2019.11.07. 14:00
Meseterápiáról és generációkutatásról szólt a tudományos fórum
Kiknek érdemes mesét olvasni? Mit tanulhatunk a mesékből? Mi az alapja a generációk közötti különbségeknek? Miért nem érti meg a mai szülő gyermeke digitális eszközökhöz való ragaszkodását? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapott a Magyar Tudomány Ünnepén a kiskunhalasi közönség.
Fotó: Mester-Horváth Nikolett
A Magyar Tudomány Ünnepe tudományos fórum kiskunhalasi ülésén előadásokat hallgathattak meg meseterápiáról és a 21. századi gyereknevelésről az érdeklődők szerda este a Martonosi Pál Városi Könyvtárban.
A jelenlévőket Erhardt Györgyi könyvtárigazgató köszöntötte, majd Dr. Skribanek Zoltán önkormányzati képviselő nyitotta meg a rendezvényt. A képviselő beszédében hangsúlyozta, hogy valóban ünnepelnünk kell a magyar tudományt, hisz a lakosságszámra eső Nobel-díjas tudósaink száma alapján a világ elitjéhez tartozunk. Bárhol is vagyunk a világban szembe jönnek velünk azok a tudományos felfedezések, amelyek magyar feltalálókhoz köthetők.
A háziorvosként praktizáló képviselő egyebek mellett az orvostudomány változásain keresztül szemléltette, milyen gyorsan fejlődnek egyes tudományágak. – Gondoljanak csak bele, ma olyan betegségeket is tudnak kezelni, amelyeknek 10-20 évvel vagy akár csak néhány évvel ezelőtt a diagnosztizálása is nehézséget okozott – mondta Dr. Skribanek Zoltán.
A megnyitó után Mesékkel a gyógyításban címmel Csóka Judit, székesfehérvári klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus tartott előadást. A szakember mesélt már börtönben, kórházban, hajléktalanszállón, anyaotthonban és beteg embereknek egyaránt. Mindenhol azt tapasztalta, hogy a mesék gyógyítanak, minden élethelyzetnek megvannak a maga meséi. – A mese veszélytelen, ellazít, megnyugtat, vigasztal. Azt az üzenetet hordozza, hogy minden helyzetből van kiút. Emellett a népmesék tartalmazzák az emberiség egyetemes bölcsességeit, tapasztalásait – mutatott rá Csóka Judit.
A szakpszichológus kórházi osztályok meseterápiás csoportjaiban a mesélés mellett rendszeresen énekel, mondókázik is a betegekkel, mert az éneklés, a ritmus kioldja a félelmet. Nem lehet egyszerre énekelni és félni is.
Az est másik előadója Steigervald Krisztián generációkutató a Gyereknevelés a 21. században című előadásában hangsúlyozta, hogy a ma hazánkban élő hat generáció közötti különbségek a tapasztalatszerzéshez, az alapélményekhez kötődnek, nem pedig az életkorhoz.
– El kell fogadni, hogy nincs egyetemes igazság. Ami nekem alapélményem, azzal a gyermekem sosem találkozott és igaz ez fordítva is. A mai szülői generáció nem rendelkezik azokkal a gyökerekkel, amelyekre a mostani gyerekeknek szükségük van, ezért nagy fokú tudatosságra van szükség a nevelésükhöz – mondta Steigervald Krisztán, hozzátéve, hogy fontos a minél több online tértől mentes élmény biztosítása a gyerekek számára.
A szakember kiemelte továbbá, hogy egyik generáció sem erőltetheti a saját igazságát, meggyőződéseit a másikra, teret kell engedi az eltérő alapélményeken nyugvó világlátásnak és szükségleteknek.