Kék hírek, bulvár

2008.06.20. 16:07

Hogyan halhattak meg a kecskeméti pilóták katapultálás közben?

Egyelőre csak találgatni lehet, hogy történhetett meg a pilótákkal a tragédia éppen katapultálás közben.

Gál Zita

A megalapozott találgatáshoz ismerni kell az adott gép katapultálási rendszerét. Megtudtuk: a kétüléses Albatrosok katapult-rendszere szerint, ha az egyik pilóta elindítja a folyamatot, automatikusan a másikat is kilövi a gép. Először lerobban a kabintető, majd a hátsó ülésen ülő pilóta hagyja el a gépet, pár tizedmásodperc után pedig az első ülés utasa.

A katapultálás ülésekkel együtt történik, úgy, hogy az első egy tized másodpercben, amikor 18-20 G-s nyomást kapnak a pilóták, az ülés gyakorlatilag beszívja őket a helyes testtartás megtartása miatt. Az ülésektől a levegőben válnak meg a pilóták. Itt elméletileg ki kell nyílni a főernyőnek és két – körülbelül papírzsebkendőnyi – stabilizáló ernyőnek. Utóbbiak hivatottak arra, hogy vízszintbe hozzák az ereszkedő pilótát. Minderre csak akkor van lehetőség, ha ehhez megvan a megfelelő magasság.

Az Albatros katapultrendszere – hasonlóan a MiG 29-esekéhez – alkalmas arra, hogy a gép zuhanási szögétől függetlenül felfelé irányítsa a katapultáló pilótákat. Ha fejjel lefelé áll a gép, a pilótákat akkor is – egy szükséges ív bejárása után – felfelé repíti a rendszer. Elemzőink szerint az adott esetben valószínűleg túl alacsonyan történt a katapultálás, így a zuhanó gépből kilökődő pilótákat nem tudta már a rendszer felfelé navigálni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!