Hírek

2008.08.04. 18:21

Halálosan komoly ígéretek

A Fidesz szerint, ha a kormány betartja választási ígéreteit, akkor a Kaposvárról Budapestre tartó gyorsvonat nem siklott volna ki. Ugyanakkor lehet, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő helyett egy pályamester viszi el a balhét.

Meiszterics Eszter-Vég Márton

Mintegy 250-300 méteren a teljes vasúti pályát, a síneket, a vasbetonaljakat és a felső vezetéket is kicserélték hétfőn a Dombóvár és Szakály-Hőgyész között történt baleset helyszínén. A munka miatt egy szakaszon továbbra is vonatpótló buszokkal kellett utazni, de a MÁV tájékoztatása szerint kedd reggeltől már visszaáll a normális menetrend. Mintha ki sem siklott volna a Kaposvárról Budapestre tartó gyorsvonat szombat délután fél három előtt öt perccel. A vonat hátsó öt kocsija letért a sínről, s az utolsó vagon oldalára dőlve állt meg a töltésen. A szerelvény kilencven utasa közül tizenketten megsérültek. [caption id="" align="aligncenter" width="450"] Mintegy 250-300 méteren a teljes vasúti pályát, a síneket, a vasbetonaljakat és a felsővezetéket is kicserélték
[/caption]

„Ha minden a 2006-ban elhangzott ígéretek szerint történt volna, amelyek pályarekonstrukcióról, jobb, tisztább és gyorsabb vonatokról szóltak, akkor ma nem kellene szót emelni egy, a somogyi embereket is érintő vasúti balesetről. Halálosan komoly dologgá vált a Dombóvár és Kaposvár közötti vasúti pálya korszerűsítése” – mondta Gelencsér Attila, a Somogy megyei közgyűlés fideszes elnöke, aki a kaposvári vasútállomáson Heintz Tamás (Fidesz) országgyűlési képviselővel közösen tartott sajtótájékoztatót. Gelencsér szerint óriási szerencse, hogy nem történt nagyobb baleset. Bejelentette, hogy újabb levelet írnak Szabó Pál közlekedési miniszternek, amelyben tájékoztatást kérnek a baleset pontos okairól és arról, hogy mikor szándékoznak az ígéreteket betartani. Ezzel a kérdéssel zárta mondandóját: vajon nem lett volna-e célszerűbb a pálya felújítására fordítani a baleset következtében most több százmillió forintba kerülő pálya-helyreállításhoz szükséges összeget.

Tudni kell, hogy egy 2006-os ÁSZ-jelentés szerint a MÁV elmaradt vasúti fejlesztésének összege 2100 milliárd forint. „Ennek az elmaradásnak a következménye egyebek mellett az, hogy jelenleg a Kaposvár–Dombóvár közötti 31 kilométeres pályaszakaszt 52 perc alatt teszi meg a szerelvény” – mondta Heintz Tamás. A honatya nemrég kapott választ a közlekedési minisztertől korábbi kérdéseire, így megtudta: 2014-nél korábban nem várható a sínek rekonstrukciója.

A baleset okát egyelőre vizsgálják a MÁV szakértői, eredmény augusztus 15-re várható. Valószínű, hogy a sínek deformálódását a nyári hőség okozta. Bár forrásunktól úgy tudjuk, hogy a hőtágulás miatti hibákat két éve javították ki a szakaszon, ezért a pálya elvileg nem minősíthető műszakilag rossz állapotúnak. Forrásunk szerint kivitelezési hiba is történhetett, hiszen az egybehegesztett pályának pont az a lényege, hogy a sín ne mozogjon. Úgy tudjuk, hogy három órával a baleset előtt a pályamester az előírás szerint bejárta a szakaszt, mert a sín hőmérséklete 50 fok fölé emelkedett. Minimum két forgatókönyv lehetséges: a pályamester látta a deformálódott síneket és jelentette is, de ezt feljebbvalói nem vették komolyan, vagy nem látta, és akkor a vizsgálat végén ő viheti el a balhét.

Tűz miatt nem fogad vonatokat Debrecen

Tűz ütött ki a debreceni MÁV állomás vonatok indítására szolgáló jelfogó helyiségében hétfőn délelőtt. A tüzet fél óra alatt sikerült eloltani, az épületből mindenkit biztonságban kivittek. A vonatok indítására szolgáló jelző és jeladó berendezés meghibásodása miatt a Debrecenből induló, illetve ide érkező vonatforgalom – kivéve az Intercity járatokat – szünetel. A tűz keletkezésének okát szakértő vizsgálja, bűncselekményre utaló körülmény nem merült fel. Előreláthatólag az elektromos hiba elhárítása két napot fog igénybe venni, addig a menetrend szerint közlekedő járatok helyett vonatpótló autóbuszok közlekednek, illetve az Intercity-k Debrecenen történő áthaladását a MÁV dolgozói kézi irányítással biztosítják.

Ezek is érdekelhetik