Kecskemét/London

2018.06.17. 07:00

A kandósok elektromos autója hamarosan elkészül a londoni versenyre

Három hét és útnak indul a Kandó Electric a Shell Eco-marathonra. Az üzemanyag-hatékonysági világversenyen hazánkat ismét egyedüli középiskolai csapatként képviselik a kandós diákok.

Sebestyén Hajnalka

A csapat még gőzerővel dolgozik az autón az iskola egyik tanműhelyében

Forrás: Petőfi Népe

Fotó: Sebestyén Hajnalka

Az üzemanyag-hatékony autójukkal ismét ringbe szállnak a világ fiataljai július 5–8. között a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Parkban. A Shell Eco-marathon 1985 óta teszi próbára a diákokat, a versenyre idén 175 csapat érkezik, 24 európai országból és azon túlról, hogy próbára tegye a mérnöki és tervezési képességeit, és kiderüljön, ki tudja a legnagyobb távot megtenni a legkevesebb üzemanyaggal.

Magyarországról négy csapat indul a nemzetközi versenyen: az Óbudai, a győri Széchenyi István és a Debreceni Egyetem csapata, valamint egyetlen középiskolai csapatként a kecskeméti Kandó Kálmán középiskola. A Kandó Electric elnevezésű csapat – teljesen új felállásban – vág neki elektromos autójukkal a londoni versenynek. A cél azonban változatlan, szeretnék eddigi eredményeiket is felülmúlni.

A csapat kapitánya Borsodi István gépésztanár, akinek munkáját Gubán Gábor elektronikatanár segíti. A csapattagokat a különböző évfolyamokról válogatták össze, hogy a későbbiekben is folyamatos legyen az utánpótlás.

– A csapat újraszervezése már tavaly ősszel megkezdődött. A régi csapatból egyedül Simon Péter maradt, aki tapasztalatával és szakmai tudásával sokat segített az elmúlt hónapokban – mondta Borsodi István. – A látványos munka két hónapja vette kezdetét. Az autó a tavalyi versenyen a rossz pályaviszonyok miatt több helyen megsérült, a karosszériát javítani kellett.

Az autó teljesen új motorvezérlést kap, melyet a srácok fejlesztettek ki. Idén két motorvezérléssel próbálkozunk. A napokban tesszük próbapadra a két változatot, amelyik jobban teljesít, azzal versenyzünk. A másik marad tartaléknak, mindenre felkészülünk. Ugyanez igaz a pilótakérdésre. Két pilótával utazunk ki, ha egyikükkel történne valami, akkor is ütőképesek legyünk – jegyezte meg.

Az autót az elmúlt hetekben a diákok építették újjá, tanári irányítás mellett. A csapattagok különböző szakágakat képviselnek, van közöttük informatikus, elektronikai, mechatronikai és gépész szakon tanuló diák egyaránt. Összességében mintegy 10–12-en tettek hozzá tudásukkal az autóhoz, de a versenystábban 7-en vannak.

A csapat még gőzerővel dolgozik az autón az iskola egyik tanműhelyében
Fotó: Sebestyén Hajnalka / Petőfi Népe

– Számomra is teljesen új kihívás ez a verseny, de úgy érzem, jól haladunk, készen lesz az autó az indulásra. Jó esélyekkel indulunk majd a versenyen – tette hozzá Borsodi István. – A célunk, hogy a tavalyi eredményt megdöntsük. Az eddigi tesztek alapján úgy vélem, erre minden esélyünk megvan. Büszke vagyok a fiúkra, rengeteget dolgoznak az autón. Zárul a tanév, és a véghajrában még több időt tudnak majd ráfordítani.

A fiatalok szünetekben, óra után, hétvégenként is örömmel vállalták a plusz munkát. Az autó szerelése, fejlesztése során rengeteget tanultak.

A Kandó csapata

Diákok: Kovács Dávid Attila (9/A) menedzser, Simon Péter (11/C), Nagy Pál (13/C), Törköly Dániel (13/C), Tóth István (11) pilóta: Parádi Bernadett (10) és Szamosi Rozina (10). Tanárok: Borsodi István csapatkapitány, Gubán Gábor.

Simon Péter az elektronikai vonalat erősítette most is. Tapasztalata sokszor segített. Nagyon várja már a versenyt, hogy újra bizonyítsanak.

Törköly Dávid elektronika technikusként most végez. A legnagyobb előnyét abban látja a közös munkának, hogy olyan plusz tudásra tett szert, melyet tankönyvekből vagy órán nem tudott volna megszerezni.

Nagy Pál, aki szintén végzős elektronika technikus, mindig nagyon aktív a műhelyben. Szereti az új dolgokat, az új technológiákat. Megjegyezte, a munka során új oldaláról ismerte meg az áramkörtervezést is.

Tóth István informatikus annak örült leginkább, hogy új technológiákat sajátíthatott el, és folyamatosan hajtotta a motiváció, hogy minél jobbak legyenek, az autó minél tökéletesebbé váljon.

Kovács Dávid Attila, bár informatikus, de ő elsősorban a menedzseri feladatokat látja el. A kapcsolattartás mellett a tolmács szerepét is felvállalta. Az autó fejlesztését folyamatosan figyelemmel kísérte, hogy tolmácsolásnál minden téren felkészült legyen.

A két pilótalány – Parádi Bernadett és Szamosi Rozina – jóleső izgalommal várja a versenyt. Betti nagyon fontosnak tartja, hogy az iskolát képviselheti egy ilyen rangos versenyen. Tisztában van vele, hogy nagyon észen kell lenni a kormány mögött. Rozina pedig elmesélte, nyitott az elektronika és a műszaki dolgok iránt, melyek a vezetéssel tökéletesen párosulnak.

Gubán Gábor tanár a csapat összeállítása kapcsán hozzátette: nehéz volt megtalálni azokat a diákokat, akikre valóban lehet építeni, rájuk lehet bízni az irányítást. Nem elég, ha jó az autó, a pilótának is felkészültnek kell lennie. Fontos, hogy végig ura legyen az autónak.

Borsodi István tanár végül hozzátette: jövőre már új autót szükséges építeniük, melyhez támogató szponzorokat is keresnek, hogy 2019-ben egy még versenyképesebb autóval állhassanak rajthoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában