Kunbaracs

2023.06.23. 17:50

A tervezett autópálya nyomvonalát járják be a túrázók – galériával

Januárban Kunbaracsról indult a Két Madár Műhely helyismereti kirándulássorozat, amelynek szombaton lesz az utolsó állomása. A túrázók Apostagról indulnak reggel 9 órakor a 14 kilométeres sétára. Elsőként a település nevezetességeit tekintik meg, majd a falut elhagyva a Mária zarándokúton haladnak, később pedig átkelnek a Pentele hídon. A célállomás Baracs település lesz.

Gulyás Sándor

Vidám túrázók csoportja

Forrás: Két Madár Műhely

– A koronavírus-járvány idején indítottam útjára a 108 lépés Kunbaracson című programot a Két Madár Műhely égisze alatt. Először csak a faluhoz közel, majd egyre messzebbre merészkedtem. Rengeteg fotót készítettem, majd albumokba rendezve megosztottam a közösségi oldalakon. Ennek köszönhetően találkoztam Tóth Róberttel is, aki itt lakik, mondhatni a szomszédban. Eddig jórészt Kunbaracs természeti értékeit térképeztük föl, de januárban felkerekedtünk Kunbaracsról, Bagó Lajos, a híres szőlőnemesítő tanyájától, hogy aztán a dunántúli Baracson fejezzük be az utunkat –mondta el hírportálunk érdeklődésére Kenderesi Ilona szervező, a Két Madár Műhely alapító elnöke.

Az M8-as autópálya tervezett nyomvonalát feltérképező túrasorozat ötlete a lajosmizsei Tóth Róberttől származik, aki maga is nagy természetbarát.

– A Felső-Kiskunság természeti értékeit szerettük volna megnézni, amelyek könnyen eltűnhetnek majd az építkezés miatt. Az autópálya nyomvonala ugyanis több kilométeres szakaszon a Natura 2000-es területeken halad keresztül. A Dunán már korábban megépült Pentele híd behatárolja a lehetőségeket, ennek következtében sok olyan természeti és kulturális kincs tűnik majd el, amit most, talán az utolsó pillanatban még megnézhetünk. A kirándulásaink során többször érintettük a Kiskunsági Nemzeti Park területeit, jó néhány tanösvényt jártunk be, ahol ritka, védett növényeket is láttunk. Megnéztük a Kunság jellegzetes természeti képződményeit, a buckákat, de találtunk érdekes, a múltból visszamaradt épületeket, romokat és furcsa tárgyakat is, többek között a Geréby-kúriát is megcsodálhattunk. Irodalmi hozadéka is volt a sorozatnak: Petőfi Sándor, József Attila életének egy-egy állomását ismerhettük meg. Lezáró utunkon pedig az apostagi származású író, Nagy Lajos emlékkiállítását is megtekintjük majd – sorolt Tóth Róbert ötletgazda.

A túrák során nemcsak a Felső-Kiskunság természeti kincseit, hanem a helytörténeti értékeket is megismerhették a résztvevők.

– Még első kirándulásainkon az M8-as tervezett nyomvonalának bejárása volt a célunk, időközben azonban inkább a Kiskunság rejtett kincsei felé fordultunk. Egyre messzebb vitt az utunk, megfordultunk Kunadacson, eljutottunk Szabadszállásra, Petőfi és József Attila városába, ahol megmásztuk a református templom tornyát is. Bejártuk Soltot és környékét, ahol az időjárás egyáltalán nem kedvezett nekünk. Az esőnek köszönhetően a kellemes séta inkább kalandtúrává alakult át. A 108 lépés – Át a Dunán, kirándulás Baracsig túrasorozatunk szombaton záródik. Ezúttal Apostag, Kisapostag, Baracs településekkel és azok természeti szépségeivel ismerkedünk meg – tette hozzá Kenderesi Ilona.

– A kirándulásoknak van még egy nem várt hozadéka. Olyanok is csatlakoztak hozzánk, akik korábban még nem túráztak. Most azonban kipróbálták, megszerették, és továbbra is velünk tartanak. Kialakult egy összetartó kis közösség. Beszélgetünk, megismerjük a tájat és egymást, nem rohanunk. Az embereknek szükségük van arra, hogy egy kicsit kimozduljanak, a hétköznapi gondokat hátrahagyják, töltekezzenek. Az egész túrasorozat ráirányítja a figyelmet arra, hogy nemcsak a hegyekben, hanem az Alföldön is találhatók szépségek, itt, helyben is meg lehet találni a kimozdulási lehetőségeket – emelte ki Tóth Róbert.

A szervezők szeretnék valamilyen formában közkinccsé tenni a túrasorozat tartalmát, hogy bárki meg tudja nézni azokat a csodálatos helyszíneket, amelyeken áthaladtak. Bár most lezárul egy féléves szakasz, ám a tervek között szerepel, hogy a későbbiekben ellátogatnak a Felső-Kiskunság, de akár Bács-Kiskun vármegye többi településére is.

Az öt éve alakult Két Madár Műhely székhelye Kunbaracs, telephelye azonban a Helvéciához tartozó tanyavilágban, Ludastón található. Az alapítók között kunbaracsiak, ladánybeneiek, kecskemétiek, hetényegyháziak és ballószögiek is találhatóak. Céljuk az életminőség javítása, a civilizációs ártalmak megelőzése és csökkentése. Az egyesület tervei között szerepel a jó kapcsolat kialakítása más településsekkel, táborok, utazások és tanfolyamok szervezése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!