kultúra

2021.03.23. 08:08

A határon túlra is eljuthatnak a kecskeméti nemzeti online előadásai

A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház is online térben folytatja a munkát, hiszen a járványhelyzet következtében hozott intézkedések továbbra is zárva tartják kapuikat, így a színházkedvelő közönségnek, a művészeknek, és a dolgozóknak is várniuk kell a már jól ismert színházi miliőbe való visszatéréssel. A streaming előadások kapcsán Gégöl Saroltával, a színház marketingvezetőjével és Háry Péterrel, a technikáért felelős szakemberrel beszélgettünk.

Morva Daniella

A nagysikerű Légy jó mindhalálig c. előadás is megtekinthető lesz online

Fotó: Ujvári Sándor

Rohanó világunkban, ahol a technológia lassanként minden felett átveszi az uralmat, a színház kultusza ősidők óta fennmaradt, és nem is akart mássá válni, mint amilyennek megismertük és megszerettük. Noha a kényszer szülte azt a korábban elképzelhetetlennek hitt állapotot, miszerint a színházi előadásokat kamerákon keresztül, az interneten, otthonunkban ülve követhetjük, a streaming szolgáltatás mondhatni egy év alatt átírta a tradíciókat, és az élő színház globálisan vált a digitalizáció részévé.

A közönségnek, ha ilyen módon is, de igénye van az előadások megtekintésére. Mindenkinek hiányzik a színház, és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az írásos formában érkező, érdeklődő üzenetek a nyitást, illetve az esetleges online tartalmakat illetően. Gégöl Sarolta, a színház marketingvezetője elmondta, az online közvetítésekről szóló döntés a nézői megkeresések és más színházak pozitív jelzései alapján született meg. Mindenképpen olyan előadással szerettek volna nyitni, amely egy egész család számára élvezhető és kellemes szórakozás lehet, ezért döntöttek a tavaly októberben bemutatott nagysikerű musical, a Légy jó mindhalálig mellett. Az online közvetítéssel ugyanakkor nem a bérlettel rendelkező nézőket szeretnék kiszolgálni, számukra természetesen lehetőséget biztosít a színház az élő előadás megtekintésére is, az újranyitást követően.

– Egy korábbi statisztika szerint a jelenlegi színházi előadások durván hét százalékának a külföldön élő magyarok is lelkes nézői. Bár számunkra a kecskeméti, és környékbéli közönség megszólítása az elsődleges cél, szeretnénk az online előadásokkal egy szélesebb réteget kiszolgálni, akár olyanokat is, akik a normál rend szerint nem tudnának jelen lenni az élő előadásainkon, mert az ország távolabbi pontján, vagy külföldön élnek – részletezte Gégöl Sarolta, majd hozzátette: nagy lehetőséget lát az online közvetítésekben, véleménye szerint általuk a határon túl is sokan megismerhetik a kecskeméti nemzetit.

A színház a megnyíló lehetőségektől a jövőben sem zárkózik el, és bár még nem született végleges döntés a hibrid modell kiépítését illetően,

fontolgatják az élő melletti online előadások fennmaradásának lehetőségét.

Gégöl Sarolta
Fotó: Dömölky Dániel

A Légy jó mindhalálig mellett két másik streamelt előadással találkozhatnak a színházkedvelők márciusban. A repertoárba a kétszereplős Jövőre, veled, itt és folytatása, a Jövőre, veled, itt 2. került be, melyek forgatási munkálatai még a bezárás előtt lezajlottak.

Az utóbbi két előadást természetesen nem élő közvetítésként, hanem előre felvett, utómunkázott előadásként tekinthetik meg a nézők. Egyfajta pluszt adhat majd a tény, hogy a felvétel visszatekerhető lesz, és egy bizonyos időintervallumon belül, bármikor le lehet majd játszani. Ezzel a lehetőséggel a 19 órai kezdés eltolódását, illetve az esetleges technikai nehézségeket könnyedén át lehet majd hidalni. Ha valaki mégis akadályba ütközne, felkészült csapat fogadja majd a nézői hívásokat, és egy online chaten keresztül is lesz lehetőség a segítségkérésre.

Arra, hogy a színház miért választotta az élő streamelés helyett az előre felvett előadások levetítését, egyértelmű válasz érkezett. A fő ok az óriási rizikó, de tényező a speciális, nagy létszámú stáb és a fejlettebb technológia magas költségigénye is.

– Számos statisztikát megnéztünk, mielőtt döntöttünk volna, de a visszajelzések és a számok alapján úgy ítéltük meg, hogy

minőségibb és megbízhatóbb tartalmat tudunk adni a nézőknek, ha nem valós időben közvetítjük az előadást.

Így, ha önhibánkon kívül közbeszól a technika – például akadozik az internet szolgáltatás –, a néző akkor sem marad le semmiről, hiszen vissza tudja tekerni az előadást. Ugyanakkor a felvétel készítése szempontjából is nagyobb biztonság ez nekünk, hiszen pontosan tudjuk, mit adunk a nézőnek az előre felvett előadással, és sem a művészeken, sem a stábtagokon nincs akkora teher és stresszfaktor, mint egy élő közvetítésnél, hiszen itt van lehetőség a korrigálásra – tette hozzá a marketingvezető.

Háry Péter, a színház hangmérnöke, a streaming előadások technikai hátterét biztosító szakembere elmondta, a nézők nem fogják tapasztalni az élő és előre felvett előadások közti különbséget, sőt, szerinte egy sokkal teljesebb, kész felvételt kapnak így.

Az élő szemnek kialakított előadást ezúttal a kamerák sajátos technikai adottságaihoz igazítják,

és mivel a nézőtéren a felvétel ideje alatt nem ül senki, akár az egész teret bejárhatják a kamerával.

– Ezt a folyamatot úgy kell elképzelni, mint egy filmforgatást vagy egy hosszú próbanapot. Beállunk a kamerákkal, mikrofonokkal, próbálunk, majd részleteiben felvesszük a jeleneteket. Mivel a kecskeméti nemzeti még nem közvetített hasonlót, minden, ami most történik, egy első próbálkozás. Éppen ezért tartom jó ötletnek, hogy nincs konkrét, kitűzött időpont, hiszen még semmi nem rutinszerűen történik, ezért szeretnénk elegendő időt hagyni a felvételekre és az utómunkára is, hogy olyan előadást mutathassunk be, ami tökéletes élmény lesz a nézők számára – foglalta össze Háry Péter.

Háry Péter
Fotó: Farkas Antal Jama

A szakember elmondta, hogy a színházban lévő területeket egy egyszerű térgeometriai feltérképezés alapján fedik le, ugyanakkor a tökéletes felvétel elkészítéséhez ennél jóval több ismeretre is szükség van. Tudni kell, mikor érdemes ráközelíteni a színészre, hol szükséges használni a nagytotált, mely jeleneteknél vannak nagyobb mozgások, illetve mikor van szükség az arcjáték, vagy éppen az egész testes gesztusok megmutatására. Továbbá figyelni kell a változatosságra is, hiszen egy nagyon közeli, vagy éppen távoli felvétel egy bizonyos idő után monotonná válhat.

Bár az előre felvett előadásnál a rizikó kisebb, a korrekció lehetősége pedig nagyobb, mégis bármikor akadályba ütközhetnek a felvételkészítők, ha például egy fehér jelmezben szereplő, fehér háttér előtt álló színészt kell megmutatni a felvételen. Természetesen erre is van megoldás: optimalizálni kell a belső fényeket, és azok erejét, hiszen elképzelhető, hogy ami a szemnek nem tűnik fényesnek, az a kamerán kiégett hatást kelt majd. Az ilyen és ehhez hasonló bakik és felmerülő nehézségek kiküszöbölése okán egyelőre nincs konkrét, kitűzött időpont az előadások vetítésére, a színház ugyanis nem szeretné, hogy a gyorsaság a minőség rovására menjen.

– Inkább kivárunk egy kicsit, de a Youtube csatornánkon addig is megtalálhatnak minket a kedves nézők. Húsvétkor a gyerekeket hívjuk majd a készülékek elé, hiszen két ingyenes gyermekelőadást is közzéteszünk a tavaszi szünetben. A további online közvetítésekkel célunk, hogy a fiatal korosztályt is megszólítsuk, épp ezért igyekszünk olyan jegyárakat kialakítani, amelyek számukra is kedvezőek lesznek. A normál jegyek mellett zsebpénzbarát belépőt, támogatói- és kávézójegyeket is lehet majd vásárolni. Utóbbi lényege, hogy bárki meghívhatja a kedvenc színészét egy kávéra, amennyiben ő csupán ennyivel tud hozzájárulni a színház támogatásához – mesélt a tervekről a színház marketingvezetője.

Háry Péter szerint ez a kezdeményezés meglepően népszerű, ugyanis a legtöbb színház valamiféle támogatói hozzájárulással kezdte meg a streaming-tevékenységét. A szakember szerint óriási dolog, hogy ennyien támogatják a színházakat.

– Szerintem az is hatalmas dolog, ha a streaming által egy tőlünk távolabb eső ponton élő néző is meg tudja nézni az előadásainkat.

Ez egy teljesen más-, és új közönségbevonzást jelent, és mindenképpen kapukat nyit ki előttünk,

valamint globálisan, az egész színházi szakma előtt – tette hozzá Háry Péter.

A kecskeméti színház már a tavalyi év végén is indított egy kezdeményezést, amellyel a szociális intézményeket igyekeztek felkeresni és felhívni a figyelmüket az előadásaikra. Ezt most is meg fogják tenni, és miközben a streameléssel megpróbálják közelebb hozni a fiatalokat a színházhoz, egyúttal azt üzenik az idősebbeknek: tartsanak ki, hiszen hamarosan újra találkozhatnak majd a színházban.

A nagysikerű Légy jó mindhalálig c. előadás is megtekinthető lesz online
Fotó: Ujvári Sándor

Tévéjátékot forgatnak A revizor című előadásból

A színpadról a tévéképernyőre kúszik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház nagyszínházi produkciója egy sikeres pályázatnak köszönhetően. Gogol kortalan, szórakoztató klasszikusát, A revizort Pataki András, a teátrum művészeti tanácsadója rendezte, és az újranyitást követően láthatja majd a közönség. Rendhagyó módon azonban nemcsak a színház falain belül találkozhatnak majd a szórakoztató komédiával: a Kecskeméti Televízió közreműködésével megvalósuló tévés felvételek Zilahy Tamás rendező irányításával zajlottak március első napjaiban.

A revizor című tévéjátékot a tervek szerint két alkalommal tekinthetik majd meg a nézők 2021-ben, a Kecskeméti Televízióban. A szórakoztató kikapcsolódásról többek között Kocsis Pál, Koltai-Nagy Balázs, Märcz Fruzsina, Szabó Dorottya, Ferencz Bálint, Hegedűs Zoltán, Pál Attila, Aradi Imre, Orth Péter és Szemenyei János gondoskodik.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!