2021.06.18. 09:11
Berobbant az e-kereskedelem Bács-Kiskun megyében
Az itt élő 40-60 közöttiek vásárolnak a leggyakrabban a neten.
Fotó: Brooke Cagle/Unsplash
Az e-kereskedelem végérvényesen a mindennapjaink része lett, szinte nincs olyan élethelyzet, amiben ne rendeltünk volna a netről: az e-vásárló magyarok több mint fele rendelt már online ágyában fekve vagy tévénézés közben, 23 százalékuk tömegközlekedés, 3 százalékuk pedig vezetés közben is vásárolt már az internetről.
A Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riportból (www.fizetesielmeny.hu) az is kiderül, hogy országos szinten a 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat a webshopperek aránya (39%).
Bács-Kiskun megyében a férfiak közül többen rendelnek online, mint a nők (58-42%), a 40-49 és az 50-60 évesek a legaktívabbak (29-29%-uk rendeszeres e-vásárló), őket követi a 30-39-es korosztály (23%).
Megyei szinten az e-vásárlás területén aktív emberek kiemelkednek az országos átlagból, hiszen közel 90 százalékuk havonta legalább egyszer vásárol a világhálón.
Érdekesség, hogy több olyan terméktípus van, amit kifejezetten a koronavírus alatt kezdtünk el online vásárolni. Bács-Kiskun megyében a műszaki cikkek, sportfelszerelések és játékok online vásárlása ugrott meg a legjobban a pandémia hatására. A lakberendezési és kertészeti cikkek viszont egyértelműen a járvány vesztesei, ezekről nyilatkozták a legtöbben, hogy ritkábban vásárolják, mint a járvány előtt.
Annyira szerves része lett az online shoppingolás az életünknek, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol nem rendeltünk a netről. A megyében az ágyból shoppingolás vezeti a rangsort, az emberek 60 százaléka vásárolt már párnák közt fekve, míg munkahelyen munkaidőben az itt élők 48 százaléka intézte már digitális beszerzését.
A magyarok egyébként kifejezetten nyitottak az innovációra – főleg akkor, ha az kényelmes: 10-ből 6-an használták ujjlenyomatukat jóváhagyásra és a lakosság több mint fele mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál. Ugyanakkor fontos, hogy a vásárlási folyamat átlátható legyen, ezt jól mutatja, hogy 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarában volt, de a fizetés előtt végül mégis elállt a tranzakciótól.
Már önmagában az, hogy van lehetőség kártyás fizetésre, bizalmat sugároz: 40 százalékra nőtt azok száma, akik szerint ez az opció önmagában erősíti egy webshop megbízhatóságát. Ebben nagy valószínűséggel komoly szerepet játszik a chargeback funkció, hiszen ellentétben az utánvétellel vagy átutalással a Mastercard kártyabirtokosok visszakapják pénzüket, ha visszaélés áldozataivá váltak, vagy nem azt a terméket kapták, amit szerettek volna.