2019.02.13. 11:30
Még vevőre várnak a MiG-29-es gépek
Eredménytelenül zárult a MiG-29-esekre kiírt újabb árverés – tudtuk meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től. A repülőgépek jövőbeli hasznosításáról, az esetleges ismételt meghirdetésről még nem született döntés.
Tavaly júliusban ünnepélyes megemlékezést tartottak a nagyvasak Kecskemétre érkezésének huszonötödik évfordulója alkalmából. A 11-es oldalszámú MiG-29-est, a szépen feldíszített Gracyt közelről is megnézhették a résztvevők
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Hraskó István
Múlt szerdán reggel kezdődött és péntek este zárult le a MiG-29-esekre kiírt újabb árverés, melyet a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. az Elektronikus Aukciós Rendszerben hirdetett meg. A tizenkilenc leromlott állapotú nagyvas kikiáltási ára összesen 2,9 milliárd forint volt.
Amióta 2010-ben kivonták a MiG-29-eseket a hadrendből, a legtöbb a szabad ég alatt áll és pusztul az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A 25 megmaradt gépből kettőt Szolnokra szállítottak: egyet még 2012-ben a helikopter bázisra, ahol a Nemzeti Közszolgálati Egyetem hallgatói tanulmányozhatják, egyet pedig 2017 nyarán a RepTárba, az interaktív repüléstörténeti múzeumba.
A vadászrepülők értéke folyamatosan csökken. Nyolc gép kikiáltási ára 2011-ben – hajtóművekkel együtt – még 3,5 milliárd forint volt, 2017 őszén 23 MiG-29-esé 4,9 milliárd, most viszont 19 repülő (plusz húsz hajtómű, 293 tartozék, rakéták) minimális ára már csak 2,9 milliárd forint. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. az Elektronikus Aukciós Rendszerben kívánta elárverezni a MiG-eket. Megjegyezték, „az ingóságok egy része hiányos, használhatatlan, illetve az ismételten üzemképes állapotba helyezését jelentős költségráfordítással lehetne megteremteni”.
Egyenként nem lehetett a repülőket megvenni, a haditechnikai eszközöket együttesen, egy árverési tételként kívánták értékesíteni. Az árverési biztosíték pedig 718 millió forint volt, ezt az összeget kellett befizetni az árverésen való részvételért.
Az árverési kiírásban feltételként szerepelt még, hogy a vevőnek érvényes hadiipari tevékenységi engedéllyel kell rendelkeznie, és tudomásul kell vennie, hogy uniós tagállam Oroszország részére sem közvetlen, sem közvetett úton nem értékesíthet, szállíthat fegyvereket, hadianyagot, felszerelést (az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz lépésekre volt ez a szankció). Kikötés volt az is, hogy a tranzakciót jóvá kell hagynia Oroszországnak is, ugyanis Magyarország és az Orosz Föderáció között 2002 óta érvényben van egy szerződés, amely szerint egyik fél sem adhatja el a másik előzetes, írásos beleegyezése nélkül egy harmadik félnek a számára leszállított katonai terméket.
Hétfőn megkerestük az MNV-t, vajon az árverés során érkeztek-e be érvényes vételi ajánlatok, ha igen, hány darab, és végül mi lett a végső vételi ára a MiG-eknek.
– A haditechnikai eszközök árverése eredménytelenül zárult. Az eszközök jövőbeli hasznosításáról, az esetleges ismételt meghirdetésről még nem született döntés – válaszolta röviden az MNV.
Hetvennégy magyar pilóta repülte a MiG-29-es vadászrepülőgépeket
Az orosz államadósság közel felének ellentételezéseként kapott 28 MiG-29-est a légierő. Ebből hármat vesztettek el, az egyik balesetben a pilóta, Rácz Zsolt alezredes elhunyt. Az első gépek 1993. október 15-én szálltak le Kecskeméten. A típussal az utolsó kiképző repülést 2010. december 7-én hajtotta végre a Dongó század. Szolgálatuk tizenhét éve alatt a kecskeméti MiG-29-esek 29 246 felszállást hajtottak végre, összesen 17 728 órát és 11 percet töltöttek a levegőben. A típust 74 pilóta repülte.