nem bonyolult

2019.09.12. 11:15

Hogyan viseljük el a rossz időjárást?

Szeptember, október környékén sokakat megvisel a borongós idő, de ha megfogadja a tanácsokat, jókedvre derülhet az esős, ködös napokon is.

Az úgynevezett szezonális depresszió tünetei az alábbiak lehetnek: az étvágy megváltozása, vágyakozás az édes íz után, hízás, szédülés, a teljesítőképesség csökkenése, az összpontosítás hiánya, aluszékonyság, ingerlékenység, a társasági események kerülése. Emellett a depresszió szokásos egyéb tünetei is jelentkezhetnek, például a beteg szorong, kilátástalannak látja az életet, és fáj a feje. A Fanny alapján készült Vasárnap Reggel cikke ad néhány egyszerű tippet, mellyel kibírhatja a rossz időt.

Jó reggelt, napsugár!

Az első és legfontosabb lépés: mindennap tartózkodjon a szabad levegőn, hogy természetes fényben legyen, még akkor is, ha borult az ég. Ez azért fontos, mert a legerősebb izzójú lámpa sem ad annyira intenzív fényt, mint a napsugár. Ha pedig otthon van, igyekezzen nem elhúzni a függönyt, ameddig csak lehet, és amennyiben módja van rá, nyírja meg az ablak előtti fákat, hogy ne takarják el a bejövő fényt.

Duplán használ

A testmozgás nemcsak arra képes, hogy elégesse a hangulatjavítás céljából magához vett kalóriákat, hanem növeli a boldogságot okozó szerotonin hormon szintjét is. A tökéletes hatás érdekében végezzen naponta 20 percen át kardiogyakorlatokat, mint amilyen a séta, a futás, a biciklizés, az úszás vagy a tánc. Az első hármat ráadásul a szabadban is megteheti, csak öltözzön fel melegen, így dupla esélye van a rosszkedv legyőzésére.

Többször, keveset

Tény: cukros, zsíros ételeket enni jó. De sajnos hosszú távon több kárt okoznak, mint amennyi boldogságot pillanatnyilag adnak, és most nem csak a gyarapodó zsírpárnákról beszélünk. A cukor rövid időre éberré és jókedvűvé teszi, ám a hirtelen megemelkedett vércukorszint ugyanilyen gyorsan le is zuhan. Ennek megakadályozására próbáljon meg többször, keveset enni, és étrendje tartalmazzon minél több fehérjét (tojást, húst, halat, valamint mogyoró- és dióféléket)!

Emellett sokat segíthetnek a triptofántartalmú ételek is, amelyek a B6-vitamin és a niacin segítségével az agyban szerotoninná alakulnak át. Ezek az alábbi élelmiszerekben találhatók meg: pulykahús, tej, túró, napraforgómag, pekándió, bab, borsó, banán, hal és tojás.

Hangolja magát jókedvre!

Muszáj megtanulnia, hogyan lehet a tél vagy a hideg, esős időjárás ellenére is jókedvű! A szezonális depresszió sokak szerint egyébként mindössze rossz beidegződés eredménye. Épp itt van tehát az ideje, hogy bár zuhog az eső, fúj a szél ön azért is jól érezze magát! Változtasson tehát gondolkodásmódján! Reggelente amikor felkel, gondolja végig, aznap miért húzódhat mosolyra a szája! Például találkozik régi barátnőjével, vagy este moziba mennek a párjával stb. Bár elsőre erőltetettnek tűnhet, törje egy kicsit a fejét, mi vidíthatja fel. Meglátja, működik!

Fényterápia

Az őszi, téli depresszió leghatásosabb gyógymódja. A kezelésben speciális lámpát használnak, amely pótolja a napsütést. A legalább 2500 lux intenzitású fénnyel világító eszköz előtt minden reggel 30 percet kell tölteniük a betegeknek. Sajnos ilyen fényerejű készülék nálunk még csak az orvosi műszerek között létezik. Az úgynevezett hajnalszimuláló lámpát viszont idehaza is megvásárolhatja. Ez azt jelenti, hogy a hajnali órákban, amíg valaki alszik, az őt érő fényerő az éjjeli lámpának köszönhetően másfél óra alatt fokozatosan 0,001 luxról 300 luxig emelkedik. Ez hasonlít arra, ahogy a nap felkel.

Mi is az a szerotonin?

Sokféle szerepet tölt be a szervezetben. Többek között kulcsfontosságú az elalváshoz. Emellett az agy más jellegű tevékenységében is lényeges. Elsősorban abban segít, hogy nyugtató vagy altató szedése nélkül, természetes módon és könnyen elaludjon. Antidepresszáns hatású, pótolhatja a gyógyszereket. Enyhíti a feszültséget, a szorongást, csökkenti a fájdalomérzetet. Segíthet leszokni az alkoholról.

Borítókép: illusztráció

Ezek is érdekelhetik