerdy Tamás, dr. Ranschburg Jenő és dr. Czeizel Endre. Sajnos már egyikük sem lehet velünk. Rajtuk kívül vendégünk volt Tari Annamária, Kádár Anna­mária és legutóbb Léder László. A sorozat többi előadását helyi szakemberek – családterapeuták, orvosok, pedagógusok – tartják meg.

– Mennyiben változtak a trendek a 15 év alatt?

– A családok élete gyors ütemben alakult. Így a változó értékrend, a digitális világ kihívásai, a családon belüli munkamegosztás, a generációk együttműködése és a szülők munkahelyi leterheltsége sok új témát kíván meg. A változásokra reagálva a szakemberek új szempontokat, más megközelítési módokat ajánlanak az egyes témafeldolgozások során.

Csizmadia Ilona édesanyai tapasztalatait is kamatoztatta a témák kiválasztásánál
Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

– Hogyan látja, a szülők is változtak?

– Sok mindenben. Különösen nehéz a munka és a család közötti egyensúly megteremtése. A szülők egyre kevesebb minőségi időt tudnak eltölteni gyermekeikkel, holott ez rendkívül fontos lenne a személyiség- és lelkiegészség-fejlődésük szempontjából. A szülői minta hosszú távon meghatározó. Ezért sarkalatos kérdés az őszinteség, amely abban nyilvánul meg, hogy a szülő tettei és szavai összhangban állnak. Szomorúan tapasztalom azt is, hogy a felgyorsult élettempó miatt a szülőknek nincs türelmük például megvárni, míg a gyermek megköti a cipőfűzőjét, egyedül megtanulja felvenni a kabátját, mindent megcsinálnak helyettük, csakhogy gyorsan haladhassanak. Így az önállóságuk nem alakulhat ki, kiszolgáltatottá, tehetetlenné váltak. Engedni kellene nekik, hogy próbálkozzanak. Meg kell tanulniuk, hogy lehet hibázni, van lehetőség a javításra.

– Ki tartja az idei sorozat záró előadását?

– Március 4-én érkezik hozzánk dr. Juharos Ágota, a Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány titkára, aki arról beszél, hogy a háziállatoknak milyen személyiségfejlesztő hatása van, mit tanulhatnak meg általuk a gyerekek.

– Mi alapján állítja össze az éves programsort?

– A sorozaton részt vevő szülők mindig elmondhatják ötleteiket, várom javaslataikat, ami alapján már tervezzük a jövő tanévi Szülők Iskolája programját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában