frissítve

2019.05.30. 09:54

A Duna Bács-Kiskun megyei szakaszán is keresik a hajóbaleset áldozatait

Egy nagyméretű luxushajóval ütközött össze egy turistahajó, amely elsüllyedt szerda este a Dunán, a fővárosban. Heten életüket vesztették, heten megsérültek, több embert még keresnek. A mentési munkálatok a Duna Bács-Kiskun megyei szakaszát is érintik.

Gábor János, Lencsés P. Anna, Maksa Balázs, Szerencsés Vivien

Riasztásra várva: járőrautó figyeli a folyót a Duna kalocsai kikötőjénél, csütörtök reggel. A hajóbaleset miatt folyamatos a rendőri jelenlét.

Fotó: Gábor János

Mint ahogy arról folyamatosan frissülő cikkünkben beszámolunk, a hajón harminckét dél-koreai turista utazott, és a kétfős magyar személyzet. A Hableány nevű turistahajó a szakadó esőben egy szállodahajóval ütközött, amely maga alá gyűrte a kisebb hajót. A mentésbe a rendőrök és a tűzoltók mellett a katonák is bekapcsolódtak.

Információink szerint a mentést kiterjesztették a Duna, a fővárostól délre eső teljes szakaszára. Úgy tudjuk, hogy Bács-Kiskun megye több dunai kikötőjénél, illetve a folyó partján több helyen megyei rendőrök figyelőszolgálatot látnak el. Hírportálunkon folyamatosan frissítjük a megyei vonatkozású információkat.

Folyamatosan figyelik a Duna vizét Soltnál

Délután egy óra körül megérkezett egy kitűző hajó a solti rakodóhoz. A hajó sötétedéskor át fog állni a dunaföldvári oldalra a Halászcsárda mellé, ahol az éjszaka folyamán reflektorokkal fogják pásztázni a vizet. Információnk szerint holnap a vízügy dolgozói reggel hat órától ismét a Duna parton fogják figyelni a vizet, egészen az országhatárig.

Megszűnt a mentős készenlét a hajóbaleset miatt

Mohácsig volt érvényben a riadó, hetekbe telhet, mire megtalálják az áldozatokat.

A fővárosban szerda este történt hajóbaleset után rendelték el a teljes készültséget a Duna magyarországi szakaszára, egészen Mohácsig, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden Dunához közeli mentőállomáson készenlétben tartottak egy mentőt arra az esetre, ha valaki testet fedezne fel a vízben, vagy a parton. Úgy tudjuk, hogy szerdáról csütörtökre virradó éjjel sokakat rendeltek be éjszakai ügyeletre. A mentős riadót csütörtök délelőtt 9-kor megszüntettek, ami arra utal, hogy a hatóságok már nem számítanak rá, hogy túlélőt találnak.

Riasztásra várva: járőrautó figyeli a folyót a Duna kalocsai kikötőjénél, csütörtök reggel. A hajóbaleset miatt folyamatos a rendőri jelenlét.
Fotó: Gábor János

Egy hírportálunk által megkérdezett, ügyeletet teljesítő vízügyi szakember elmondása szerint a Duna jelenlegi sodrása kb. 5-7 km/h, vagyis hosszú órákig, akár fél napig is eltarthat, mire Bács-Kiskun megye partjaihoz érnek az áldozatok. A mentést nehezíti a folyó szeszélyes vízállása: az elmúlt egy-két nap enyhe apadását hamarosan majd egyméteres emelkedés követi, ráadásul az esős-ködös idő és a legfeljebb 12-14 fokos vízhőmérséklet sem kedvez a keresésben résztvevő hatóságoknak. Forrásunk a körülmények miatt arra számít, hogy hetekig tarthat a kutatás az áldozatok után.

Solton is folyamatosan figyelik a Dunát

A fővárosban szerda este történt hajóbaleset után, információnk szerint a Duna magyarországi szakaszán Bajáig a vízparton gátőrök tartanak ügyeletet. Ugyanakkor, a dunaújvárosi és a dunaföldvári hídon rendőrök, a hidak teljes hosszában elosztva, figyelik a vizet. Soltnál a katasztrófavédelem emberei csónakkal járőröznek a folyón, arra az esetre, ha valaki testet fedezne fel a vízben.

Fotó: Lencsés P. Anna

Még 21 eltűntet keresnek

Jelenleg 21 főt, köztük két magyar személyt keresnek a hatóságok a szerda éjszakai hajótragédia után – mondta el egy rendkívüli fővárosi sajtótájékoztatón Pál Adrián, a BRFK bűnügyi főkapitányhelyettese. Hozzátette: az éjszaka folyamán a társszervek bevonásával több mint 200 személy vett részt a mentésben és a kutatásban, többek között a Dunai Vízirendészet teljes állománya mintegy 15 hajóval.

A kutatást nagyban nehezítette a folyó áradása, az emelkedő vízszint, valamint a korlátozott látási viszonyok és a folyamatos eső.

A rendőrség szakértők bevonásával büntetőeljárás keretében vizsgálja az esetet. A büntetőeljárás jelenleg ismeretlen tettes ellen zajlik, halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi tömegközlekedés veszélyeztetése miatt.

Fotó: Bruzák Noémi / MTI

A bűnügyi főkapitányhelyettes elmondta, Budapesttől délre a teljes magyarországi Duna-szakaszra kiterjesztették az ellenőrzést és a kutatást, valamint a szerb hatóságokkal is felvették a kapcsolatot.

Palotai Zsolt Gábor tűzoltóezredes elmondta, hogy a kutatás jelenleg is zajlik.

Harmadfokú készültséget rendeltek el

A Dunán szerda este történt hajóbaleset miatt haladéktalanul elrendelték a harmadfokú készültségnek megfelelő, fokozott éjjel-nappali parti figyelő-jelentő szolgálatot – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) csütörtökön az MTI-vel.

Közleményük szerint a fokozott szolgálat a Duna Budapest alatti szakaszán a déli országhatárig, három vízügyi igazgatóság területén, a közép-Duna-völgyi, a közép-dunántúli és az alsó-Duna-völgyi területén van érvényben.

Négy vízi járműves figyelőszolgálatot rendeltek el a déli M0 híd alatt, Tassnál, a solti rakodónál és Baján, a Türr István hídnál.

Egy kitűző hajó még az éjszaka folyamán a baleset helyszínére érkezett és azóta is biztosítja a nemzetközi hajóút kitűzési feladatait, ahol részleges hajózárat rendelt el a hatóság. Egy további kitűző hajó is részt vesz a munkában, amely a Duna Baja és Solt közötti szakaszát felügyeli. A kiemelést elősegítendő a baleset helyszínén vízsebességméréseket és mederfelmérést végeznek nap folyamán.

A Duna vízállása Budapestnél szerda este 21.00-kor 501 centiméter volt, csütörtök délelőtt 10 órakor pedig 513 centiméter. A vízhozam délelőtt 4470 köbméter/secundum volt a Duna fővárosi szakaszán, a tetőzés ideje alatt szombaton kora este pedig 5550 köbméter/secundum várható – írta az OVF.

75 éve nem volt ilyen súlyos hajós baleset az országban

– A legutóbb 75 évvel ezelőtt volt olyan súlyos hajós baleset Magyarországon, mint amilyen szerda este történt a Margit híd közelében – mondta Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára csütörtök reggel az MTI-nek.

A szakember elmondta, 75 évvel ezelőtt a Balatonon borult fel egy hajó, s akkor is többen meghaltak. Ugyanakkor a mostanihoz hasonló, de csak sérüléssel járó baleset már történt pontosan ugyanott, mint szerdán: egy sétahajó és egy szállodahajó ütközött össze másfél évvel ezelőtt.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mutatjuk az elmúlt közel negyven év dunai hajóbaleseteit

A folyamhajo.hu összegyűjtötte a legsúlyosabb dunai hajóbaleseteket.

1982. szeptember 23-án a Horány és Dunakeszi között utasok nélkül éjjeli menetben közlekedő BULCSÚ nevű átkelőhajó keresztezte a völgymenetben haladó szovjet MEKHANIK SUSHKOV géphajó tolt kötelékét, amely átgázolt rajta. Az átkelő azonnal elsüllyedt, 2 fős személyzete az ütközés során életét vesztette.

1983. szeptember 5-én a MAHART SIRÁLY I szárnyashajója Bécsből Budapest felé tartott, amikor Bécset alig elhagyva utolérte a szovjet VILNIUS tolóhajó kötelékét, melynek jobb hátsó bárkájába 70 km/h-s sebességgel beleütközött. A szárnyashajó 2 utasa a helyszínen meghalt, 9 súlyosan megsérült, a hajó pedig süllyedésközeli állapotba került.

1989. szeptember 10-én zajlott le a dunai hajózás XX. századi krónikájának egyik legtragikusabb balesete, melynek során egy román személyszállító hajó erősen korlátozott látási viszonyok között összeütközött a vele szembeközlekedő bolgár tolt kötelékkel, majd percek alatt elsüllyedt. A Galac-Grindu útvonalon közlekedő személyhajó több mint 200 utasa életét vesztette. A baleset az első jelentések szerint amiatt következett be, mert a bolgár karaván letért a számára kijelölt útvonalról.

1991. június 29-én az ausztriai Hainburg közelében korlátozott látási viszonyok között összeütközött az osztrák vámhatóság MARCH nevű szolgálati motorhajója a szovjet FRUNZE tolóhajó kötelékével. A MARCH fedélzetén 3 fő teljesített szolgálatot, valamennyien életüket vesztették.

1996. október 22-én a Bécs alatt átzsilipelésre készülő szlovák ĎUMBIER nevű tolóhajót és tolatmányát az áradó Duna a freudenau-i erőmű áteresztő kapuihoz vágta, majd átpréselte rajta. A tragédiában a hajó személyzetének 8 tagja életét vesztette, csupán egy matrózt sikerült megmenteni.

2005. október 2-án a Budapestről Pozsony felé tartó román OLTENITA kabinos üdülőhajón a szlovákiai Szap község magasságában egy zárlatos vízforraló kigyulladt. Mivel a szivattyú- illetve oltóberendezések nem működtek megfelelően, az egész fedélzet lángokba borult. A partra futtatott hajó 77 fő utasa és a legénység 44 tagja (néhányuk vízbe ugorva) épségben megmenekült, mentésükben a partra érkező tűzoltók is részt vettek. Az énekesnőt azonban nem sikerült kimenteni, ő a kabinjában égett.

2016. szeptember 11-én a hajnali órákban a Nürnbergből Budapestre tartó VIKING FREYA kabinos üdülőhajó a Duna-Majna csatornán Erlangennél egy közúti hídnak ütközött, mely teljes egészében szétroncsolta a kormányállását a hajó felső fedélzetéhez szorítva azt. A fülkében szolgálatot teljesítő 2 magyar állampolgár – a hajó első tisztje, valamint egy matróza – a helyszínen életét vesztette.

Az MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának összeállítása a 2007 óta, a Duna magyarországi szakaszán történt hajózási balesetekről.

2007. június 24. – Budapestnél, a IV. kerület magasságában léket kapott egy tolóhajó. A fenéktat elsüllyedt, a hajó orra kiállt a vízből, tartályából szivárgott a gázolaj. Személyi sérülés nem történt.

2007. augusztus 15. – Budapestnél, az épülő M0-ás autóút-híd közelében egy szárnyashajó összeütközött egy motorcsónakkal. A csónakot vezető férfi meghalt.

2007. szeptember 8. – Budapesten a Belgrád rakpart előtt összeütközött két, egymással szemben közlekedő belföldi személyszállító hajó. A balesetben nyolcan könnyebben megsérültek.

2007. szeptember 21. – A Soroksári-Duna-ágon, a Francia-öböl bejáratánál felborult egy motoros kishajó, amelynek fedélzetén nyolcan tartózkodtak. Közülük hét embert sikerült a partra kimenekíteni, de a nyolcadik utasra már csak holtan találtak a keresőegységek.

2007. december 9. – A dunaföldvári hídnak ütközött egy, a folyón lefelé úszó, osztrák lobogó alatt hajózó uszálykaraván, amelynek következtében léket kapott az egyik bárka.

2008. február 25. – Dunaföldvárnál zátonyra futott egy szerb tankhajó.

2008. február 26. – Ercsinél fennakadt két, német lobogó alatt hajózó tolóhajó. Az ércet szállító, három bárkából álló első karaván Budapest felé tartott, amikor Ercsinél elakadt. A másik karaván, amely kukoricát szállított, akkor akadt fent, amikor megpróbálta kikerülni az álló hajót.

2008. február 27. – A dunaföldvári híd felett három kilométerre fennakadt egy román tolóhajó. A hajó egy karavánban haladt két, foszfátot szállító bárkával, valamint egy másik, német lobogó alatti hajóval, amely műszaki hiba miatt csatlakozott hozzá. A német hajó léket kapott.

2009. február 27. – Dunaföldvárnál egy gabonarakodóból elszabadult három bárka, és az egyik nekiütközött a dunaföldvári híd pillérének, s emiatt a kötelék szétszakadt. Az egyik bárka a völgymeneti hídnyílás alatt 50 méterrel fennakadt, a másik kettő a híd alatt 300 méterrel rekedt meg.

2009. április 7. – A bajai Duna-híd egyik lábának ütközött egy hét bárkából álló karaván. A román karavánról több bárka leszakadt, közülük az egyik olyan erővel csapódott egy közelben lévő másik bárkának, hogy mindkettő léket kapott, de nem süllyedtek el.

2010. január 2. – A dunaföldvári hídnál szétszakadt egy román tolóhajó kilenc bárkából álló, szenet szállító köteléke. Az egyik léket kapott bárka a hídtól délre mintegy öt kilométerre akadt meg a hajózó útban, és elsüllyedt. Egy másik bárka a hídtól körülbelül két kilométerre, a hajóúton kívül akadt fenn.

2010. február 3. – Léket kapott egy áruszállító hajó a Dunán Visegrádnál, a kapitány a partnak manőverezte a német zászló alatt hajózó vízi járművet. A balesetben nem sérült meg senki.

2010. április 29. – Keresztkövezésnek ütközött, majd léket kapott egy német lobogó alatt hajózó kisgéphajó a Dunán Mohácsnál. A hajó vezetője súlyos sérüléseket szenvedett, utasa nem sérült meg.

2012. május 22. – Harminchárom embert mentettek ki a tűzoltók a Lánchíd lábánál a Dunában rekedt városnéző kétéltű vízi járműből, amely irányíthatatlanná vált. Senki nem sérült meg.

2012. október 7. – Zátonyra futott Dunaföldvárnál egy csaknem 11 ezer tonna üzemanyagot szállító tankhajó.

2016. szeptember 15. – A Dunába esett két ember egy csónakból Szigetbecsénél, egyikük a helyszínen meghalt, a társa eltűnt.

2017. május 5. – Két ukrán felségjelzésű vízi jármű, egy turistahajó és egy tehervontató ütközött Nyergesújfalu és Tát között. Egy ember könnyebben megsérült.

2017. augusztus 6. – Uszály ütközött össze motorcsónakkal a Dunán Százhalombatta, illetve Tököl térségében, egy gyereket kimentettek, egy ember elmerült a vízben.

2018. augusztus 3. – Kisodródott a part menti kövekre egy menetrend szerint közlekedő BKV-hajó a Parlament környékén, az utasokat tűzoltóhajó segítségével tették partra.

2019. március 31. – Elsüllyedt egy komp tolóhajója Százhalombattánál, senki sem sérült meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában