Kecskemét

2020.11.28. 07:00

Tizenegy vonatpár jár majd a hetényegyházi vonalon

December 13-tól munkanapokon az eddigi kettő helyett 11 vonatpár fog közlekedni Kecskemét és Hetényegyháza között. Hetény utcáin két új vonalon Mercedes-­Benz Sprinter kisbuszok fogják összegyűjteni az utasokat és viszik el őket a vasútállomáshoz, délután pedig onnan hazafelé.

Hraskó István

Hetányegyháza, vasútállomás. Kilenc új járat közlekedik majd december13-ától Kecskemét és Hetényegyháza között.

Fotó: Bús Csaba

A Hetényegyházán, Úrihegy-ben és Miklóstelepen élőknek régóta problémát okoz, hogy a kétszer egysávos hetényi úton és a Vízmű utcában – főleg a reggeli csúcsforgalomban – jelentős torlódások alakulnak ki, gyakran 30–40 percig tart beérni akárcsak az Izsáki útig is. A helyzetet enyhítheti majd a Hetényegyházát az északi elkerülőbe és ezen keresztül az M5-ös autópályába bekötő út, ennek előkészítése megindult, bár maga az építkezés egyelőre várat magára. De már korábban is felvetődött, hogy jobban ki kellene használni a meglévő vasúti pályát, hiszen Hetényegyházáról a vonat 10 perc alatt beér a máriavárosi állomásra, 18 perc alatt pedig a Kodály Zoltán téri pályaudvarra.

A Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) éppen egy éve kötött együttműködési megállapodást a MÁV-START Zrt.-vel, ennek kézzelfogható eredménye lehet hamarosan egy országosan is egyedülálló kísérlet a vasúti és közúti tömegközlekedés lokális összehangolására.

Mint megtudtuk, december 13-tól munkanapokon az eddigi kettő helyett

11 vonatpár fog közlekedni Kecskemét és Hetényegyháza között oda-vissza:

négy-négy a reggeli időszakban, hét-hét pedig a délután-kora este folyamán. Ez pedig jelentősen megnövelheti a külvárosban lakók bejutási és hazautazási lehetőségeit.

A máriavárosi vasútállomásra tíz perc alatt beér Hetényegyházáról a vonat. Autóval ez forgalmasabb napokon fél óra is lehet
Fotó: Hraskó István / Petőfi Népe

A vonatsűrítés egyik alapvető feltétele volt a hetényi vasútállomáson meglévő peron kapacitásbővítése, ezt a MÁV el is végezte, a további tervek között pedig szerepel az állomásépület felújítása, valamint biciklitárolók, parkolóhelyek, buszforduló létesítése. A vasúttársaság a Máriavárosban is felújította a peront.

Mivel Hetényegyházán a vasútállomás a városrész szélén, kieső helyen van, értelemszerűen adódott a kérdés, hogyan lehet segíteni az utasokat, hogy könnyebben odajussanak.

Mint Hári Ernőtől, a Kecskeméti Közlekedési Központ ügyvezetőjétől megtudtuk, ennek érdekében két új, kifejezetten hetényegyházi autó­buszvonalat terveztek meg 353-as és 354-es számmal. Ezeken a vonalakon

19 férőhelyes Mercedes-Benz Sprinter kisbuszok fognak közlekedni, ugyancsak december 13-tól.

A kisbuszok menetrendje teljesen illeszkedni fog a vonatok menetrendjéhez, hogy reggel az utasok kényelmesen elérjék a 60 férőhelyes „kis pirost”, valamint délután a motorvonatról leszállva rögtön továbbmehessenek hazafelé.

A 353-as vonal járatai a vasútállomástól indulnak majd, érintik a Tamási Áron, Kikelet és Alkotmány utcákat, és így mennek vissza a vasútállomáshoz. A 354-es vonal járatai pedig a Fenyő utcai buszfordulótól indulva veszik fel az utasokat a Kossuth Lajos utca–Putnoki János utca–Miklós Gyula utca–Darányi Ignác utca útvonalon, és így érik el a vasútállomást. Mindkét útvonalon már kijelölték a megállóhelyeket is.

Hári Ernő hozzátette: gondoltak a máriavárosi vasútállomás buszos kapcsolataira is, ezért a KeKo egy szintén új,

350-es autóbuszvonalat is meg fog hirdetni a Széchenyiváros felé.

Ezek a járatok már több férőhelyes szólóbuszok lesznek, szintén a vonatközlekedéshez igazodnak és a máriavárosi vasútállomás épületétől indulva a Tatársor–Jász utca–Nyíri út–Március 15. utca–Irinyi utca–Akadémia krt.–Nyíri út–Hétvezér utca–Tatársor útvonalon járnak majd.

A KeKo ügyvezetője hangsúlyozta: a MÁV-START Zrt.-vel való együttműködésüknek köszönhetően egy közös bérlettel lehet majd használni a Hetényegyháza és Kecskemét közötti vonatokat, az említett új buszjáratokat, illetve a többi kecskeméti helyi autóbuszt is. December 13. és 31. között a KeKo által kibocsátott bármilyen típusú és lejárati érvényességű összvonalas bérlettel, január 1-jétől pedig egy úgynevezett kombinált bérlettel, amelynek ára körülbelül hat százalékkal lesz csak magasabb a kizárólag autóbuszokra szóló bérleteknél.

Hári Ernőtől megtudtuk: a KeKo és MÁV szolgáltatásainak integrációja nemcsak Hetényegyházán valósul meg, hanem a Kecskemét–Alsóúrrét–Kisfái szakaszon is, az errefelé közlekedő vonatokra is fel lehet majd szállni a helyi buszbérletekkel, 2021-től pedig a kombinált bérletekkel. De véleménye szerint az önkormányzat által

100 millió forinttal támogatott projekt Kecskemét minden lakójáról szól,

hiszen a vasúti szolgáltatás integrációja bővíti és időben csökkenti a városrészek közötti kapcsolatokat is.

Hetányegyháza, vasútállomás. Kilenc új járat közlekedik majd december13-ától Kecskemét és Hetényegyháza között.
Fotó: Bús Csaba

Papp Zoltán, a körzet önkormányzati képviselője szerint a fejlesztések jelentős fordulatot jelenthetnek majd Hetényegyháza, Úrihegy és Miklóstelep közlekedésében.

– Úgy gondolom, nagy előrelépést tehetünk a gyors, biztonságos és környezetbarát közlekedés irányába. Főleg azoknak a családoknak jelenthet segítséget, ahol iskolás gyerekek vannak, hiszen a diákok a vonattal és a csatlakozó busszal sokkal gyorsabban eljuthatnak majd a Kodály iskolába, a Katona vagy a Bányai gimnáziumba, a Széchenyi iskolába. Nagyon bízom abban, hogy sokan rájönnek, ugyan az autó kényelmes, viszont a busszal és a vonattal rengeteg időt megspórolhatnak – mondta Papp Zoltán, aki szerint a mikrobuszos ráhordás a vasútállomáshoz és a menetrendek összehangolása mind nagyon pozitív változás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában