Közélet

2013.01.15. 20:43

„Hiteles” volt a tájékoztatás?

Olvasónk tájékozatlanul belépett egy fogyasztói csoportba. Úgy érzi, nagy hiba volt. Utánajártunk esetének és több – fogalmazzunk egyelőre így – furcsaságra bukkantunk, amelyek megerősíthetik őt gyanakvásában.

Hraskó István

Múlt kedden írtuk meg, hogy egy fogyasztói csoportokat szervező cég nyolc alkalmazottja – területi vezetője, irodavezetői és üzletkötői – ellen emelt vádat csalás bűntette miatt a kecskeméti ügyészség. A vád szerint összesen 326 sértettet vertek át, és okoztak nekik 50-450 ezer forint közötti kárt. Hirdetéseikben pénzügyi gondok megoldását kínálták, és azt is reklámozták, hogy BAR-listások és nyugdíjasok előtt is nyitva áll a lehetőség. A reklám legalján tüntették fel azt, hogy fogyasztói csoport rendszer, de nem volt utalás a fogyasztói csoport jellemzőire. Az ügyészség szerint a hirdetés megtévesztő szövege azt sugallta az ügyfeleknek, hogy a kft. azonnal készpénzt folyósít a nehéz anyagi helyzetben lévők számára is.

A kecskeméti és a miskolci irodát felkereső ügyfeleket az üzletkötők M. Csaba területi vezető utasítására nem tájékoztatták a vásárlói klubok működéséről, meghagyták őket abban a hiszemben, hogy hitelhez jutnak. Arról tájékoztatták a későbbi sértetteket, hogy a szerződéskötést követő 30 napon, de legkésőbb 2-3 hónapon belül biztosan megkapják az igényelt összeget. Néhány ügyfél tudott csak arról, hogy valójában fogyasztói csoportba lép be, de a vádlottak nekik szintén rövid határidőn belül ígérték a pénz utalását. A fogyasztói csoport egyik lényeges ismérve azonban éppen az, hogy nem számítható ki előre, hogy ki, mikor jut hozzá a vásárlói joghoz. Az áruhoz jutás idejét egyrészt a szerencse határozza meg sorsolás folytán, másrészt pedig a többi tag előtörlesztése, mely szintén nem számítható ki előre. A vádirat szerint az üzletkötők a reklamálóknak különböző időhúzó magyarázatokat adtak arra, hogy a biztosra ígért pénz miért nem érkezett meg 30 napon belül és továbbra is azzal hitegették az ügyfeleket, hogy az összeget hamarosan utalják részükre – írtuk múlt heti cikkünkben.

Ezt elolvasva a kecskeméti Berki Zoltán azonnal hívta szerkesztőségünket, mert úgy érezte: vele is hasonló eset történt. Ő november végén a budapesti székhelyű Best Invest System Kft.-vel kötött szerződést, mert átmeneti pénzügyi problémái miatt 1 millió forintra lett volna szüksége. Szimpatikus volt számára a társaság szlogenje is, hogy „tiltólista és életkor nem akadály”. Olvasónk önkritikusan elismerte: nem tájékozódott előtte a fogyasztói csoportok mibenlétéről, és az elétett egy oldalas tájékoztató szöveget is csak felületesen olvasta el. Pedig ebben feketén-fehéren ez áll: „a Best Invest System nem hitelintézet, nem bank, semmilyen pénzügyi szolgáltatást nem végez, hitelt nem nyújt, tevékenysége kizárólag fogyasztói csoportok szervezésére és működtetésére irányul”. Továbbá, hogy a „vásárlói jog elnyerésének időpontja előre nem meghatározható, előfordulhat, hogy csak a futamidőn belül, amely lehet öt, tizenöt, huszonöt év alatt juthat hozzá”. Berki úr azt is szignózta, hogy kft. megbízottja részére a szerződés minden részét elmagyarázta, így az általános szerződési feltételeket (ászf) is, és megismerte a felmondás feltételeit is (szerződéskötés után 30 napig megteheti, de a befizetett egyszeri regisztrációs díjnak csak egy részét kapja vissza). Elvileg ezekkel tehát Berki Zoltán mind tisztában volt – elvileg. Mert mint lapunknak elmondta, a négy oldalas ászf-nek csak a feléig jutott, akkor az üzletkötő mondta, fejezze be az olvasást, ő szóban elmagyarázza a lényeget. Olvasónk utólag elismeri: jobb lett volna hazavinni a papírokat, hogy legyen ideje tájékozódni, gondolkodni.

– Kissé lezser vagyok, mint minden más pórul járt ember – mosolyodott el kényszeredetten. De kijelentette: a Best Invest System üzletkötője szóban mást ígért, mint amit a papírok mutatnak, ezért érzi magát becsapottnak.
– Mindkét üzletkötő fiatalember, akivel beszéltem, azzal kecsegtetett, hogy a pénzt még december hónapban meg fogom kapni. Elhangzott az is a szerződéskötéskor, hogy két hét múlva kapok egy levelet, arra postafordultával kell válaszolnom, hogy az összeget készpénzben kérem-e vagy utalják bankszámlára. Január elején aztán felhívtam az egyik üzletkötőt, aki annyit mondott: miért nem olvastam el figyelmesen, amit aláírtam, mert a pénz érkezésének időpontja lehet december, de akár 2015 is. Ezután többször elmentem kecskeméti irodájukhoz nyitvatartási időben, de az ajtó mindig zárva volt. Volt, hogy találkoztam ott más ügyfelekkel, akiknek hasonló gondjaik voltak, mint nekem. Az üzletkötő telefonja ki van kapcsolva, nem elérhető – mondta el Berki Zoltán. Mint megtudtuk, egyszeri regisztrációs díjra 50800 forintot, alaprészletre pedig 16667 forintot fizetett be. További törlesztéseket nem hajlandó fizetni, akkor se, ha így elbukja az eddigi összegeket – a közel 70 ezer forintra már mint „tanulópénzre” tekint. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] Kérdés, jó ötlet-e az anyagi gondok megoldását fogyasztói csoportoktól várni…
[/caption]

Részletek a szerdai (2013. 01. 16.) Petőfi Népében. Önnek még nem jár? Keresse az újságárusoknál, vagy fizessen rá elő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!