2018.01.22. 13:49
Fellendülést várnak a csatornakotrástól
Három év alatt évtizede dédelgetett terv válhat valóra a hétköznapokban Ferenc-csatornaként emlegetett – valójában Ferenc-, vagy Baja-Bezdáni-tápcsatorna névvel illetett – víz mentén.
A BABECA-projekt 85 százalékos mértékben Európai Uniós támogatással megvalósítandó korszerűsítés, aminek fő kedvezményezettje az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság. Lesz kotrás is, amitől a
45 kilométeres csatorna új irányt vehet.
– Volt előzménye a BABECA-projektnek, hiszen a tervezés munkálataira is összefogva nyertünk támogatást. A 2010 és 2012 között lezajlott tervezési időszakban elkészült anyagban a Deák-zsilip felújítása is szerepelt, erről most nincs szó, talán rövidesen arra is sor kerül – fogalmazott Telkes Róbert vízügyi igazgató a projektet bemutató sajtótájékoztatón. Ezzel azt is érzékeltette, hogy nem hirtelen ötlettől vezérelve ugrott neki a vízügy és a „Vajdasági Vizek” Vízügyi Közvállalat, valamint a tartomány Európai Ügyek Osztálya a projektnek, amit az Interreg-IPA Magyarország–Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében valósítanak meg.
Hornyák Szilvia projektmenedzser kiemelte: a 8,7 millió eurós költségvetésből közel 5,3 millió a vízügyi igazgatóságra eső összeg. A pályázatot 2016 őszén nyújtották be, következő tavasszal kaptak pozitív elbírálást, a támogatási szerződést tavaly októberben kötötték meg.
– Két nagy részre bonthatjuk a magyarországi feladatokat. Egyrészt gépeket szerzünk be, két teherautót, homlokrakodót, valamint olyan kétéltű nádvágót, amivel a parton és vízben lévő növényzetet is el tudjuk távolítani. Ennél is izgalmasabb a csatorna kotrása, a legkritikusabb szakaszokat jelöltük ki, ez 5,6 kilométert jelent, többnyire Nagybaracska és Bátmonostor térségében. Általában 50, helyenként 80 centit közelíti majd meg a kotrási mélység. Bátmonostornál hagyományos, míg Baracskánál úgynevezett hidromechanizációs kotrást fogunk alkalmazni, ennek az a sajátossága, hogy a helyszínen helyezzük el az iszapot és ehhez sok vizet kell felhasználni, amit a mederből fogunk kiemelni – vázolta a teendőket. Hozzátette: az említettek mellett még Hercegszántónál alakítanak ki uszadékfogókat és kiszedőhelyeket, illetve csónakleeresztőket.
A hivatalosan Mikulás napján Újvidéken megkezdett projektben február elejéig várják az eszközbeszerzési ajánlatokat, míg a kivitelező- és mérnökkiválasztás előkészítésénél tartanak.
Telkes Róbert a múltat felidézve arról is beszélt, hogy a Duna és a Tisza összekötésére szolgáló Ferenc-csatorna 1801-ben készült el, ennek támogatására készült el a Ferenc-tápcsatorna, ami 45 kilométeres – ebből 33 van Magyarországon – és a Bácska számára fontos volt mindkét víz. – Ezen a tápcsatornán – a Deák-zsiliptől a Sebesfokiig – hajóztak, öntöztek belőle, ezen szállították a megtermelt gabonát és vezették bele a belvizeket – idézte meg a régi időket a vízügyi igazgató.
Idegenforgalmat remélnek
A vízügyi szakemberek hangsúlyozták, hogy a legfontosabb a közös üzemeltetési szabályzatban foglalt funkció üzembiztos ellátásának biztosítása. Emellett azonban a térség számára az árvízvédelmi jelentősége mellett a turizmus lehetőségeinek javítása is fontos cél. Ez már a tervezgetés, tehát az előző projekt előtti időszakban is napirenden szerepelt, mert a javuló minőségű víztől a part menti települések számára érzékelhető mértékű idegenforgalmat reméltek különböző civil és szabadidős szervezetek, szerveződések.