Regényi Gábor/Cserenkó Gábor

2022.10.28. 08:27

Fotográfia és irodalom találkozik a kalocsai kiállítás alkotásaiban

XXI. század címmel nyitotta meg tárlatát Regényi Gábor AFIAP, A-MAFOSZ/B fotóművész, a Nicolas Schöffer Gyűjteményben a napokban. A kiállítás a múzeum nagytermében kapott helyet, és összességében átmenetet képez a modern vizuális művészet, valamint a kortárs irodalom között.

Gábor János

Regényi Gábor fotóművész kiállítását november 6-ig lehet megnézni a Nicolas Schöffer Gyűjteményben

Fotó: Gábor János

Az alkotásokhoz a nemrég Litera DOKU '22 fődíjat szerző Cserenkó Gábor írt jegyzeteket, amelyek egy rövid kiadvány formájában is megjelentek a kiállítás mellé. Regényi Gábor, a Dunatáj Fotókör alkotójaként finomította művészi stílusát, aminek remek kivonata a falakra került gyűjtemény, benne fotós képzettársításokkal, belső feszültségekkel, helyenként szinte anyagtalanságot sugalló átmenetekkel.

– A vizuális művészetek és az irodalom metszéspontján született ez a különleges kiállítás, melyben Regényi Gábor fotográfiái és Cserenkó Gábor irodalmi szövegei találkoznak, egy új művészeti minőséget teremtve. A kiállítás alkotó jellegű beszélgetések sorozatának eredménye: Gábor elképzeléseit követve, itt-ott redukálva vagy éppen bővítve, Horváth Péter fotográfus, Cserenkó Gábor és jómagam közreműködésével – mondta köszöntőjében Budai Viktória gyűjteményvezető, megjegyezve, hogy a fotóművész sajátos dramaturgiával és dinamikával rendezte be a kollekciót, amiben nagy szerepet kap a különböző méretválasztás. 

A tárlat átmenet a modern vizuális művészet és a kortárs irodalom között
Forrás: Gábor János

– A fotográfia a dokumentum-funkció mellett vagy azon túl, konkrét vizuális elemeket köt össze érzelmekkel, fogalmakkal, helyekkel és képekkel. 

A fénykép jellegzetes tulajdonsága, hogy egyedi pillanatokat ragad ki, tárgyi bizonyítékul szolgál egy időbeli pillanatról, tehát lényegében térré változtatja az időt. 

Ez a képessége teszi mind a mai napig mérhetetlenül népszerűvé a fényképezést – fogalmazott.

A művészettörténész, muzeológus kihangsúlyozta: a fotográfus helyzeteket, formákat, motívumokat keres és ez a munka Regényi Gábor esetében nem várt összefüggéseket tár fel. Az asszociációkra, képi ellentétekre vagy épp hasonlóságokra építő fotók sorozata a fényképet elmozdítja abból a pozícióból, ami „a fotót a valóság és az idő kiemelt megörökítésévé tenné”.

Budai Viktória elárulta: a kicsi és nagy képek váltakozása a néző kiállítótermi mozgását befolyásoló, tudatos döntés eredménye és arra utal, hogy a világ, hol megfejtésre váró titkokat, hol pedig összefüggéseiben rejlő ismeretlent mutat. Egyes képeken a helyszínek teljesen üresek és elhagyatottak – Regényi Gábor ezeken sajátos atmoszférát hoz létre, hiszen nem a pillanatra, hanem az időtlenség dimenzióira kíván utalni, miközben a tájképek egy csoportja teljesen szándékosan életlen; ennek rendezettsége lényegében a művész stílusjegye. 

Fotós: Gábor János

– A felvételeken nyoma sincs a dokumentarista szándéknak. Az egymás mellé illesztett és egymásra rétegzett elemek összekapcsolódása által új kontextusok, nézőpontok és viszonyrendszerek jönnek létre. A fotók a mindennapokat érintő, a véget nem érő folyamatra utalnak. Minden olyan, ahogy megéljük és ahogyan megértjük vagy értelmezzük a világban lévő valós és valótlan dolgok, állítások keveredését – írta le a kiállítás koncepcióját a Schöffer Gyűjtemény vezetője.

Regényi Gábor XXI. század című fotókiállítása - Cserenkó Gábor fotókhoz rendelt szövegeivel november 6-ig láthatók a Nicolas Schöffer Gyűjteményben, minden kedden, csütörtökön és szombaton 10-17 óráig.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!