kecskemét

2021.08.28. 06:55

Mutatunk néhány fontos információt és érdekességet a repülőnapról

Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány fontos és hasznos tudnivalót, hogy mire számíthatunk a hétvégén a kecskeméti repülőnapon.

Hraskó István

Fotó: Hraskó István

Esni délelőtt nem fog, de a felhőzet vastag lehet?

Pénteken tette közzé a legfrissebb időjárás-előrejelzést a repülőbázis meteorológiai csoportja, amely a Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató meteorológiai biztosításáért felelős alegység. A prognózis szerint szombat reggelre párássá válhat a levegő, mely napközben gyorsan megszűnik. Délelőtt először a magasszintű felhőzet, később dél felől a középszintű is megvastagszik. Csapadék a nap első felében nem várható. A napi menettel kevés gomolyfelhő valószínű, majd a front közeledésével délről az alacsony szintű felhőzet is megvastagszik, így a repülőprogram vége felé gyenge intenzitású eső már kialakulhat. Tartósabb csapadékhullás az esti, éjszakai órákban várható. A szél jellemzően gyenge, változó irányú lesz, erőssége 7-10 kilométer/óra körül valószínű.

A hőmérsékleti minimum 8-10 Celsius-fok, a maximum 18-20 lesz.

Hogy az időjárás a programokra, különösen a légi bemutatókra milyen hatással lesz, azt most még nehéz megjósolni. Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka, az esemény repülésigazgatója azt mondta, úgy készülnek, hogy minden programelemet megtartanak a légi bemutatóknál is, bár van egy minimális látótávolság és felhőalap-magasság, amely alatt nyilvánvalóan nem szállhatnak fel a repülőgépek. Úgy tudjuk, ez a minimum felhőalap 1500 láb, azaz 450 méter, a látástávolság pedig 5 kilométer.

Egy kiadós túrával felér majd, ha mindent meg szeretnénk nézni

Nem árt felkészülni a látogatóknak, hogy a repülőbázis területén igen nagy távolságokat kell megtenni az egyes helyszínek között. Például a VII. kaputól, a rendezvény északnyugati pontjától (ehhez lesz közel a harckocsik látványosnak ígérkező, dinamikus bemutatója) átsétálni a túlvégre, a délkeleti II. kapuhoz, ahol a földön kiállított repülőgépeket lehet megnézni, az majdnem 2-2,5 kilométer. És nem szabad elfelejteni, hogy ugyanazon a kapun lehet csak kimenni, amelyiken bementünk.

A kisgyerekeknek be lehet vinni lábbal hajtható műanyag kismotort, bár a szervezők felhívják a figyelmet, hogy a nagy tömegben cikázva könnyebben el tudnak veszni.

Kerékpár, hagyományos és elektromos roller, segway, vagy egyéb hasonló eszközök behozatala viszont nem engedélyezett.

A rendezvény területére széket (kivéve a kicsi, háromlábú ülőke), napozósátrat bevinni ugyancsak tilos. A fáradó lábak megpihentetésére jó ötlet lehet egy pléd, persze eső esetén nem lesz túl kellemes ezen ücsörögni… A szervezők azt is javasolják, hogy a látogatók kerüljék a vékony pántos, puha talpú cipőket, inkább a lábfejet erősen, stabilan tartó cipőket húzzunk. Egyébként mindkét napon 50-60 ezer embert várnak a bázisra.

Ezrek dolgoznak, hogy tízezrek élvezhessék a programokat

A rendezvény sikeres lebonyolításán mintegy 4500 ember dolgozik majd, köztük 1200-an (katonák és rendőrök) felelnek a biztonságért. A repülőnapra 5500 tiszteletjegyet ajánlottak fel egészségügyi dolgozóknak, rendőröknek, katonáknak, a katasztrófavédelemnek, akik részt vettek a koronavírus-járvány elleni védekezésben.

Fotó: Hraskó István

Itt lesz az első magyar űrhajós űrkabinja is

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum a korábbi repülőnapokhoz hasonlóan idén is a magyar katonai repüléstörténet jeles eseményeit, személyeit és eszközeit mutatja be a rendezvény látogatóinak. Ezúttal nyolc, egymást tíz évente követő évfordulós téma kerül középpontba: 1931-ből a magyar óceánrepülés, 1941-ből a Héja vadászrepülőgép gyártásának kezdete, 1951-ből a MiG-15 szolgálatba állítása, 1961-ből a MiG-21F-13 rendszeresítése, 1971-ből a Bázis névadója, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós repülőhalála és a MiG-21MF vadászrepülőgép szolgálatának kezdete, valamint 1980-ból Farkas Bertalan és a szovjet-magyar űrrepülés emlékezete. A kiállításon a repülőeszközök mellett a „Justice for Hungary” roncsait, valamint a Szojuz-35 űrhajó 2,5 tonnás parancsnoki kabinját is meg lehet tekinteni, amellyel az első magyar űrhajós több mint egy hetes űrrepülés után, 1980. június 3-án visszatért a földre Valerij Kubaszovval.

A „Justice for Hungary” névre keresztelt, Lockheed Sirius típusú repülőgép 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace repülőteréről, Endresz György pilótával és Magyar (Wilczek) Sándor navigátorral a fedélzetén. Másnap délután, Bicskétől nem messze, Felcsút határában, egy kukoricatáblában kényszerleszállással értek földet. A megtett 5770 kilométeres utat a két magyar óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, óránként csaknem 230 kilométeres átlagsebességgel.

Kecskeméten a repülőgép motorját, az egyik légcsavartollat és az egyik szárnyvég roncsát állítják ki.

Időutazásra hív a MiG-21-es

A légi bemutatók egyik érdekessége lesz – és főleg a kecskemétieknek némi nosztalgiázásra is okot adhat – a román légierő MiG-21-es vadászgépe. Igen, ugyanis keleti szomszédunknál 1962 óta még mindig rendszerben van ez a típus, melyet 1999-ben modernizáltak (Kecskeméttől 1995-ben búcsúztak el). Érdekesség, hogy a románok 2007-ben ezzel a típussal láttak el légtérrendészeti feladatokat a Baltikumban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában