Kecskemét

2018.06.01. 07:00

Sokat köröznek az Airbusok, de lesz még hangosabb is a környék

Szerkesztőségünk a héten több telefonhívást kapott Hetényegyházáról, Kadafalváról, tudjuk-e, mi történik, miért mennek ilyen gyakran a környéken személyszállító repülőgépek, ráadásul kis magasságban?

Hraskó István

Fotó: Fodor Roland

Volt olyan olvasónk is, aki azt mondta: olyan alacsonyan jött a repülő Hetényegyháza fölött, hogy attól félt, valami baj van.

Mint sikerült kiderítenünk (többek között a repülőgépeket szenvedélyesen fotózó spotterek és repülőgép-követő alkalmazás segítségével), a Magyar Honvédség két újonnan vásárolt Airbus A 319-ese körözött a héten többször is Kecskemét és környéke légterében. A radarfelvételeken jól látható, hogy a katonai személyszállítók többször áthúztak a bázis kifutópályája fölött, majd Nyárlőrincnél északnyugat felé fordultak, elrepültek Kerekegyháza-Kunbaracs-Lajosmizse térségéig, és utána ismét a bázis irányába húztak el – mintha a leszálláshoz való beállást gyakorolták volna. És ezt egymás után többször – nem csoda, hogy az Airbus-okat sokan látták-hallották a héten Kecskeméten és környékén.

A flightradar24 térképén jól látható a két kecskeméti Airbus repülési útvonala az egyik gyakorlás alkalmával
Forrás: flightradar24.com

Természetesen szerettük volna a témában megkérdezni Ugrik Csaba dandártábornokot, a bázis parancsnokát, miként zajlik az új gépekre a pilóták átképzése, hány pilótáról van szó, milyen kihívást jelent nekik átülni egy „Ancsából” az Airbus-ba, milyen típusú feladatokat kell elvégezniük. A Honvédelmi Minisztérium viszont az interjúval kapcsolatos, kedden elküldött engedélykérő levelünket válaszra sem méltatta.

A két Airbust februárban mutatták be a kecskeméti repülőbázison. Háromszor több szállítható utas, kétszer nagyobb utazósebesség, háromszor nagyobb hatótávolság – többek között ezek az előnyei a két 8-9 éves gépnek a 35-40 éves AN 26-osokhoz képest. Simicskó István akkori honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: 2026-ra szeretnék elérni, hogy a Magyar Honvédség a térség meghatározó erejévé váljon, a szó szoros értelmében vett professzionális haderővé, ehhez jelentett egy komoly és határozott lépést az Airbus-ok beszerzése. Meg azért is fontos, mert a honvédségnek biztosítania kell a külföldi missziós feladatokra utazó katonák és eszközök szállítását, utánpótlását, valamint a katasztrófa-elhárítási és humanitárius feladatokban való aktív részvételt.

Fotó: Fodor Roland

A bemutatón elhangzott, hogy az AN 26-osok fölött eljárt az idő, a 35-40 éves gépek egy másik kor, a 70-es, 80-as évek szellemiségét képviselték, üzemidejük lejár 2020-ra, nagyjavításuk nem gazdaságos. A most beszerzett Airbus A-319-esek ára egyenként körülbelül 10 milliárd forint körül volt.

Az Airbus-ok személyszállítási kapacitása 126 fő (az AN 26-osé 39 fő), hatótávolsága 6950 kilométer (az „Ancsáé” 2200 kilométer), az utazósebessége 829 km/h (szemben az AN 26-os 425 km/h-s sebességével). A repülők úgy vannak belülről kialakítva, hogy a zaj és vibráció minimális, így állapotromlás nélkül szállítható három súlyosan-könnyebben sérült fekvő beteg, az intenzív egységen pedig kritikus beteg kezelését, állapotstabilizálását lehet végezni, több órán keresztül tudják altatni, lélegeztetni, pulzusát, vérnyomását monitorozni.

Fotó: Fodor Roland

Nemzetközi gyakorlat miatt több lehet a repülőzúgás

Június 10-től június 22-ig egy nemzetközi légi szállítási gyakorlat lesz, European Tactical Airdrop Program – Training 18 néven. A Magyar Honvédség kijelölt alakulatai nyolc nemzet részvételével hajtják végre feladataikat Magyarország légterében. Lesznek repülések nappal és éjszaka is, gyakorolják a teher ejtőernyős dobásokat a kijelölt repülőterekre és területekre. Nagyméretű szállító repülőgépekről van szó, amelyek a megszokottnál alacsonyabb magasságokon fognak repülni, és az ország számos területe felett feltűnhetnek. A gyakorlat során a repülőeszközök bázisául Pápa repülőtér szolgál, de az átlagtól nagyobb zajhatás várható Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Csongrád megye térségében is. Elsődlegesen Szolnok, Szeged, Kecskemét és Hódmezővásárhely területét fogja érinteni a légtérhasználat.

Köszönjük a fotókat Fodor Rolandnak!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában