Shell Eco-marathon

2019.07.07. 13:25

A kecskeméti Kandósoknak sok akadályt kellett leküzdeni

Eredményesen szerepeltek a hazai diákcsapatok a Londonban megrendezett Shell Eco-marathon versenyen. Európa legnagyobb energia-hatékonysági megméretésén Kecskemétet képviselve a Kandó középiskola Kandó Electric csapata 20. helyen végzett. A fiataloknak több nehézséggel kellett megküzdeniük.

Sebestyén Hajnalka

A július 1-5. között megrendezett Shell Eco-marathon Europe 2019-en összesen 28 ország 140 csapata sorakozott fel a rajtvonalnál saját építésű autójával. Az idei versenyen nemcsak az ismeretlen versenypálya, hanem a szokatlanul meleg idő miatt is rendkívüli kihívások elé állította a diákokat, akiknek a hőségben az autók hűtését is meg kellett oldaniuk. A cél azonban nem változott: a verseny során a csapatok azon dolgoztak, hogy minél messzebbre jussanak el 1kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal.

A diák innovációs megmérettetésen a csapatoknak összesen négy lehetőségük volt, hogy mért kört fussanak, amelyek közül a legjobb számított végső eredménynek. Egy próbálkozás alatt 11 kört, összesen 16 km-t kellett teljesíteniük a legkevesebb energiafelhasználással.

Hazánkat a győri és szegedi egyetemisták, valamint a középiskolai kategóriában a kecskeméti Kandó középiskolások képviselték. A győri diákok első alkalommal induló, új autójuk rendkívül szoros versenyben hatodikként ért célba a városi autó kategóriában. A prototípus elektromos kategóriában versenyző szegediek a második próbálkozás során futották a legjobb eredményt, s 214 km-t tettek meg 1 kWh energiával.

Az egyetlen magyar középiskolás csapat, a kecskeméti Kando Electric számára már a technikai vizsgálat kalandosan indult, ahol az akkumulátor rögzítését kellett utolsó pillanatban módosítania a csapatnak a prototípus kategóriában induló elektromos járművén. Ezután az első próbálkozásnál a vezérlés váratlan meghibásodása okozott fejtörést a diákoknak, amelyet szintén sikerült elhárítaniuk. Végül minden a helyére került és a csapat 362 km/kWh teljesítménnyel zárta a kihívást a 20. helyen.

A Kandó Electric csapat tagjai: Borsodi István tanár, Ladányi Sándor tanár és Kisari Szilvia marketinges, valamint a diákok: Kovács Dávid menedzser, Simon Péter motorvezérlést fejlesztő, Tóth István telemetria fejlesztő, Csernus Alex, Fábián Péter, Török Balázs pilóta és Kincses Gábor pilóta.

Összesítve a Shell Eco-marathon Europe 2019 eredményeit, a leghosszabb távot ismét a francia Microjoule-La Joliverie futotta, akik 2735 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is a franciák nyerték, a TIM UPS INSA csapat új rekordot állított fel 234.3 km/kWh eredményével. A prototípus kategória elektromos járművei között pedig ebben az évben a spanyol Eco-Dimoni csapat autója bizonyult a legenergiahatékonyabbnak, és 888 km-t tett meg 1 kWh energiával.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában