Kecskemét

2019.11.15. 19:03

Koraeste hirtelen megszállták a bringások a Kiskörutat

Közel száz, szájmaszkot viselő kerékpáros tűnt fel meglepetésszerűen a péntek koraesti csúcsforgalomban Kecskeméten, a Kiskörúton. A rendőrségi körforgalomnál percekig köröztek, az autósok viszonylag türelmesen viszonyultak a demonstratív felvonuláshoz. A figyelemfelkeltő akcióval az volt a céljuk, hogy a helyiek elgondolkodjanak: kié legyen a belváros, az autósoké vagy a szelíd közlekedőké?

Hraskó István

A megmozdulást a Magyar Kerékpárosklub kecskeméti területi csoportja és helyi bringásokból megalakult Szakszervezet kezdeményezte (utóbbi önjellemzése szerint a fenntartható emberi jövőért tenni akaró, formális szervezeti kereteket nem öltő laza csoportosulás). 16 órától Romkertnél gyülekeztek, felolvastak egy kiáltványt és megbeszélték a biztonsági szabályokat, hogy hol mire kell figyelni, melyek a veszélyesebb szakaszok. Majd felvették a szájmaszkokat, akin még nem volt, a láthatósági mellényt, bekapcsolták a világítást és egyszerre, libasorban elindultak a színháztól és tettek két kört a Kiskörúton.

A résztvevők a Batthyány utcai – rendőrség előtti – körforgalomnál körbe-körbe tekeréssel várták össze egymást, így percekig blokkolták a forgalmat, és mint Barna Imre, a klub kecskeméti aktivistája elmondta: a hétköznapokhoz képest türelmesebben, toleránsabban viszonyultak hozzájuk az autósok, nem kezdtek el egyből dudálni. Véleménye szerint ez a tömeghatásnak tulajdonítható, hogy a sofőrök látták, itt bizony valamilyen demonstráció zajlik (aztán azért kialakult egy kisebb – ahogy fogalmazott – „dudakoncert”). Baleset, személyi sérülés nem történt, a szervezők várakozásaihoz képest kevesebb komplikációval járt a „kalózakció”, mint amennyitől tartottak.

– Lehet, hogy ma délután egy órára kis kényelmetlenséget okoztunk most az autósoknak, ugyanakkor a mindennapos közlekedésben fordított a helyzet, a gépjárművek uralják a belvárost, és nehezítik nap mint nap a gyalogosok, kerékpárosok életét – mondta Barna Imre.

Kié legyen a belváros?

Az akcióval az volt a céljuk, hogy aki látja őket, vagy értesül a rendőrségnek egyébként nem jelzett, meglepetésszerű felvonulásukról, elgondolkodjon: kié legyen a belváros, az autósoké vagy a gyalogos-kerékpáros szelíd közlekedőké? Nem lehetne, nem lenne érdemes megszüntetni azt az állapotot, hogy Kecskemét központja alá van rendelve az autóhasználatnak, gépjármű-forgalomnak?

– El tudjuk-e képzelni a Petőfi Sándor utcát árnyat adó fákkal teli sétányként? El tudjuk-e képzelni, hogy a Széchenyi téren buszpályaudvar helyett játszótér legyen? Mi bizony igen! Ehhez persze újra kell gondolnunk mindent, amit a modernizáció következtében készen, és a jelenlegi formájában kaptunk. Magától értetődőnek vesszük, hogy van Kiskörút, hogy azon sosem fogynak el az autók. Pedig ezek szennyezik a környezetet, az utóbbi hetekben is többször átlépte az egészségügyi határértéket a szálló por koncentrációja Kecskeméten, ez pedig közvetlen egészségkárosító hatásként jelentkezik. Miután a gépjármű-forgalom az egészségünkre ártalmas, ezért másképpen is feltehetjük ezt a kérdést: kit tiltsunk ki a belvárosból? Az autóforgalmat, vagy a gyalogosokat és a kerékpárosokat? – jelentette ki Barna Imre.

A kerékpárosok kiáltványa szerint a klímaváltozás sürgető problémája, emellett az élhetőség természetes igénye is a szelíd közlekedők melletti érv. Erre a helyzetre világszerte számos nagyvárosban reagáltak már, és visszafordították az autó-párti tendenciákat, korlátozták a belvárosban a gépjármű-közlekedést. Madrid városközpontjában csak zéró kibocsátású járművekkel lehet szabadon mozogni, New Yorkban a 14. utca (Manhattan egyik legfontosabb kelet-nyugati főútja) csak a buszok és a kerékpárosok számára átjárható, Melbourne pár év alatt 100 millió dollárt költött kerékpáros hálózata fejlesztésére, Párizs a Szajna menti belső városrészeket, a Louvre és az Eiffel-torony környékét visszaadta az embereknek, Ljubljanát pedig nemrég Európa zöld fővárosává választották. A skandinávokról nem beszélve: ma egy tipikus oslói belvárosi utcakép úgy néz ki, hogy két oldalt széles járdák, mellettük széles biciklisávok találhatók, az autósoknak pedig csak egy vagy két szűk sáv maradt meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában