baja

2019.01.07. 07:00

Katasztrofális forgalmat hozott a nagyon kicsi Duna

Nem az előző volt a vízi szállítás éve. Jelentősen megcsappant a forgalom az itt működő cégeknél – tudtuk meg a bajai kikötőműködtető társaság vezetőjétől. Nagy László szerint most az egyébként egy hajóban evező üzleti partnereknek az együtt sírásból jutott több. Katasztrofális vízállásokat és forgalmat produkált 2018.

PN

Kevesebb árut szállítottak a Dunán, és az alacsony vízszint miatt jóval kisebb rakományokkal vágtak neki az útnak

Forrás: Petőfi Népe

– Sajnálatosan alakult az év, az előző évi mérleg és a 2018-as üzleti terv májusi elfogadásának időszakában bizakodtunk. Ezt arra alapoztuk, hogy tavasszal általában nehezen indul be a kereskedelem. Aztán jött a feketeleves. Amióta a kikötőben dolgozom, ez gyakorlatilag 15 év, ilyen katasztrofális forgalom még nem volt. Egészen pontos adataink még nincsenek, de nagyjából a tervezettnek a fele lett – summázta érdeklődésünkre Nagy László, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft. (Bajai OKK Kft.) ügyvezető igazgatója.

A 2017-es 645 ezer tonna kikötői forgalom után további bővüléssel számoltak az üzleti tervben, 660 ezer tonnás forgalom mellett 700-nál több kikötőhasználati díjat fizető hajót kalkuláltak. Alig három hónappal később már az egész dunai szállítási szakma összeomlásáról lehetett hallani. Aztán a hajózhatóság feltételei tovább romlottak, a nyár végi rekordalacsony vízállásoknál is kisebbeket hozott a csapadékmentes ősz.

– Katasztrofális vízállások voltak, ezt nem lehet másképp minősíteni. Még nincs összesítésünk, ezért pontos számot nem tudok mondani, de gyakorlatilag tele rakománnyal ritkán volt hajózható a folyó. Ebből kifolyólag esett nagyon nagyot a forgalom. Rossz ez mindenkinek, bár a gabonatermelők más úton igyekeztek elszállíttatni árujukat, a hajósok és a kikötősök számára viszont ez nagy kiesést okozott. Egy évet illik kibírni minden cégnek, de az biztos, hogy kikötőműködtető társaságként nem gondolhatunk áremelésekre az elmaradt bevételek kompenzálására. Akkor mehet jól a működtetőnek, ha a kikötőben szolgáltató cégeknek jól megy. Esetünkben abszolút igaz, hogy egy hajóban evezünk. Igaz, mostanában inkább azt mondhatjuk, hogy együtt sírunk, együtt nevetünk – fogalmazott a kikötőigazgató.

Mivel a forgalom arányos a hajók számával, így ebben a mutatóban sem sikerült a remélt szintet elérni. Kikötőhasználati díjat akkor is fizetni kell, ha félig rakják a hajót, a működtető társaságnak viszont nem mindegy, hogy mekkora mennyiség fordul meg a kikötőben, mert az jelenti – illetve jelentené – a komolyabb bevételt.

Nagy László szerint a 2018-as helyzet is igazolja a tervekben szereplő – részben már megkezdett – fejlesztések szükségességét. A 3,8 milliárd forint értékű projekt mintegy kétharmada a vasúti infrastruktúra korszerűsítését szolgálja. Ugyanis korlátozott vízi lehetőségek idején vonatokon lehet gazdaságosan szállítani, bár a hajók kiesett mennyiségét a vasút nem tudja teljes egészében pótolni.

Kevesebb árut szállítottak a Dunán, és az alacsony vízszint miatt jóval kisebb rakományokkal vágtak neki az útnak
Fotó: Petőfi Népe

– A kivitelezés nem kezdődött el, nyáron írtuk alá a szerződést, folyik a környezetvédelmi engedélyezések, hatásvizsgálatok elkészítése. A parkolókra részben vannak engedélyeink, a vasútra, nehézberakóra vonatkozó kiviteli tervek készülnek. Tovább fog tartani az előkészület, mint a kivitelezés, amivel 2020 végére kell elkészülni. Reményeim szerint nyáron már látványos munkálatok folynak a kikötőben. Úgy optimális csinálni, hogy minden engedélyes terv birtokában, jól előkészítve, rövid határidővel meg tudjuk csinálni. A kikötőben dolgozó cégek érdekében is rövid időt szeretnénk, hogy ne akadályozzuk őket a munkavégzésben. Általában ahol rövid az előkészítés, ott hosszú és bonyolult kivitelezésre kell számolni. Mi frappáns előkészületet és gyors kivitelezést szeretnénk. Építettünk már több mindent a kikötőben, jó együttműködés alakult ki a cégekkel – összegezte Nagy László.

Milliárdos munkák a kikötőben

A BOKK Kft. javarészt támogatás felhasználásával fejleszti a bajai kikötőt. Ennek részeként a rakpart, valamint a hozzá kapcsolódó út és parkoló építése, a partfal állékonyságának helyreállítása, nehézberakó kiépítése, a „zöld kikötő” fejlesztése mellett vasútépítés és rakodóberendezések telepítése ad feladatot. A BOKK Kft. terveit a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2016. szep­temberben fogadta el, 94,99 százalékos támogatási intenzitás mellett, a BOKK Kft. 5,01 százalék önerővel járul hozzá a bajai kikötő infrastrukturális fejlesztésének megvalósításához. Ez elősegíti a meglévő szolgáltatási színvonal növekedését, a kikötő, egyben intermodális logisztikai központ infrastruktúrájának fejlesztését, kapacitásnövekedést. A fő – tervezési és kivitelezési feladatokra vonatkozó – közbeszerzési eljárás tavaly nyáron zárult. A nyertes a Duna Aszfalt Kft. lett, ajánlata 3,44 milliárd forint volt, a szerződést június közepén írták alá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!