Kecskemét

2018.12.18. 14:24

Több mint 80 éles riasztásnál tartanak a Gripenek

Idén alkalmazták először a magyar Gripenek a levegő-föld élesfegyverzetet. A kecskeméti repülőbázis jövő évi feladatai közül kiemelkedik a baltikumi légtérrendészeti szerepvállalás.

Hraskó István

A svédországi Légi fölény elnevezésű éleslövészeti gyakorlat volt a legfontosabb idei feladata az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak – mondta el a kedden tartott év végi gyűlésen Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka. Júliusban hat Gripen és közel hatvanfős állomány települt ki az Európai Unió legnagyobb kiterjedésű lőterének repülőterére, az északi sarkkörtől 100 kilométerre található Vidselbe. Itt már negyedik alkalommal jártak a magyarok gyakorlaton, a mostani mérföldkőnek számít, ugyanis a levegő-levegő feladatok mellett először alkalmaztak a magyar Gripenek levegő-föld élesfegyverzetet. A magyarok kivívták a svédek nagy elismerését, mert a nem kedvező időjárás ellenére két hét alatt minden tervezett feladatot sikeresen végrehajtottak, ahogy a parancsnok fogalmazott: „nem hoztunk haza egyetlen bombát sem”. A Légi fölény azért is kiemelkedő jelentőségű volt, mert 2015-höz hasonlóan a bázis jövőre ismét négy hónapig részt vesz a baltikumi légtérrendészetben.

Ugrik Csaba kitért a két télen érkezett Airbus A 319-esre, melyek háromszor több utast képesek szállítani kétszer nagyobb utazósebességgel és háromszor nagyobb hatótávolságra, mint a régi AN 26-osok. A parancsnok hangsúlyozta: a bázis így rendelkezik az önálló csapatszállítás képességével, és a modern, korszerű repülőkkel hatékonyan tudják végrehajtani a hadműveleti és egyéb szállítási feladatokat.

A fontosabb események között említhető még a svédországi szimulátoros képzés, amely alatt több mint 200 virtuális felszállást abszolváltak a magyar pilóták, vagy a Lion Effort többnemzeti repülő harcászati gyakorlat is.

Ők lettek az év katonái

Az Év katonája címek odaítélése már régóta hagyomány az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. Minden évben hét kategóriában a főnökségek és zászlóaljak állítanak jelölteket, közülük a parancsnokság és a vezető állomány választja ki a győzteseket szavazás útján, a főnökök és a zászlóaljparancsnokok jellemzése és indoklása alapján. A díjakat Sáfár Albert dandártábornok, légierő haderőnem főnök, Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka és egy-egy támogató cég képviselői nyújtották át a keddi állománygyűlésen.

2018-ban az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison az év közalkalmazottja Körtési Lajos (Logisztikai Zászlóalj). Az Év katonája cím nyertese legénységi kategóriában Szegedi László szakaszvezető (Művelettámogató Zászlóalj), az altisztek között Bács Attila törzszászlós (Repülő Harcbiztosító és Üzemeltető Zászlóalj), tisztek között Szőke István őrnagy (Kiképzési Főnökség). Az év logisztikusa Juhász Oszvald őrnagy lett, az év repülőműszakija Czető Zsolt zászlós, az év hajózója ­pedig Papp József százados.

A MiG-29-es vadászpilóták és Koncsik István, a JETfly Magazin tulajdonosa által létrehozott Dongó Repülés-Hagyományőrző Alapítvány idén ismét 500 eurós díjat ajánlott fel az Év hajózója cím győztesének. Az elismerést az alapítvány két kurátora, Zsámboki Tibor nyugállományú ezredes, volt bázisparancsnok-helyettes és Koncsik István adta át Papp Józsefnek.

Tíz év, 80 éles riasztás

December 22-én, azaz szombaton lesz tíz éve, hogy egy Tango, azaz gyakorló riasztás alkalmával a Gripenek megkezdték a bázis legfontosabb feladatának, a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatnak (közkeletű nevén a „keszi”) ellátását (2010-ig, a MiG-29-esek hadrendből történő kivonásáig a két típus felváltva volt szolgálatban). Az elmúlt egy évtizedet Langó Viktor őrnagy, a repülő műveleti főnökség gyakorlattervező részlegvezetője idézte fel az állománygyűlésen. Mint elmondta, már 2005-ben elkezdődött az első magyar pilótacsoport kiképzése. Fekete Tamás őrnagy (jelenleg ezredes) volt az első magyar hajózó, aki magyar Gripennel repült. 2016-ig a svéd támogató csoport – csökkenő létszámmal – végig segítette a magyarokat. A kecskeméti hajózók az évek során elsajátították a szárazföldi csapatok közvetlen támogatásának képességét, a légi utántöltést vagy az éjjellátó alkalmazását is. A magyar Gripen-flotta eddig összesen körülbelül 19 ezer 600 órát repült, tíz év alatt volt 80 éles riasztásuk (a Baltikumban további 25), és 1200 gyakorló riasztást is végrehajtottak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában