oktatás

2021.06.25. 17:27

Segítik a tehetséges gyerekeket Kiskunhalason

Öt évvel ezelőtt, a Kiskunhalasi Fazekas Mihály Általános Iskola kezdeményezésére alakult meg a térségi Talentum Tehetségsegítő Tanács, oktatási intézmények, partnerszervezetek és magán­személyek részvételével.

Mester-Horváth Nikolett

A térségi Talentum Tehetségsegítő Tanács tagjai rendszeresen megosztják egymással jó gyakorlataikat

Fotó: Mester-Horváth Nikolett

A Nemzeti Tehetség Program (NTP) pályázatain keresztül a megalakulás óta minden évben újabb és újabb programokkal igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a tehetség azonosításán és kibontakoztatásának támogatásán túl biztosítani tudják a tehetségfejlesztés folyamatosságát, az utánkövetést.

A nemes célt szolgáló munka tapasztalatairól beszélgettünk az intézményvezetőkkel. Az óvodák, általános és középiskolák tehetséggondozó műhelyei széles körű lehetőséget kínálnak a gyerekeknek a robotikától és logikai-matematikai fejlesztésektől kezdve a művészeti nevelésen át a természettudományok és a sport területéig.

– Fontos megjegyezni, hogy a tehetséges fia­talok általában több területen is kimagasló teljesítményt nyújtanak, ezért nagyon lényeges, hogy ne állítsuk őket választás elé, hanem a lehetőségek felkínálásával segítsük őket a fejlődésükben – mutatott rá egyik alapelvükre Kárász Péter, a Kiskunhalasi Fazekas Mihály Általános Iskola igazgatója.

A gyerekek támogatása mellett az idei, Egymásra hangolva című pályázat megvalósítása során is lehetősége van az együttműködő intézményvezetőknek egymás jó gyakorlatainak megismerésére, új módszerek kidolgozására.

– Együtt sokkal könnyebb, mert így részei vagyunk az egész folyamatnak és látjuk, hova kerülnek, mit csinálnak azok a gyerekek, akiket mi fejlesztettünk az óvodában. Ez a perspektíva megmutatja, mekkora haszna van a munkánknak – hangsúlyozta Szeriné Ferencsik Yvette, a Kiskunhalasi Bóbita Óvoda és Bölcsőde vezetője.

Kolléganője, Szemerédi Tünde tehetségfejlesztő szakpedagógus pedig azt emelte ki, hogy a Tehetségsegítő Tanácsnak köszönhetően az országban elsőkként kezdték el alkalmazni a Sakkpalota képességfejlesztő oktatási programot óvodában. – Emellett intézményünkben több tehetségműhely működik, igyekszünk minden területet lefedni. Nagyon sok az érdeklődő gyermek, mindenkinek megadjuk a lehetőséget a foglalkozásokon való részvételre. Figyeljük ugyanakkor a képességeiket is, de nem erőltetünk rájuk semmit, mert ebben a korban még nem lehet tudni, kinek mi lesz az útja.

Olyan terepet kell viszont nekik teremteni, ahol több mindenben kipróbálhatják magukat

– mondta a szakpedagógus.

Szintén a többféle tehetségműhely jelentőségét hangsúlyozta Paczolayné Lusztig Beáta, a Kiskunhalasi Kertvárosi Általános Iskola igazgatóhelyettese és kolléganője, Rapcsákné Pap Anikó. – Nálunk a természettudományi tehetséggondozáson van a hangsúly, de nem szűkítjük le kizárólag erre a foglalkozások körét, teret engedünk a gyerekeknek, hogy az évek alatt kiderüljön, miben tehetségesek – avatott be gyakorlatukba Paczolayné Lusztig Beáta.

Az óvodák és iskolák, valamint az iskolák és iskolák közötti párbeszéd fontosságát és hasznosságát emelte ki Kovács Andrea, a Kiskunhalasi Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója.

– A kollégák tanácsának köszönhetően kezdtünk el más intézményekben hangszerbemutató foglalkozásokat tartani, így a gyerekek érdeklődése jobban felkelthető, kézzelfogható élményt adunk számukra. Intézményi párbeszéd nélkül biztosan kevesebb tehetséges fiatalt érnénk el

– fogalmazott.

Arra pedig, hogy a tehetségek hosszú távú segítésének folytonosságára egyebek mellett miként törekszenek az intézmények, kiváló példa a robotikaműhely. A Bóbita óvoda robotikafoglalkozásai a pedagógusok körében is népszerűek. Olyannyira, hogy ezen felbuzdulva már van olyan tanár a Fazekas iskolában, aki elvégzett egy képzést a robotika oktatásához. – Ezenfelül az óvodából ballagó tehetséges gyerekek idén először kaptak Talentum-útlevelet, amit visznek tovább az iskolába, így lehetővé téve az egymásra épülést, a sikerek, eredmények követését – tudtuk meg Tihanyiné Gerencsér Ágnestől, a Kiskunhalasi Fazekas Mihály Általános Iskola intézményvezető-helyettesétől, a program koordinátorától.

A térségi Talentum Tehetségsegítő Tanács tagjai rendszeresen megosztják egymással jó gyakorlataikat
Fotó: Mester-Horváth Nikolett

Mindezek mellett a Tehetségsegítő Tanács tagjainak egyik legfontosabb törekvése, hogy a halasi és környékbeli, magasan kvalifikált tehetséges fiatalokat meg tudják tartani a dél-alföldi munkaerőpiacon. – Szeretnénk elérni, hogy az itteni intézményekben megalapozott tudás és tehetség a térség munkaerőpiacán tudjon kamatozni. Meg kell teremtenünk azokat a lehetőségeket, amik hazacsábítják a fiatalokat. Ennek egyik eszköze lehet egy életpályát előrevetítő tehetséggondozás – hívta fel a figyelmet a távlati célokra Kárász Péter.

A szülőket is bevonják a programokba

A Talentum Tehetségsegítő Tanács a programsorozatba bevont gyerekek szüleire is aktív szereplőként tekint a tehetség kibontakozásának támogatásába. Hasznos tanácsokat, információkat nyújtanak a tehetséges gyermekek neveléséhez például a stresszkezelés, a hatékony időbeosztás vagy épp a kreativitás fejlesztésének területén.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában