Közélet

2012.04.18. 17:44

Újra pöföghet a kisvasút?

Újraindítaná a közlekedést a kecskeméti kisvasúton az Élő Mini-Világ Alapítvány. A pöfögő a környék turizmusára is jó hatással lehetne.

Zsámbóki Dóra

A táborfalvi Élő Mini-Világ Alapítvány hónapok óta küzd a kecskeméti - és a nyíregyházi - kisvasút újraindításáért. Több minisztériumi osztálytól is pozitív választ kaptak már megkeresésükre.

A keskeny nyomtávon közlekedő mozdonyok - melyek 1928 óta pöfögtek a Kecskemét-Kiskunmajsa, illetve 1948-tól a Kecskemét-Kiskőrös vonalon - 2009 decemberében kerültek parkoló pályára, azóta szünetelteti a MÁV ezeken a vonalakon a személyszállítást.

Az Élő Mini-Világ Alapítványt - mint azt  Major Andrea kuratóriumi elnök kérdésünkre kifejtette - a szakma szeretete készteti arra, hogy felélesszék a 2009-ben gyakorlatilag bezárt kisvasút vonalakat. Terveik szerint első körben Kecskemét és Bugac között indulna újra a személyszállítás. Mivel az már nyilvánvaló, hogy a minisztérium illetékes főosztálya nem rendelné meg tőlük a közszolgáltatást, a kisvasút turistavasútként üzemelhetne. Ez az utazók számára azt jelenti, hogy csak teljes árú menetjegyet válthatnának a járatokra. Az újraindulás után - kezdetben - egy vonatpár járná a síneket, 40 kilométeres óránkénti sebességgel. 

A vasutas múlttal rendelkező Major Andreától megtudtuk: a pálya továbbra is az állam tulajdonában és kezelésében maradna, alapítványuk a járműveket vásárolná meg, illetve az üzemeltetési jogot szeretné megszerezni. – Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció óta gyakorlatilag folyamatosan napirenden volt a kisvasutak bezárása, így nem költöttek sokat az infrastruktúrára. Ezeket a fejlesztéseket pályázati pénzekből szeretnénk pótolni – mondta el kérdésünkre Major Andrea, aki hozzátette: az ügy mellé az érintett települések polgármesterei, illetve több országgyűlési képviselő is odaállt. A szakmunkát nem igénylő felújításokhoz is sok felajánlást kapott már az alapítvány, főként vasútbarátoktól.

– A kisvasút 15-35 embernek adhatna munkát, de jelentősen növelné a környék látogatottságát. Sok olyan kiaknázatlan turisztikai lehetőség van a térségben, melyre a kisvasút katalizátorként tudna hatni – mondta el Major Andrea, hozzátéve: a turizmus fellendülése munkahelyekben, adóforintokban is megmutatkozna. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] A kecskeméti kisvasuton 2009 óta szünetel a személyszállítás. A búcsújáratot sokan - köztük Ficsor Imre főkalauz - megkönnyezték.
[/caption]

Az Élő Mini-Világ Alapítvány beadta üzleti tervét a fejlesztési minisztériumhoz, jelenleg a döntéshozók válaszára vár. Mint Major Andreától megtudtuk: az állami tulajdonban lévő, elhanyagolt állapotú kecskeméti és nyírvidéki vasútvonalak és állomások felújításához szükséges összesen 450 millió forintos állami támogatásról is folynak a tárgyalások. Ha ezt a támogatást nem kapja meg az alapítvány az induláshoz, akkor pályázati forrásból igyekeznek előteremteni a renoválásra valót.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól megkeresésünkre azt a választ kaptuk: a tárca érintett államtitkárságai jelenleg vizsgálják a vonalak megnyitásának, az esetleges állami közreműködésnek a lehetőségeit. Úgy tudjuk: az államtitkárságok közötti egyeztetések még néhány hetet vesznek igénybe. Ha a minisztérium kimondja a végső igent az alapítványnak, akkor nyár végén, ősz elején indulhatnak újra a járatok a keskeny nyomtávú vonalon.

Zsámbóki Dóra A kecskeméti kisvasuton 2009 óta szünetel a személyszállítás. A búcsújáratot sokan - köztük Ficsor Imre főkalauz - megkönnyezték. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!