szerencsétlenség

2021.09.16. 08:57

Több Bács-Kiskun megyei áldozata is volt az ötven évvel ezelőtti tragédiának

1971. szeptember 16-án lezuhant a MALÉV TU-134-es típusú utasszállító repülőgépe, amely Szimferopolba tartott. A gépen több Bács-Kiskun megyei utas is utazott.

Várkonyi Rozália

Megdöbbentő és szívet összeszorító látvány az egymás mellett sorakozó huszonhárom egyforma koporsó.

Forrás: bacs-kiskun-leveltar.hu

A Petőfi Népe az 1971. szeptember 18-ai számában írt a tragédiáról. A cikk beszámolt róla, hogy szeptember 16-án 9 óra 44 perckor lezuhant a MALÉV TU-134-es típusú utasszállító repülőgépe, a fedélzetén tartózkodó 41 utas és 8 főnyi személyzet életét vesztette. A gépen utazott egy hivatalos Bács-Kiskun megyei delegáció, melynek az lett volna a szerepe és hivatása, hogy részt vegyen a Szirnferopolban előző nap, 1971. szeptember 15-én megnyílt, és a megye fejlődését reprezentáló kiállításon. Velük együtt utazott egy 32 főből és kísérőből álló turistacsoport is – kettő kivételével Bács-Kiskun megyeiek –, akik szintén ebből az alkalomból utaztak el a testvérmegyébe. Küldötteink, a csoport résztvevői nem érkeztek meg úti céljukhoz. A tragikus véletlen, a gép katasztrófája megakadályozta őket abban, hogy eleget tegyenek megbízatásuknak.

Fotó: bacs-kiskun-leveltar.hu
A MALÉV flottájának egyik TU-134-es típusú repülőgépe
Fotó: bacs-kiskun-leveltar.hu

A baleset kivizsgálására alakult bizottság összegzése alapján a légi katasztrófa okozója – a műszaki meghibásodás mellett – elsősorban emberi mulasztás volt. A jegyzőkönyvi megállapítások szerint a repülőgép parancsnoka a veszély elhárítására és a biztonságos landolás lebonyolítására nem a megfelelő protokoll szerint járt el, és nem követte a légiirányító-tiszt utasításait sem. A kedvezőtlen időjárási körülmények ellenére is erőltette az arra alkalmatlan repülőtéren való landolást. Elmulasztotta továbbá a vészjeladó készülék bekapcsolását, valamint a légi irányítás felé is téves, illetve értelmezhetetlen információkat közölt. Mindezen körülmények együttesen vezettek a tragikus kifejlethez, amikor a repülés 29. percében a műszerek felmondták a szolgálatot és a kapitány végleg elvesztette uralmát a gép felett. Az adott időjárási körülmények mellett – a generátorok kiesése, az akkumulátorok kimerülése miatt – már nem volt többé műszaki lehetőség a biztonságos leszálláshoz – írja a mnl.gov.hu.

A szeptember 16-i repülőszerencsétlenség Bács-Kiskun megyei áldozatainak végső búcsúztatására 1971. szeptember 28-án délután tízezrek részvételével került sor Kecskeméten és a megye más településein. Kecskeméten, a városi köztemetőben búcsúztattak huszonhárom elhunytat, minderről a Petőfi Népe 1971. szeptember 29-ei számában számolt be.

Az egész országban, sőt határainkon túl is mély részvétet váltott ki a tragédia.

Megdöbbentő és szívet összeszorító látvány az egymás mellett sorakozó huszonhárom egyforma koporsó.
Fotó: bacs-kiskun-leveltar.hu

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában