Kalocsa

2022.03.07. 06:55

Száz évre tervezik az új Duna-hidat

Az előírások szerint legkevesebb száz évig kell működnie a legújabb dunai átkelőnek – közölték a beruházást vezető szakemberek a kalocsai hídépítés kapcsán.

Gábor János

Több ezer tonnányi acélszerkezetet illesztenek, hegesztenek össze a hídépítésen Fotó: Gábor János

Nem sokkal egy rövid, de annál látványosabb animáció közzététele után egy közel tízperces kisfilmet is publikált a Duna Aszfalt Zrt. a Duna huszadik átkelőjének építéséről. A kivitelezés a legoptimistább becslések szerint 2023 végére, reálisan valamikor 2024-ben zárul, és mindössze 15 percre fogja csökkenteni a kalocsai és paksi kistérség közötti menet­időt. 

A főberuházó NIF Zrt. nevében Nyul Zoltán beruházási vezérigazgató-helyettes szólalt meg a videóban, kifejtve, hogy mindig is a munkájuk ékkövének tekintették a hídépítéseket, pláne, ha azok az ország legnagyobb folyóján történnek. 

Mint mondta, a Duna magyarországi szakaszán ez lesz a huszadik átkelő, de csak nagyon alapos, egyben hosszadalmas előkészületek után indulhatott meg a kivitelezése, egy 2015-ös hatástanulmány után. 

A beruházás teljes összhangban zajlik a különböző cégek között, hiszen a kiviteli terveket készítő szakemberek együtt dolgoznak az építőkkel. A cégvezető hozzátette, hogy ez a felállás egyértelmű garanciája egy magas minőségű műtárgyegyüttes készítésének, a funkcionális és környezeti szempontok maximális figyelembevételével. 

Sereg Tamás, a Duna Aszfalt Zrt. hídépítés-területi igazgatója elmondta, egy nagyon kiemelkedő projektről van szó. A szerkezet egymástól eltérő elemekből, ártéri hidakból és egy mederhídból áll össze. Előbbiek szárazföldi járomos tolástechnikával kerülnek a helyükre, míg utóbbi támaszai a folyó közepén készülnek el. 

Lakatos Péter útépítés-terü­leti igazgató közölte, hogy a fejlesztést szó szerint a nulláról kellett elkezdeni, lévén nem volt a területen még egy régi vagy kezdetleges nyomvonal sem, amivel dolgozhattak volna. Megemlítette, hogy a kivitelezés során nagyon sok természeti körülménnyel, esőzésekkel, magas vízállással, árhullámokkal, jégzajlásokkal vagy éppen a téli munkavégzés összehangolásával kell megküzdeniük. 

Pusztai Pál, a terveket készítő CÉH Zrt. híd- és tartószerkezeti vezető tervezője elmondta, hogy két részből álló beruházásról beszélhetünk, hiszen az átkelőhöz jelentős útépítési munkálatok is kapcsolódnak.

 Egyrészt a Paksot Gerjennel összekötő 5124-es, másrészt pedig a Kalocsa mellett részben már évek óta létező 512-es másodrendű főút kapcsán. 

Utóbbit a foktői hídfőig, majd a túloldalon Tengelicig fogják folytatni, hogy egy ott épülő csomópontban teljessé váljon a kapcsolat az 51-es főút és az M6-os autópálya között. A hidat a magyar szabályzatoknak megfelelve százéves élettartamra kellett megtervezniük, így mind a kivitelezést, mind pedig az anyagok minőségét ennek az elvárásnak rendelték alá. 

Az építkezés működését és a grandiózus elemek mozgatását biztosító segédszerkezetekhez 1500, míg a teljes átkelőhöz 6500 tonnányi acélszerkezetet állítanak össze. A híd öt, összesen 946 méter hosszú szerkezeti elemből épül fel, keresztmetszete – megegyezve az 512-es út keresztszelvényével – kétszer egy sávos közúti és kétirányú kerékpáros-forgalmat tud majd fogadni. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában