2018.10.12. 14:35
Egyre elégedettebbek a kelet-európai fogyasztók
Fogyasztói elégedettség tekintetében Európa két fele között egyre kisebb a különbség.
Noha a nyugat-európai piacok szereplői továbbra is jobban teljesítenek a fogyasztók szemében, a legnagyobb átlagos teljesítményjavulás idén is Kelet-Európában valósult meg; csökken az eltérés Kelet- és Nyugat-Európa között a fogyasztói elégedettség tekintetben – jelentette ki Vera Jourová jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős uniós biztos pénteken egy friss felmérés eredményét ismertetve.
Elmondta, az Európai Bizottság és a tagállamok által az eltérő minőségben forgalmazott élelmiszerek kérdésével kapcsolatban tett erőfeszítések e tekintetben várhatóan tovább javítják a helyzetet.
A legfrissebb felmérés eredménye szerint a fogyasztók mindössze 53 százaléka bízik abban, hogy a szolgáltatási ágazatokban működő vállalkozások betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat, az áruforgalomban ez az arány 59 százalék.
Az uniós tagállamok többségében az internetszolgáltatást és a mobiltelefon-szolgáltatásokat továbbra is a legproblematikusabb területek közé sorolják.
A fogyasztók mintegy 20 százaléka szembesült nehézségekkel ezekben az ágazatokban az elmúlt év során. A megkérdezettek legalább 10 százaléka panaszkodott a televízió-előfizetésre, a vezetékes telefonszolgáltatásra, az infokommunikációs technológiai és elektronikai cikkek értékesítésére, illetve a vasúti és városi közlekedésre.
A legnagyobb kárt – pénzügyi vagy időveszteséget – okozó ágazat idén a pénzügyi szolgáltatásoké volt. A lakásbiztosítás, a jelzálog, a kölcsön és hitel, a villamos energia és a vízellátás terén problémákba ütköző fogyasztók legalább 35 százalékát érte súlyos kár. A légitársaságokkal, befektetési termékekkel és gépjármű-biztosításokkal kapcsolatban nehézségekkel szembesülő fogyasztók is jelentős kárról számoltak be.
A fogyasztók legkevésbé az ingatlanok és a használt gépkocsik ágazatában bíznak.
A fogyasztóknak mindössze 38 százaléka tekint bizalommal arra, hogy az ingatlanágazat szolgáltatói betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat, a használt gépjárművek ágazata esetében ez az arány 36 százalék – derül ki a jelentésből.