kecskemét / galériával

2021.09.01. 19:19

Különleges módszertannal segítenek a magatartászavaros gyerekeknek

A kecskeméti Tóth László Általános Iskolában öt éve alkalmaznak egy módszertant, melynek segítségével hatalmas mértékben csökkent az igazolatlan hiányzások száma, javultak a tanulmányi eredmények, és a szülők is jobban tartják az iskolával a kapcsolatot.

Hraskó István

Fotó: BUS CSABA

A Tóth László iskolába köztudottan sok halmozottan hátrányos helyzetű, rossz családi körülmények között élő, a köznyelvben problémásnak nevezett diák jár.

– Az önkormányzat hatodik éve egy olyan komplex módszertani rendszer bevezetését határozta el az intézményben, amely a súlyos magatartási nehézségekkel küzdő gyerekeknek tud segíteni. Megtanulják kezelni a viselkedési problémáikat, be tudnak illeszkedni a közösségbe, az osztályba, és ha ez megvalósul, akkor az tanulmányi sikereket is hoz magával – mondta el Gruber Andrea, a Pressley Ridge Magyarország Alapítvány igazgatója, aki kollégáival együtt a Bíró Lajos utcai Tündérkert óvodába érkezett szerdán.

Ott volt a megbeszélésen és a workshop-on továbbá Engert Jakabné alpolgármester, Tóth Betti, az iskola tagintézményvezetője és Libor Zoltán, az önkormányzat társadalompolitikai osztályának főtanácsosa is.

A cél ugyanis nem titkoltan az, hogy a Tóth László iskolában eredményesen alkalmazott módszert a jövőben hasznosítsák majd a város három óvodájában is, a Tündérkerten kívül a Juhász utcaiban és a Csongrádi úti oviban.

– Ez traumakezelés és -gyógyítás. Használja az élménypedagógiát, a szülőkkel való partnerséget mint eszközt, nagyon épít a gyerekek erősségeire, és mindenkinél az egyénre szabja a kezelést, mégpedig úgy, hogy a gyerekek saját magukra vonatkozó viselkedési célokat választanak. Megnézzük, milyen elakadásaik vannak, és arra adunk válaszokat – magyarázta Gruber Andrea.

Hozzátette: a külföldi neurobiológiai kutatások legújabb eredményeire épülő megközelítést alkalmaznak, eszerint a kisgyerekeknél még nem pszichoterápia segít a problémák leküzdésében, hanem olyan tevékenységek, amelyek a mindennapi életükbe be tudnak épülni, de terápiás hatásuk lehet. Ilyenek a ritmikus tevékenységek, például a labdapattogtatás, a dobolás (akár a testdobolás is), adott esetben a masszázs, festés, gyurmázás.

Engert Jakabné kiemelte: az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az iskolában hatékony a módszer, nagyban támogatja a pedagógusok munkáját. De az alpolgármester szavai szerint az is kiderült, hogy ha komoly eredményeket kívánnak elérni a társadalmi felzárkóztatás terén, akkor nem elég az iskolásokra koncentrálni, és fontos lenne az óvodákban is alkalmazni.

Libor Zoltán arról beszélt, hogy ha egy közösségnek azért is előnyös, ha minél több az iskolázott, továbbtanuló fiatal, mert belőlük önfenntartó felnőtt lesz. Az eredményekről szólva pedig megtudhattuk: döbbenetes arányban csökkent az igazolatlan és az igazolt hiányzások száma, a tanulmányi eredmények javulni kezdtek, a szülők aktívan vesznek részt az iskolával való kapcsolattartásban, eljárnak szülői értekezletekre, fogadóórákra, és a korábbinál jóval több gyermek továbbtanul, sőt, ami még fontosabb, ha bejut, nem is hagyja abba a középiskolát. Szó esett arról is, hogy Kecskeméten elindult a Biztos Kezdet Gyerekház program is a Mezei utcai közösségi házban, amely 0-3 éves gyerekeknek és szüleiknek, gyakran várandós édesanyáknak nyújt segítséget.

Libor Zoltán végül arra kérte az óvónőket, fogadják nyitottan a módszertant, adjanak esélyt neki, mert ahhoz, hogy működjön, az óvodapedagógusokra van a legnagyobb szükség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában