2022.04.11. 11:45
Megihlette a járvány a kalocsai művészeket
A kortárs alkotásokon egyre gyakrabban jelenik meg a koronavírus-járvány témája.
Április 30-ig tart nyitva a kiállítás. Fotó: Gábor János
A Nicolas Schöffer Gyűjtemény múlt pénteken nyílt tárlata éppen egy ilyen, frissen készült képsorozatot vonultat fel, Nyitás-zárás-nyitás címmel. Makrai Adél festőművész munkáinak hangulatát egy, a karantén időszakából ismerős dolgozósarok-installációval is fokozták.
Ifjabb Ficzek Ferenc képzőművész megnyitóbeszédében hangsúlyozta: Makrai Adél festményein, montázsain, nyomatain ugyanúgy megjelenik a karantén és a távoktatás, mint az állandóan otthon heverő emberek és a ki-bezáró vendéglátóhelyek zavarodottsága. A festmények hangulatát a művész férjének rögtönzött dolgozósarka erősíti fel: ugyanazt a könyvekből, dobozokból, számítógépből, ágytámlából tákolt íróasztalt építették fel a teremben, aminél a családfő a karantén hosszú munkaóráit volt kénytelen eltölteni. A Nyitás-zárás-nyitás társadalmi tanácstalanságát a napernyők különböző állapotainak megjelenítésével, és a körülöttük kongóan üres utcákkal, teraszokkal érzékeltette a művész.
A megnyitóbeszédben elhangzott: a sorozat teljesíti azt a küldetést is, hogy ráfordítsa a figyelmet a globális felmelegedésre, ami a járvány és a háború miatt kiszorult a közbeszédből.
Ficzek Ferenc kifejtette: a napernyők sajátos hangulata összegzésében a társadalmunk sérülékenységét világítják meg, közben mégsem drámaiságot sugároznak, hanem empátiát, és olyan érzékenységet, ami észreveszi a környezetében zajló eseményeket, reflektál a valóságra, de nem dramatizálja azt, hanem szeretettel és megértéssel fonja körbe. A tanulságos, élvezetes tárlat április 30-ig látható a Nicolas Schöffer Gyűjteményben, minden kedden, csütörtökön és szombaton 10–17 óráig.