Tippek, tanácsok

2022.03.17. 12:37

Így étkezzenek a Tündérszépek, ha a legjobb formájukat akarják hozni a versenyen!

A szépségversenyen nem csak az a fontos, hogy milyen a ruhád, a megjelenésed, a kisugárzásod vagy a sminked, fontos, hogy az egészséges is légy. Cikkünkben Tajti Mónika dietetikus látja el tanácsokkal a Tündérszépekre jelentkezőket, hogy mit és hogyan egyenek, hogy a legjobb formájukat hozzák a versenyen és a fotózáson.

Várkonyi Rozália

Fotó: Shutterstock.com/illusztráció

Fotó: Shutterstock.com/illusztráció

Tajti Mónika dietetikus szerint fontos, hogy a hölgyek kerüljék a szélsőséges diétákat és ne hagyjanak ki egyetlen tápanyagcsoportot sem az étrendjükből. Nem szabad teret adni a manapság nagyon népszerű úgynevezett divatdiétáknak, melyek általában szélsőségeken alapulnak, egyoldalú étrend jellemzi őket. Azáltal, hogy valamilyen élelmiszert vagy élelmiszerösszetevőt kizárunk az étrendből egysíkú táplálkozási forma alakul ki, mely mindössze átmeneti fogyást eredményezhet, hosszú távon pedig makro- és mikrotápanyagok hiányának kialakulásához vezethet, akár egészségkárosodást is magával hordozva.

A szakember szerint a divatdiéták következményeként jellemzően olyan problémák jelentkezhetnek, mint például rossz közérzet, hajhullás, emelkedett vérzsírszint vagy vércukorszint, sőt akár a cukorbetegséget megelőző állapot is kialakulhat egy rosszul összeállított étrend eredményeképp.

Tajti Mónika. Beküldött fotó

Tajti Mónika azt javasolja a lányoknak, hogy egészséges táplálkozási szokások kialakítására törekedjenek, lehetőség szerint dietetikus szakember bevonásával, hiszen ő egyénre szabottan tudja összeállítani az étrendet, ezáltal sikeresebb az életmódváltás és nem kell attól sem tartani, hogy bizonyos hiányállapotok kialakulnak. Fontos, hogy naponta többször fogyasszanak kisebb mennyiségű ételeket, lehetőség szerint minél változatosabban. A klasszikus rizs köret helyett inkább a rostban gazdagabb bulgur, barna rizs, basmati rizs, köles, hajdina, quinoa kuszkusz szerepeljen az étrendben. Naponta legalább 500 gramm zöldség és/vagy gyümölcs elfogyasztása elengedhetetlen egészségünk megőrzése érdekében. 

Minden főétkezésünk tartalmazzon teljes értékű fehérjeforrást, magas rosttartalmú gabonafélét és zöldséget, gyümölcsöt. 

Nem szabad megfeledkezni a zsírszegény fehérjeforrások, például a sovány húsok és tejtermékek fogyasztásáról sem. Utóbbi esetében különös figyelmet ajánlott fordítani arra, hogy cukormentes változatokat válasszunk például a gyümölcsjoghurt esetében. 

A szakember javasolja még, hogy legalább hetente egy alkalommal együnk omega-3 zsírsavakban gazdag halakat, ilyenek a  tengeri halak (például lazac, hering, szardínia, makréla, tonhal), valamint hazai halak közül a busa. Az omega-3 zsírsavak elsősorban a szív- és érrendszer egészségére vannak pozitív hatással, de a megfelelő agyműködést és a bőr egészségét is támogatják.

Ajánlott hetente legalább egy húsmentes napot beiktatniuk, ilyenkor a hús helyettesíthető egyéb fehérjeforrásokkal például tojással, halakkal, tejtermékekkel, hüvelyesekkel, gabonafélékkel, magvakkal.

Fontos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel

Ahhoz, hogy egészségesek legyünk a helyes táplálkozás mellett fontos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel is, hiszen a víz a szervezetünk számára elengedhetetlen, mivel a nők testtömegének 50 százaléka vízből épül fel.

– Nemcsak a nyári melegben, de az őszi és téli hónapokban is kifejezetten fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztása – hívja fel a figyelmet a dietetikus. 

– Folyadékra minden sejtünknek és szervünknek szüksége van. Szerepe van többek között a vérnyomás szabályozásában, a sav-bázis egyensúly fenntartásában, a vér megfelelő összetételének befolyásolásában, a salakanyagok kiválasztásában és eltávolításában.

 A megfelelő folyadékellátottság elengedhetetlen a testhőmérséklet szabályozásához, pozitív hatást gyakorol az agyműködésre, elősegíti a koncentrációs és tanulási képességeket, továbbá a fizikai egészségre is jótékonyan hat. Hidratáltsági állapotunk az immunrendszerünk egészségére is hatással van, mely kiemelten fontos a jelenlegi pandémiás időszakban. 

Fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztása. Fotó: Shutterstock.com/illusztráció

A szakember szerint, már a testtömeg 1-2 százalékának megfelelő, enyhe kiszáradás is negatív egészségügyi következményekkel járhat hosszútávon.

Ilyen például a vesekő előfordulási gyakoriságának növekedése, a húgyúti fertőzések rizikójának növekedése, a székrekedés, a sebgyógyulás elhúzódása, a keringési betegségek vagy a migrénes fejfájás kialakulása.

Fontos megjegyeznünk, hogy folyadékpótlásra az év minden szakaszában elsősorban az ásványvíz, csapvíz ajánlott, ezt kiegészíthetjük például édesítés nélküli teákkal. A hazai felnőtteknek szóló táplálkozási ajánlás alapján naponta 8 pohár (1 pohár 2-2,5 deciliter) folyadék elfogyasztása ajánlott. Ebből legalább 5 pohár legyen ásványvíz, csapvíz. 

Jelentkezz a Tündérszépek 2022 versenyére!

Te is rajongsz a szépségápolásért? Szereted sminkelni magad? Akkor itt az idő, hogy jelentkezz a Tündérszépek 2022 versenyére! Töltsd ki a jelentkezési lapot még ma, és csatlakozz azon 18-29 éves Bács-Kiskun megyei hölgyek közé, akik szépségükkel képviselhetik Bács-Kiskun megyét az országos szépségversenyen!

És hogy kiből lehet az ország Tündérszépe?

Erről Kárpáti Rebeka, a Tündérszépek háziasszonya – aki mentorként segíti majd a jelentkezőket –, és Molnár Irina, a Mediaworks Hungary Zrt. lapigazgatója beszéltek a TV2 Mokka című műsorában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!