Dr. Homoki Tamás

2023.04.11. 21:00

Sok helyen megváltozik Kecskemét közlekedési rendje

Dr. Homoki Tamás, Kecskemét alpolgármestere volt a Gong rádió Mai téma című műsorának keddi vendége. Az alpolgármester Kecskemét 11 helyszínén májustól 2-tól életbe lépő közlekedésirend-változásáról beszélt a rádió adásban.

Horváth Péter

Illusztráció

Fotó: Bús Csaba / archív-felvétel

Az alpolgármester elöljáróban elmondta, hogy a közlekedési rendet érintő változások jelentős része lakossági kezdeményezésre született, széleskörű egyeztetést és bizottsági megvitatást követően. Kitért arra, hogy az önkormányzat csak a helyi fenntartású utak forgalmi rendjét módosíthatja. Vannak ugyanis olyan utak a városban, melyek az állami közútkezelő, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. fenntartása alá tartoznak. Ezek azok az utak, melyek a városba beérkező főútvonalak városon keresztül meghosszabbított átmenő útvonalai – ilyen például az Izsáki út, a Budai út, az Árpád körút vagy a Halasi út. Az önkormányzati fenntartású utak alá tartozik minden más, kivéve a magánutakat.

Az önkormányzati utakkal kapcsolatban elmondta az alpolgármester, hogyha a lakosok olyan jellegű forgalmi problémával szembesülnek, ami nehezíti az életüket, vagy van olyan javaslatuk, ami megkönnyítené az életüket az úthasználatot illetően, akkor az önkormányzat felé javaslatot tehetnek. Megkereshetik közvetlenül az önkormányzatot vagy az önkormányzati képviselőjüket. Ha elindul egy ilyen, közlekedés megváltoztatására irányuló kezdeményezés, akkor a városnak egyeztetnie kell a rendőrséggel. Ha a lakossági, önkormányzati és a rendőrségi javaslatok egybehangzóak, akkor az önkormányzati Városüzemeltetési Bizottság elé kerül a javaslat és dönt róla. Az állami fenntartású utakra vonatkozóan ugyanez a folyamat lehetséges, de nem az önkormányzat, hanem a Magyar Közút területi irodája folytatja le az egyeztetéseket.

Homoki Tamás elmondta, hogy a Rendőrfalut érinti legnagyobb területen a forgalmirend-változás. 

A problémát az okozta a lakóknak, hogy a Könyves Kálmán körút–Szent László körút–Halasi út csomópontban lévő kereszteződés nagyon terhelt volt a csúcsidőszakokban, így rendkívül nehéz volt ekkor az átjutás. Ezért az autósok keresték a kerülőutakat, amit a Rendőrfalu magterülete felé találtak meg, ezáltal jelentősen megnövelve a városrész átmenő forgalmát. Ezért az ott lakók kezdeményezték azt, hogy az önkormányzat nyilvánítsa lakó-pihenő övezetté a területet, amit széleskörű egyeztetést követően megtett. Azonban ez az ott élők számára is jelentős változásokat okoz – hangsúlyozta az alpolgármester. 

Nemcsak a 20 kilométeres sebességkorlátozás miatt, hanem az évtizedek alatt megszokott közlekedési rend is megszűnik az alá-fölérendeltségi közlekedési táblák eltűnésével: lakó-pihenő övezetben csak egyenrangú kereszteződések lehetnek. Vagyis az egész területen a jobbkézszabály érvényesül majd, ami figyelmet igényel a közlekedők részéről. A terület határaira a lakó-pihenő övezetet jelölő táblákat helyez ki az önkormányzat. Az alpolgármester emlékeztetett: oda csak kerékpárral, motorral és személyautóval lehet behajtani, teherautóval nem. Éppen e nehézségek miatt szükséges a döntés széleskörű kommunikálása a körzetben, és ezért egyedüliként nem májusban, hanem csak július elején változnak a szabályok.

Több helyen a sok, forgalmi sávot elfoglalva parkoló autó miatt megállási tilalom lép érvénybe. 

Ilyen például a Horog utca–Mezei utca torkolata, illetve a Lánchíd utca Nyíri út felől jobbra kanyarodó szakasza.

Homoki Tamás szerint jelentős probléma volt a Küküllő utca forgalmának szabályozása, ami az Izsáki út felújítása miatt jelentősen nagyobb forgalmat bonyolít, és az autósok sokszor túllépik a megengedett sebességet. Ezért az utca teljes hosszában, valamint a Kodály Iskola előtti szakaszon 30 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be. A következő bizottsági ülésen pedig megvizsgálják annak lehetőségét, hogy a teherautókat, legalább valamely irányba kitiltsák-e a Küküllő utcából.

Másik felvetés volt a bizottság előtt, hogy az ételfutárok kivételt kértek a parkolási tilalom alól a Malom Központ és a Hírös Agóra közötti területen, valamint a Malom és a Széchenyi téri buszmegálló közötti szakaszra. Emellett az Agóra mögött négy, futároknak elkülönített parkolót kértek. Ezt nem tudta elfogadni a bizottság, mert a buszközlekedést akadályozták volna autóikkal és az Agóra mögötti terület sem parkolásra való.

A forgalmi rendet érintő összes változásról Kecskemét város honlapján, a kecskemet.hu honlapon lehet tájékozódni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában