2018.01.22. 08:17
A kicsengetés után mennek a tanodába
A hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatása érdekében nyitott Tudástár Tini Tanodákat megyénk négy településén egy éve a Bács-Kiskun Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Társulat a települési iskolák tanítói, tanárai részvételével. Szabadszálláson 33 gyermek vesz részt a programban.
A tanodai foglalkozások egy része korrepetálással, az iskolai feladatok elkészítésével telik
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Gulyás Sándor
A tanodák azért jöttek létre, hogy elősegítsék a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, főként a még nehezebb helyzetben lévő roma származású diákok felzárkóztatását, iskolai sikerességét. Később pedig önálló, saját mindennapi életük kérdéseiben felelős döntések meghozására képes felnőttekké váljanak – mondta el érdeklődésünkre Vanyurné Lázár Erzsébet, a projekt helyszíni kapcsolattartó koordinátora, a Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatója.
Szabadszálláson nagyon nagy szükség volt a tanoda elindítására, mivel a helyi általános iskolában egyre több a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű tanuló, és jelentősen megnövekedett a roma származású diákok száma is.
– A tanoda elindítása nem volt zökkenőmentes. A szülők egy részét meg kellett győznünk arról, hogy éljenek a felkínált lehetőséggel, s a gyerekeket sem volt könnyű rendszerességre szoktatni. Azok, akik kitartottak, most kezdik el érezni a foglalkozások hasznosságát – emelte ki a koordinátor.
A tanodai foglalkozások napi rendszerességgel, a tanítási órákat követően kezdődnek. A hét négy napja korrepetálással, az iskolai feladatok elkészítésével telik. A programban a harmadik osztályostól a hatodik osztályos diákokig vesznek részt, velük, négy-öt fős csoportokban foglalkoznak a szaktanárok. Péntekenként vannak a sport-, dráma-, kézműves, életvitel-foglalkozások, illetve a háztartási ismereteket is elsajátíthatják a tanodások. Az életpálya-építéshez kapcsolódó kirándulások a pályaválasztást segítik elő.
– Az élet minden területéről próbálunk kicsippenteni valamit, amit később kamaszként, majd felnőttként jól tudnak hasznosítani tanodásaink. A foglalkozások alkalmasak arra is, hogy felszínre kerüljenek a gyermekek rejtett képességei, készségei. A siker ízét megtapasztalva jönnek rá, hogy érdemes továbbtanulni, mert csak így lehetnek hasznos tagjai társadalmunknak – tette hozzá Vanyurné Lázár Erzsébet.
A tanodák hármas célt tűznek ki
A tanoda típusú programok több mint tíz éve működnek Magyarországon. A kezdetben civil szervezetek által életre hívott kezdeményezések a magyar közoktatás által „elhanyagolt” tanulói réteg, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók támogatására jöttek létre. A tanodák hármas célt tűznek ki maguk elé. Egyrészt megpróbálnak hozzájárulni tanulóik iskolai sikerességéhez – képességeik kibontakoztatása által, másrészt megpróbálják csökkenteni a szociális hátrányokból fakadó nehézségeiket, valamint segítik megőrizni az otthoni kultúra értékeit, azaz erősítik a programban részt vevő gyermekek kulturális identitását.