Hírek

2008.11.30. 07:00

Életveszélyesek az útkereszteződések?

A vasúti átjárók megközelítésének módját az áldozatok számának emelkedése után szigorították. A súlyos balesetek miatt úgy tűnik, itt az ideje, hogy az egyenrangú utak kereszteződésénél alkalmazott jobbkéz-szabály elvét is felülvizsgálják a közlekedési szakemberek. Kérdés, hogy van-e jobb megoldás ennél?

Árvay N. Tivadar – Szabados Balázs

Egy óvodásokat szállító kisbusz terepjáróval karambolozott szerdán, Budapest XI. kerületében. A balesetben összesen hat gyermek sérült meg: öt könnyebben, egy pedig súlyosan. A mentők kiérkeztéig a környéken élők, és a terepjáró sofőrje segített a gyerekeknek. A helyszínen újraélesztett, életveszélyesen sérült kisfiúnak azóta javult az állapota, de még mindig lélegeztető gépen van.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A vasúti átjárók megközelítésének módját az áldozatok számának emelkedése után szigorították.
[/caption]

A baleset feltételezett oka, hogy a jobbkezes kereszteződésben a terepjáró nem adta meg az elsőbbséget a busznak. A környék lakói szerint nagyon gyakoriak itt az ütközések. Állításuk szerint nincs olyan hét, amikor ne lenne itt félretolva egy-egy összetört roncs, hiszen a kereszteződésben sem utasítást, sem tiltást adó tábla nincs. A súlyos baleset nemcsak a jobbkéz-szabály felülvizsgálatának, hanem a gyermekszállítás megszigorításának igényét is felszínre hozta.

A gyermekek szállítására vonatkozó szabályok elvben teljes biztonságot garantálnak a kicsiknek. Három év alatti babákat például csak olyan járművel lehet szállítani, ahol a szükséges gyermekbiztonsági rendszerek megvannak. Az idősebb, és 135 centinél magasabb gyermek akkor ülhet hátul gyermekülés nélkül, ha az üléshez beszerelt biztonsági övvel a testméretéhez igazodóan biztonságosan rögzíthető. Iskolabusszal pedig abban ez esetben szabad közlekedni, ha táblával megjelölték, az ülésekhez biztonsági övet szereltek fel, és a 135 centinél alacsonyabb utasokat gyermekbiztonsági rendszerben is rögzítették. Jóllehet ez a szabályozás 2007. április elsejétől hatályos, de alkalmazni csak 2009. szeptember 1-jétől kell majd.

Az elsőbbségadás szabályai

Elsőbbségadás kötelező táblával (mackósajttal) védett kereszteződésekben lassítással, stoptáblánál mindig megállással kell biztosítani a főúton haladó járműnek az elsőbbséget. Egyenrangú utak esetén pedig a jobbról érkezőé az elsőbbség. Az ilyen kereszteződések előtt kötelező lassítani!

A gyermekszállítás

A gépkocsiban utazó 150 centiméternél alacsonyabb gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben (gyermekülés, magasító, biztonsági öv) kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. Ahol ez nem lehetséges, ott három év alatti gyermek nem utazhat.

A jobbkéz-szabály viszont él, s azt minden esetben figyelembe kellene venniük az autósoknak. A baleseti okok között mégis előkelő helyen van az elsőbbségadás elmulasztása. A probléma nem új keletű. Almássy Kornél tavaly terjesztette elő azt a javaslatot, amely a veszélyes kereszteződések betáblázását irányozta elő. A képviselő a baleseti statisztikák miatt tartotta volna indokoltnak, hogy a jobbkéz-szabály helyett táblákkal szabályozzák az egyenrangú utak kereszteződésénél az alá- és fölérendeltségi viszonyt. Az előterjesztés nem aratott sikert. Az ellenzők szerint a táblaállítás többmilliárd forintba kerülne.

„Félreértették kissé a javaslatot, hiszen nem azt akartuk, hogy töröljék el a jobbkéz-szabályt – mondta el kérdésünkre Almássy Kornél. – Az elsőbbségadás kötelező táblákat csak azokon a helyeken kellene felállítani, ahol ezt indokolja a forgalom, illetve kiemelkedően sok a baleset.”

A probléma nemcsak Budapestet, hanem az ország valamennyi nagyobb települését érinti. Az autósok hajlamosak megszokásból, vagy első benyomásuk alapján vezetni. Aki széles úton halad, azt gondolja, hogy az a főút, még akkor is, ha erre a semmi nem utal. Ráadásul az egyenrangú utak kereszteződését jelző közlekedési táblák sok helyen nincsenek kihelyezve.

Gyermeksérüléssel járó balesetek

2008. november 3. Tiszafüred

Egy 17 éves fiú meghalt, további 24 fiatal megsérült, amikor a menetrend szerinti, főként diákokat szállító autóbusz belerohant egy téglát szállító pótkocsis nyerges vontatóba Tiszafüred határában. A balesetben 14 és 18 év közötti fiatalok sérültek meg.

2008. június 12. Budapest

A budapesti Cinkotai és Naplás út kereszteződésénél történt balesetben 15 gyermek sérült meg. Az őket szállító autóbusz egy elszabadult lóval ütközött. A gyermekek zúzódásos sérüléseket szenvedtek. A ló kimúlt.

2008. március 28. Rönök - Vasszentmihály

Egy gyermek súlyosan, 13-an könnyebben sérültek meg a 8-as főúton a Vas megyei Rönök és Vasszentmihály között. A román felségjelű buszon 10–14 éves gyerekek utaztak. A kisbusz – amely a romániai Hunyad megyéből indult, s Velencébe tartott – a négy méter mély árokba zuhant, majd felborult.

2007. október 18. Sopron - Balf

Gyerekek utaztak azon a buszon, amelyik egy, a kereszteződésbe szabálytalanul behajtó munkagéppel ütközött a Sopron és Balf közötti úton. A busz az árokba csúszott. A balesetben 17-en szenvedtek kisebb sérüléseket. A zsúfolt járművön főként iskolába igyekvő diákok utaztak.

„Az alsóbb rendű városi utak rendszerint az önkormányzatok kezelésébe tartoznak – mutat rá a képviselő. – Azt tehát helyi szinten kell eldönteni, hogy szükséges-e a táblák kihelyezése. Az önkormányzat a közlekedési hatóság bevonásával megvizsgálhatja ennek szükségességét. Ahol a forgalomszámlálás egyértelműen bizonyítja, hogy sok az autó, és a rendőrség statisztikái, illetve a biztosítóktól kikért adatok is igazolják, hogy veszélyes pontról van szó, érdemes lenne táblákat kihelyezni.”

A kereszteződések átszervezése 20–25 ezer forintba kerülne táblánként, a legveszélyesebb helyek tehát néhány százezerből biztonságossá tehetők. Ez az összeg valóban eltörpül az emberéletek és a keletkező anyagi kár mellett.

„Levélben meg fogom keresni a közlekedési minisztert illetve az új rend kormánybiztosát, és arra fogom kérni őket, hogy utasítsák a közlekedési hatóságot az ügy kivizsgálására, és a szükséges lépések megtételére.”
Vélhetőleg ezúttal nyitott kapukat dönget majd a képviselői felvetés. Kondorosi Ferenc, az új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos ugyanis maga is úgy véli, hogy tenni kell a közlekedési morál javításáért, noha a jobbkéz-szabály teljes megszüntetését nem támogatja.

Kondorosi Ferenc: nem kell több jelzőtábla

– Mi a véleménye a jobbkéz-szabály esetleges megszüntetéséről?

– A megszüntetésével nem értek egyet, hiszen egy Európa-szerte általános szabályt nem célszerű eltörölni. Már csak azért sem, mert a közlekedés rendje érdekében a figyelmet jobban megosztó közlekedési táblákat kellene az utak mellé helyeznünk. A közúti közlekedési jelzőtáblák számának csökkentése egyébként Nyugat-európai tendencia.

– Ön szerint mi az oka annak, hogy sok autós figyelmen kívül hagyja a jobbkéz-szabályt? A járművezetők oktatásának hiányosságai, vagy az autósok felelőtlensége játszik nagyobb szerepet?

– Véleményem szerint mindkét ok hozzájárul ahhoz, hogy a járművezetői fegyelem és a közlekedési kultúra szintje a mai Magyarországon nem megfelelő. A szabályozási hiányosságokat is észlelve, a Nemzeti Közlekedési Hatósággal együttműködve vizsgáljuk a közúti járművezetők képzési rendszerének korszerűsítési lehetőségeit. A Közlekedéstudományi Intézet munkatársaival közösen tanulmányozzuk a szakoktatói képzés fejlesztésének lehetőségeit.

– A gyermekszállítás szabályainak betartását – biztonsági öv, gyermekülés – ellenőrzik-e a rendőrök?

– Természetesen. A rendőrség közlekedésrendészeti szolgálati ágának munkatársai folyamatosan és fokozottan ellenőrzik a gyermekszállítás KRESZ-ben rögzített szabályainak megtartását.

– Kell-e külön engedély, speciális vizsga, ha rendszeresen kisgyermekeket szállít egy jármű?

– A gyermekek biztonságos szállítását és az úgynevezett iskolabuszokkal történő közlekedést a KRESZ szabályozza. A KRESZ már tartalmazza azokat a rendelkezéseket, amelyek a gyermekek testi épségének fokozottabb védelmét hivatottak szolgálni a közúti közlekedés során, azonban e szabályok egy részének hatályosulása a jövő évre várható.

– Terveznek-e szigorítást ebben az ügyben?

– Vizsgáljuk, hogy indokolt-e kialakítani a gyermeket szállító járművel történő elindulásra, parkolásra és a sebesség helyes megválasztására vonatkozó speciális rendelkezéseket.

Egy 17 éves fiú meghalt, további 24 fiatal megsérült, amikor a menetrend szerinti, főként diákokat szállító autóbusz belerohant egy téglát szállító pótkocsis nyerges vontatóba Tiszafüred határában. A balesetben 14 és 18 év közötti fiatalok sérültek meg.

2008. június 12. Budapest

A budapesti Cinkotai és Naplás út kereszteződésénél történt balesetben 15 gyermek sérült meg. Az őket szállító autóbusz egy elszabadult lóval ütközött. A gyermekek zúzódásos sérüléseket szenvedtek. A ló kimúlt.

2008. március 28. Rönök - Vasszentmihály

Egy gyermek súlyosan, 13-an könnyebben sérültek meg a 8-as főúton a Vas megyei Rönök és Vasszentmihály között. A román felségjelű buszon 10–14 éves gyerekek utaztak. A kisbusz – amely a romániai Hunyad megyéből indult, s Velencébe tartott – a négy méter mély árokba zuhant, majd felborult.

2007. október 18. Sopron - Balf

Gyerekek utaztak azon a buszon, amelyik egy, a kereszteződésbe szabálytalanul behajtó munkagéppel ütközött a Sopron és Balf közötti úton. A busz az árokba csúszott. A balesetben 17-en szenvedtek kisebb sérüléseket. A zsúfolt járművön főként iskolába igyekvő diákok utaztak. Kondorosi Ferenc: nem kell több jelzőtábla – Mi a véleménye a jobbkéz-szabály esetleges megszüntetéséről?

– A megszüntetésével nem értek egyet, hiszen egy Európa-szerte általános szabályt nem célszerű eltörölni. Már csak azért sem, mert a közlekedés rendje érdekében a figyelmet jobban megosztó közlekedési táblákat kellene az utak mellé helyeznünk. A közúti közlekedési jelzőtáblák számának csökkentése egyébként Nyugat-európai tendencia.

– Ön szerint mi az oka annak, hogy sok autós figyelmen kívül hagyja a jobbkéz-szabályt? A járművezetők oktatásának hiányosságai, vagy az autósok felelőtlensége játszik nagyobb szerepet?

– Véleményem szerint mindkét ok hozzájárul ahhoz, hogy a járművezetői fegyelem és a közlekedési kultúra szintje a mai Magyarországon nem megfelelő. A szabályozási hiányosságokat is észlelve, a Nemzeti Közlekedési Hatósággal együttműködve vizsgáljuk a közúti járművezetők képzési rendszerének korszerűsítési lehetőségeit. A Közlekedéstudományi Intézet munkatársaival közösen tanulmányozzuk a szakoktatói képzés fejlesztésének lehetőségeit.

– A gyermekszállítás szabályainak betartását – biztonsági öv, gyermekülés – ellenőrzik-e a rendőrök?

– Természetesen. A rendőrség közlekedésrendészeti szolgálati ágának munkatársai folyamatosan és fokozottan ellenőrzik a gyermekszállítás KRESZ-ben rögzített szabályainak megtartását.

– Kell-e külön engedély, speciális vizsga, ha rendszeresen kisgyermekeket szállít egy jármű?

– A gyermekek biztonságos szállítását és az úgynevezett iskolabuszokkal történő közlekedést a KRESZ szabályozza. A KRESZ már tartalmazza azokat a rendelkezéseket, amelyek a gyermekek testi épségének fokozottabb védelmét hivatottak szolgálni a közúti közlekedés során, azonban e szabályok egy részének hatályosulása a jövő évre várható.

– Terveznek-e szigorítást ebben az ügyben?

– Vizsgáljuk, hogy indokolt-e kialakítani a gyermeket szállító járművel történő elindulásra, parkolásra és a sebesség helyes megválasztására vonatkozó speciális rendelkezéseket. Az elsőbbségadás szabályai Elsőbbségadás kötelező táblával (mackósajttal) védett kereszteződésekben lassítással, stoptáblánál mindig megállással kell biztosítani a főúton haladó járműnek az elsőbbséget. Egyenrangú utak esetén pedig a jobbról érkezőé az elsőbbség. Az ilyen kereszteződések előtt kötelező lassítani!

A gyermekszállítás

A gépkocsiban utazó 150 centiméternél alacsonyabb gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben (gyermekülés, magasító, biztonsági öv) kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. Ahol ez nem lehetséges, ott három év alatti gyermek nem utazhat. A vasúti átjárók megközelítésének módját az áldozatok számának emelkedése után szigorították. A vasúti átjárók megközelítésének módját az áldozatok számának emelkedése után szigorították. A vasúti átjárók megközelítésének módját az áldozatok számának emelkedése után szigorították. -->

Ezek is érdekelhetik