Moyra segít a tanulásban

2024.01.07. 06:50

A terápiás kutyával élményen keresztül tanulnak a kecskeméti diákok – galériával

Gyakran hallhatunk terápiás kutyás tanórákról, mely elsőre egy nagyon kedves és vidám órának tűnik. Azt azonban csak kevesen tudják, milyen komoly pedagógiai munka kapcsolódik hozzá, hosszas tervezés előzi meg az órákat. Így a terápiás kutya úgy segíti az óramenetet, hogy közben a diákok szociális érzékenysége erősödik, nyitottabbá és motiváltabbá válnak.

Sebestyén Hajnalka

A Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskola 3./B osztályában kutyaterápiás órán Moyra kutya

Fotó: Bús Csaba / archív-felvétel

– Mióta tart kutyás órákat? – kérdeztük a kecskeméti Szent Imre Katolikus Általános Iskolában hosszú évek óta terápiás kutyás tanórákat tartó Berta Tímea Regina tanítónő-tanárnőt.

– Tíz éve kezdtem, nagyon gyorsan éreztem a jótékony hatását. Külső szemlélőként ez egy kedves kis óra egy cuki kutyával, de ennél sokkal többről van szó. Nagyon pontosan meg kell előre tervezni az óramenetet, hogy melyik feladathoz, milyen trükkre van szükség, illetve az adott feladattal mi a célom. Megéri a plusz fáradtság, mert hatékonyan fejleszthetem a diákok különböző képességeit, készségeit, amit rendszeres mérésekkel nyomon követek. Fegyelemre és precíz munkavégzésre is tanítja őket, segíti a jó és rossz különbségének felismerését, a rejtett mondanivaló megértését az olvasmányokban, a hatékony és önálló tanulást. 

– Milyen gyakran tart kutyás órákat?

– Havonta egy-két alkalommal az irodalom és nyelvtan órákon, a gyerekek imádják, és számomra is nagyon motiváló. Ebből töltekezem. Jelenleg Moyra, boxer és felvezetője, Hajnal Kata jár hozzánk második éve.

– Minden osztályban ugyanolyan órákat tart?

– A kutyás órák minden osztályban más céllal zajlanak. Négy évig egy olyan csapattal vittem a kutyás digi órákat, akik között nagyon sok kiváló képességű tanuló volt, nagyjából egyforma tempóban dolgoztak. A cél náluk a hatékony tanulás mellett az volt, hogy a sok ügyes gyermek megtanulja a toleranciát, a társak iránti figyelmet, mások segítésének fontosságát. Ők most ötödikesek, s tanítom őket. Világosan látszik az önállóságukban, a feladatmegoldásaikban a négy év eredménye. Munkafegyelmük kiváló, terhelhetőek, motiválhatók.

– A kutya nem vonja el a figyelmet a tananyagról?

– Pont ellenkezőleg. A vele elvégzett feladat egy pozitív élményt jelent a tanulóknak, ehhez rögzül a tananyag, mely így hosszú távon megmarad. A diákok élményen keresztül tanulnak.

– Végig aktív az óra?

– Igen, tevékenységalapúak a kutyás órák. Mindig csinálunk valamit, tanulás közben is mozgunk. Nincs passzivitás. A Meixner-féle írás-olvasást tanítom, melynek fókuszában a tevékenységváltás áll.

– Mely osztályba tanít most kutyával?

– A mostani csapat, a 3./B szeptemberben kezdte el velem a kutyás órákat. Tempójukban és képességeikben is különbségek vannak, s ez így jó. Az órákat úgy kell felépítenem, hogy sikerélményben részesüljön mindenki, nemcsak a leggyorsabb és legokosabb tanuló. Differenciálok, igyekszem egyéni figyelmet biztosítani a diákjaimnak. A terápiás kutya ebben nagy segítségemre van, hiszen a gyerekek éhesek a dicséretre, s az, hogy megszeretgetik egy-egy elvégzett munka után a kutyát, vagy trükköt tanulhatnak vele, örömmel tölti el őket. 

– Látható már eredmény?

– A mostani osztályban a kutyás órák legfontosabb célja a meghitt, ideális légkör megteremtése. Világosan látszik a gyerekek viselkedésén, hogy mit értünk el a három hónap alatt. Eleinte nagyon sokat csacsogtak, mára sokkal fegyelmezettebbek, engedik érvényesülni a másikat. Az alapvető tanórai szabályokra Moyra kutya tanította meg őket. A terápiás kutya nyugalmat áraszt és vár el. Trükköt csak úgy képes végrehajtani, ha körülötte csend honol. Tapasztaltuk az elején, hogy Moyra nem figyelt a felvezetőre, mert a gyerekek felálltak, hangoskodtak, s ilyenkor nem sikerült a mutatvány. Most már tudnak vele együtt dolgozni, Moyra a jelenlétével elérte azt, hogy figyeljenek rá a gyerekek.

– Ezek szerint kiváltságnak számít, ha valaki trükköt mutathat be a kutyával?

– Igen. Sőt az is előfordul, ha valaki nagyon ügyes és gyakrabban sorra kerül, és felajánlja másnak a trükk adását. Ez is nagyon pozitív előrelépés, a gyerekek szociálisan érzékenyebbek egymás iránt. Nem utolsó sorban a kutyával könnyebb őket rávenni egy-egy feladatra.

– Ezt a kutyaterápiás tanórai módszert magától sajátította el?

– A kecskeméti Kutyával egy Mosolyért Alapítvány jóvoltából nemcsak kutyák jönnek az óráimra, hanem segítenek a háttérmunkában, a szervezésben. A pedagógusoknak szóló továbbképzésen rengeteg ismeretet sajátítottam el. Hajnal Katával, Moyra felvezetőjével pedig közösen tervezzük meg az órákat. Együtt ötletelünk, csodálatos összhangban működünk. Azt is mindig elmeséli: Moyra mennyire boldog, amikor otthon felveszi a zöld munkapólót, már tudja, hogy mennek az iskolába. 

– A kutyás órák mellett a digitális órák elkészítésében is élen jár. Mesélne ezek előnyeiről?

– Számomra a Covid, az online tanítás jót is hozott. A Classroom felületét nagyon jónak találom, minden hétvégén megújítom a tananyaghoz kapcsolódó tankockákkal, vetítésekkel. Az a tapasztalatom, hogy a gyerekek tudatosan használják, szorgalmasan dolgoznak otthon, s számolnak be nekem üzenetek formájában arról, hogy melyik feladat tetszett a legjobban, s miért. Célom, hogy sokoldalúan oktassam a diákokat, s hiszem, hogy a különböző munkaformák, a tevékenységek elősegítik azt, hogy mindenki gondolkozzon az óráimon, ne váljanak passzív befogadókká. Nem célom kockulni a gyerekekkel, de be kell látnunk, hogy az online térben meg kell tanulni a jó dolgokat észrevenni, hasznosan tölteni a tablettel az időt.

– Vannak további céljai a tanítás terén?

– A legjobb helyen vagyok itt, a Szent Imrében, hisz minden nap érezhetem Isten jelenlétét, kegyelmét. Hálás vagyok, hogy minden vágyamat megvalósíthatom, támogatást kapok igazgatónktól abban, hogy fejlődhessek szakmailag és lelkileg. Ehhez a felelősségteljes hivatáshoz ugyanis elengedhetetlen a pedagógus hite, szeretete. 2024-ben organikus pedagógiai képzést kezdek el, mely az érzelmi intelligenciára fókuszál. Minden bennem cseng dédipapám, a híres szőlőnemesítő, Kocsis Pál mondata „Élni és dolgozni, alkotni akartam. ” Ezt a mondatot a szívemben hordozom, velem van nehézségben, örömben. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában