Digitália

2022.11.05. 06:00

Bolygógyilkos aszteroida keresztezi a Föld pályáját

A csillagászok felfedezték az elmúlt nyolc év legnagyobb bolygógyilkos méretű, a Föld pályáját keresztező aszteroidáját. De úgy számolnak, még nincs igazi esélye, hogy eltalálja a bolygónkat.

A Tejút a chilei Cerro Tololo Obszervatórium fölött. Itt fedezték fel a bolygógyilkost

Forrás: AFP

Az 1-2 km átmérőjű, 2022 AP7 nevet kapott aszteroidáról az Astronomical Journal folyóiratban számol be a tanulmány vezető szerzője, Scott Sheppard és munkatársai. A washingtoni Carnegie Tudományos Intézet munkatársai összesen három „meglehetősen nagy” aszteroidát találtak, amelyek közül az egyik – a 2022 AP7-es – keresztezi a Föld pályáját, így potenciálisan veszélyes aszteroida (Potentially Hazardous Asteroids, PHA).

Ez az AP7-es a legnagyobb, 2014 óta felfedezett PHA. „Minden 1 km-nél nagyobb aszteroidát bolygógyilkosnak tekintenek” – mondta Sheppard és hozzátette, „ha egy ilyen tárgy becsapódna a Földbe, a becsapódás elpusztítaná az általunk ismert életet, évekre por és szennyező anyagok kerülnének a légkörbe.

„A Föld felszíne valószínűleg jelentősen lehűlne attól, hogy a napfény nem érné a bolygót. Olyan tömeges kihalás következne, amilyenre évmilliók óta nem volt példa”

– mondta. Noha a 2022-es AP7 felfedezése a Ne nézz fel című filmben ábrázolt Armageddon aszteroidát juttathatja eszünkbe, a tanulmány következtetése lényegében megnyugtató.

„Jelenleg nincs esélye, hogy eltalálja a Földet” – mondta Sheppard, mivel jelenleg a PHA akkor keresztezi a Föld pályáját, mikor a Föld a Nap túloldalán van.

Sheppard azért hozzátette, hogy lassan, idővel az aszteroida elkezdi átszelni a Föld pályáját, egyre közelebb ér a bolygónkhoz.

De, mondta, „ez évszázadok múlva lesz, és nem ismerjük elég pontosan a 2022-es AP7 pályáját ahhoz, hogy jósolhassunk az évszázadok múlva esetlegesen bekövetkezhető veszélyeiről."

Sheppard elmondta, hogy a kutatócsoport a következő egy-két évben még „néhány” bolygógyilkos földközeli objektumot vár 1 km-es vagy annál nagyobb méretben.

Jay Tate, a National Near Earth Objects Information Centre igazgatója a Guardiannek azt mondta, hogy a Föld valójában nagyon kicsi célpont: „Jelenleg a becsapódás valószínűsége meglehetősen alacsony. Nem mondanám elhanyagolhatónak, de meglehetősen alacsonynak.”

Szeptemberben itt írtuk meg, hogy a NASA DART (Double Asteroid Redirection Test) űrszondája 10 hónap repülés után szándékos irányítással nekicsapódva, telibe találta a Földtől mintegy 11 millió kilométerre lévő Dimorphos aszteroidát, hogy megváltoztassa annak pályáját.

Akkor éppen azt tesztelték, hogy képesek vagyunk-e a távolból megakadályozni, hogy egy kozmikus objektum elpusztítsa a földi életet.

A Double Asteroid Redirection Test (DART) űrhajó mintegy 23 000 kilométer/órás sebességgel csapódott be az aszteroidába. A Dart sikeres volt.

Tate szerint azonban a 2022-es AP7 méretei miatt a DART nem biztos, hogy megfelelő megoldás lenne, de vannak más lehetséges módszerek is.

„Rengeteg időnk van még” – mondta.