Kecskemét/London

2018.07.09. 17:30

Nemzetközi mezőnyben is remekelt a Kando Electric elektromos autója

Szépen teljesítettek a magyar csapatok a Shell Eco-marathon Europe energiahatékonysági világversenyen. A kecskeméti Kandósok a prototípus kategóriában elektromos hajtású autójukkal a 13. helyen végeztek.

Sebestyén Hajnalka

Vasárnap zárult a 34. Shell Eco-marathon energiahatékonysági verseny, melynek idén is a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Park adott otthont. A világszintű megméretésen 147 egyetemi és középiskolás – köztük három magyar – csapat vett részt, 27 országot képviselve.

A diákok a saját építésű járműveiket tették próbára, hogy kiderüljön, ki tud a legkevesebb energia felhasználásával a legtávolabbra jutni. A magyar diákok megmutatták, hogy fejlesztéseikkel helyük van a jövő mérnökei között, akik a mobilitás legújabb kihívásaira keresnek megoldásokat.

A diákok miután megtervezték és megépítették saját üzemanyag-takarékos járművüket, az elmúlt héten élesben, nemzetközi mezőnyben tették próbára saját fejlesztésüket. A verseny során a csapatoknak egy 945 méter hosszú utcai pályán 15 kört kellett teljesíteniük csupán 1 liter üzemanyaggal, vagy 1 kWh villamos energiával, mindezt úgy, hogy közben tartották az előírt 25 km/h átlagsebességet. A cél az volt, hogy kiderüljön, melyik csapat autója tudja a legnagyobb távot megtenni a legkevesebb energiával. Minden kategóriában összesen négy próbálkozásuk lehetett a pályán, amelyekből a legjobbat számították be a végső eredménynél.

A prototípus kategóriát a francia Microjoule-La Joliverie nyerte, akik 2 324 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció kategóriában versenyzőknek kihívást jelentett, hogy az előző évekhez képest rövidebb pályán zajlott a verseny, mert lecsökkent a gurulási idő és így többször kellett megállniuk. A francia Paul Sabatier Toulouse Egyetem INSA de Toulouse csapata ennek ellenére megdöntötte a kategóriája rekordját, 188 km-t tettek meg elektromos autójukkal. A Dán Műszaki Egyetemről a DTU Roadrunners csapat nyerte a belsőégésű városi koncepcióautó díját 374 km/l eredménnyel.

Magyarországról idén három – két egyetemi és egy középiskolás – csapat vett részt a kihívásban. A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata a városi koncepció kategóriában indult elektromos járművével. A prototípus kategóriában a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakgimnázium diákjai versenyeztek, akik a jármű tervezésénél az üzemanyag-hatékonyság maximalizálását és a légellenállás csökkentését tartották szem előtt.

A Kandósok két vezérléssel készültek, amelyeket a tesztelések és a próbakörök alatt folyamatosan állítottak és javítottak, hogy minél eredményesebb kört futhassanak. A harmadik futamra sikerült megtalálni a legjobb beállítást, amivel végül 347 km/kWh eredmény értek el, így a 13. helyen végeztek.

– Még a futam előtt egy órával is dolgoztunk és teszteltük az autót, hogy a legjobb vezérléssel tudjunk a pályára lépni. Fontos volt, hogy mind a négy próbálkozáson mért kört tudjunk menni, és javíthassunk az előző eredményen. Büszkék lehetnek a diákjaink, hogy középiskolás csapatként a középmezőny elején végeztünk – mondta Borsodi István, csapatvezető.

A Kandós csapat tagjai

Diákok: Kovács Dávid Attila menedzser, Simon Péter, Nagy Pál, Törköly Dániel, Tóth István, Parádi Bernadett pilóta és Szamosi Rozina pilóta. Tanárok: Borsodi István csapatkapitány, Gubán Gábor.

A végleges eredmény alapján a 13. helyen végeztek a kandósok.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában