kecskemét

2020.12.03. 11:30

Krízisautót indítottak, így több férőhely jut a hajléktalanoknak

A hajléktalanellátás területén november 1-től április 30-ig számítják a krízisidőszakot. A hideg beálltával mindig nagyobb létszámban jelentkeznek a hajléktalanok a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kecskeméti éjjeli menedékhelyén és a nappali melegedőjében is. A szervezet már jó előre felkészült a megnövekedett igényekre: bővítették a férőhelyek számát, diszpécserszolgálatot és krízisautót működtetnek az elesettek megsegítésére.

Horváth Péter

dr. Rigó Orsolya, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Dél-Alföldi Régiójának ügyvezetője

Fotó: Bús Csaba

Minden évben no­vember 1-jén kezdődik a krízis­időszak a hajléktalan­ellátásban, ami jelentős felkészülést igényel a szolgálatoktól. – Ebben az időszakban megnövekedik a hozzánk forduló ellátottak száma, köztük azoknak is, akik az intézményi ellátással szemben bizalmatlanok – mondta dr. Rigó Orsolya, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Dél-Alföldi Regionális Központjának ügyvezetője, hozzátéve, az Utcai Gondozó Szolgálat munkatársai is intenzívebben biztatják a hajléktalanokat arra, hogy bekerüljenek az intézményi ellátás kötelékébe.

A krízisidőszakban 20 férőhellyel növelik a Matkói út 20. szám alatti éjjeli melegedő befogadóképességét, így 59 éjszakai szálláshelyük van, de azt is megoldják, ha ennél többen vennék igénybe az ellátást. Ehhez csupán a házirendet és a biztonsági előírásokat kell elfogadniuk a betérőknek.

A téli időszakban pluszszolgáltatásokat is biztosítanak a rászorulók megsegítésére

– A téli időszakban megjelennek olyan szolgáltatások, amelyek a nyári időszakban nincsenek jelen. Ilyen a diszpécserszolgálat, ami 24 órában fogadja az állampolgárok jelzéseit arra vonatkozóan, ha hajléktalan embert látnak, vagy olyasvalakit, akinél felmerül a gyanú, hogy nem tud fűteni magára, vagy leesett a lábáról. A diszpécserkolléga ekkor megteszi a jelzést. Ekkortól indul a Krízisautó-szolgálatunk is. Elsősorban az Utcai Gondozó Szolgálatok járják a várost és felkeresik az elesettebb hajléktalanokat. Amikor az utcai szolgálatok nem működnek, és ha úgy ítéli meg a diszpécser, hogy szükséges és nem igényli a helyzet a rendőri intézkedést vagy mentőautó érkezését, a krízisautót riasztják, ami egy-három órán belül a helyszínre érkezik és kollégáink kezelik a helyzetet – mondta Rigó Orsolya, majd hangsúlyozta, hogy

a Krízisautó szolgálat nemcsak Kecskeméten, hanem az egész megyére vonatkozóan működik.

Az autóban van tea, élelmiszer, szövet- és életmentő izolációs fóliatakaró, melegítő, cipő, zokni, vérnyomás- és vércukormérő. Rigó Orsolya elmondta, hogy tavaly ugyan szerencsére nem hunyt el senki a hidegtől Kecskeméten, de a kihűlés mindig fenyegeti azokat, akik egyedül élnek valamilyen lakhatásra alig alkalmas építményben és az állapotuk vagy az élethelyzetük nem engedi meg, hogy fűtést biztosítsanak maguknak. Ezért nagyon fontos a környezet figyelme, ami adott esetben életmentő lehet.

A járvány második hullámát is érzi a Szeretetszolgálat

Rigó Orsolya, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Dél-Alföldi Regionális Központjának ügyvezetője
Fotó: Bús Csaba

– Folyamatosan megtesszük a szükséges óvintézkedéseket és az alapvető védőszabályok betartását elvárjuk a betérőktől. A tavaszi hullámhoz hasonlóan maszkot biztosítunk az ellátottjaink részére, és mindenkinek megmérjük a testhőjét. Ha magas a hőmérséklete, nem léphet be. A népkonyhánkon megkaphatja az ételt, de csak az épületen kívül. Az éjjeli menedékhelyen izolációs szoba is működik, ami átmeneti elkülönítést biztosít azoknak, akik nem tudnak még az intézménybe belépni – fejtette ki Rigó Orsolya és elmondta, hogy volt olyan ellátottjuk, aki ott töltötte le a kötelező karantén idejét. A vezető elmondta, hogy

idén az eddiginél többen kérnek élelmiszercsomagot.

– A Covid egy sajnálatos velejárója, hogy sokan elvesztették a munkájukat. Régen volt már ennyi élelmiszercsomag-kérés, mint a mostani időszakban, és mindenféle társadalmi rétegből érkeznek kérések, amit igyekszünk teljesíteni – mondta Rigó Orsolya. Örömmel zárta a beszélgetést, miszerint eddig mind az ellátottak, mind a dolgozók szerencsésen megúszták a korona­vírus-fertőzést.

Segíthetünk a bajba jutott embereknek

Ha azt tapasztalják, hogy valaki bármilyen okból segítségre szorulna, akár elfogyott az élelme, vagy nem tud magára fűteni, hívják a Máltai Krízisvonalát a 76/485-582-es telefonszámon. A Krízisautó szolgálat munkatársai segítenek a bajbajutottakon.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában