galériával és videóval

2021.07.25. 15:20

Felújítva helyezték vissza a kecskeméti körforgalomba a MiG-21-est

Vasárnap délelőtt a felújítás után ismét elfoglalta helyét a régi MiG-21-es a 44-es főút és a 445-ös számú út találkozásánál lévő körforgalomban. A hatástalanított harci gépet MH Légijármű Javítóüzem szakemberei festették át, miután az elmúlt öt és fél évben nyomot hagyott rajta az időjárás.

Horváth Péter

Május közepén szállt le a 44-es főút és a 445-ös számú út találkozásánál lévő körforgalomból a Kecskemét egyik jelképévé vált 9606 oldalszámú MiG-21-es, mert az elmúlt öt és fél év időjárása nyomot hagyott a festésén. A 2015 novemberében kiállított vadászgépet az MH Légijármű Javítóüzem szakemberei (MH LÉJÜ) festették újra, megtartva eredeti mintázatát, illetve a feliratokat és logókat is. A régi vadászgépet vasárnap délelőtt emelték vissza a helyére, így megújulva fogadhatja az augusztusi repülőnap látogatóit.

– Azért vált szükségessé a repülőgép újrafestése, mert az UV sugárzás elleni lakkréteget sajnos mégis kikezdte az időjárás és a napsugárzás, ami a folyamatos napfénynek kitett szárny- és törzsfelületekről levált. A törzs alsó része, valamint a függőleges vezérsík felülete továbbra is jó állapotban volt – mondta Molnár József alezredes, a MH LÉJÜ felújítást vezető főmérnöke. Az alezredes hozzátette, hogy a beavatkozás során az elérhető legjobb időjárásállóságú felületvédelmi technikát alkalmazták, illeteve festőhangárban szabályozott körülmények között végzeték el a teljes körű újrafestést, mellyel várhatóan sokkal később szorul majd felújításra a gépmadár.

Vasárnap reggel saját kerekein vontatták ki a régi deltaszárnyú szovjet harci gépet. Miután megérkezett a vadászgép, tartóbakokra helyezték a futómű behúzása céljából és ott várta, míg elfoglalhatja ismét a helyét. Előzetesen már a MH LÉJÜ szakemberei előkészítették a tartóoszlopokon lévő szerkezetielem-részeket. Két daruval a magasba emelték a gépet,

majd az emelőkosarakban helyet foglaló szakemberek a módosított köztes tartószerkezettel az oszlophoz rögzítették a MiG-et.

Molnár József kifejtette, hogy a májusi levételnél jó pár óráig dolgoztak azon, hogy ki tudják szedni a repülőgépet rögzítő csapokat, ezért az oszlop és a repülőgép közötti tartószerkezet elemeit kis mértékben módosíták. Ezzel az átalakítással jelentősen könnyebb volt felhelyezni a gépet a helyére.

Elmondta, hogy a haditechnikai eszközök, mint amilyen ez a szépemlékű MiG-21-es is, csak hatástalanított állapotban kerülhet kiállításra. A kiállítási célú hatástalanítási eljárások során, a repüléstechnikai eszközök esetében a MH LÉJÜ kiépíti a hajtóművet, a fegyverzetet és a fedélzeti rendszereket. Ebben az esetben is csak a futóművet magába foglaló sárkányszerkezet kerül a tartó oszlopokra. Ami így karcsúsítva mintegy négy tonnát nyom, az eredeti súly kevesebb mint felét.

Kicsit változtattak a fülke megvilágításán és a bennelévő „pilóta imitáció” pozícióján is, így jobban látható lesz a közlekedők számára.

A tervek szerint Kecskemét egyik látványosságát jövőre beneveznék a „Magyarország legszebb körforgalma” cím elnyerésére, ha az önkormányzat is támogatja a bázis törekvését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában