2020.01.25. 15:11
Más világ jön majd a bajai közlekedőkre
Februártól változik a Szentháromság tér forgalmi rendje. Nem jó, ahogy volt, de sok szempontból a jelenlegi rendszer sem megfelelő. Van rá esély, hogy a jövő hónaptól életbe lépő sem nyeri el mindenki tetszését.
Jelenleg még a főátló alaposan viharvert kövezetének javítása folyik a Szentháromság téren
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Kubatovics Tamás
Karácsony előtt adtunk hírt arról, hogy a főtéri lezárások maradnak az új évre is, a városüzemeltetési bizottságban pedig január végén döntenek a Szentháromság tér forgalmi, valamint a városközpont parkolási rendjéről. Arról is beszámoltunk, hogy a hivatali álláspont szerint a nagyátló lezárásával kialakított körforgalmi rendről addigra kellő tapasztalat gyűlik majd össze.
Az első idei munkahét kezdetén Nyirati Klára polgármester követ dobott az állóvízbe, amikor közösségi oldalán a fizetős parkolást megemlítve egyebek mellett azt írta, hogy panaszkodnak a boltosok a belváros bedugulására, „a gyönyörű, mediterrán hangulatú főtér átalakult az utóbbi időben szabadtéri garázzsá, sőt autóvásárrá”. Ezerszám születtek a közösségi médiában hozzászólások, vélemények, időközben kiderült, hogy közlekedési szakembert is megbízott a város a lehetséges megoldások számbavételére. Elemi erővel tört elő a fizetős parkolás elutasítása.
A vágyakban szereplő autó- és parkolómentes, sétálós városközpont képével szemben a várost kényszerűen naponta többször átszelők is véleményt mondtak, hiszen az otthon–iskola–munkahely–iskola–edzés–bevásárlás–otthon napi rutinok nem feltétlen illeszkednek a gépjárműmentes, illetve kisebb forgalommal terhelt jövőképbe, ám a gyerekes családok esetében kötelezettségként jelentkeznek.
Kevesebb szó esett a település szerkezetéről és úthálózatáról, a nehezen változtatható adottságokról. Egyszerű példát hozva: a Szentháromság tér elkerülésével a város déli feléből hogyan lehet megközelíteni a piacot? A Szent Antal utca–Jelky tér–Munkácsy–Kölcsey–Deszkás utca útvonal tűnik a legjárhatóbbnak, ám a Jelky tér átépítésnek megkezdése után bizonyára ez sem lesz egyszerű menet.
Arról pedig az elmúlt években is szerezhettek tapasztalatot a közlekedők, hogy az útakadályok, -lezárások mekkora dugókat okoznak. Ugyanis a korlátozástól nem lesz kevesebb a közlekedő. Manapság egy átlagos reggelen is több száz méteres kocsisor torlódik fel a Szent Antal utcán, de a Szegedi út bedugulása is komoly veszélyforrás.
Újra használható lesz a nagyátló
A városüzemeltetési bizottság elé kerülő, hétfőn megvitatandó javaslat szerint februártól újra használhatja a forgalom a nagyátlót, ráadásul szabályosan lehet majd a Deák utcáról az Attila utcára kanyarodni. A tér nyugati, sétány melletti szakasza egyirányúvá válik a sziget felől, a rövid átlón pedig csak a hotel irányából lehet közlekedni. A sétálóutca üzleteinek beszállítói engedéllyel behajthatnak a polgármesteri hivatal előtt, számukra itt kétirányú forgalmat engedélyeznek. Az északi cikknek viszont közösségi funkciókat szánnak, így azt lezárják a forgalom elől, a kisátló érintett szakaszával együtt.