maradandó élmény

2021.03.07. 08:53

A Honeybeast zenekar segített a kalocsai tanulóknak a verselemzésben

A Honeybeast zenekar két tagja, Tarján Zsófia énekesnő és Bencsik-Kovács Zoltán gitáros jelentkezett be online a kalocsai diákokhoz irodalomórán. Feladatként Ady Endre egyik versét kellett összehasonlítani a zenekar Maradok című slágerének szövegével.

Gábor János

Tarján Zsófia a Dózsa érettségire készülő diákjainak magyarázta a dalszöveget

Fotó: Vörös István

Maradandó élményt kaptak magyarórán a Bajai SZC Kalocsai Dózsa György Technikum és Kollégium középszintű érettségire készülő tanulói, amikor az egyik feladat megoldásához videón kapcsolták be az országosan ismert zenészeket az interaktív iskolatáblán. A Honeybeast zenekar két tagjával, Tarján Zsófiával és Bencsik-Kovács Zoltánnal készült közös összehasonlító verselemzést szabadon felhasználhatja minden magyartanár, aki a járványveszély miatt eleve kevés személyes órán részt vevő diákjait segítené egy élményszerű feladattal.

– Arra kerestem ötletet, hogy hogyan lehetne közelebb vinni a srácokhoz az összehasonlító verselemzést. Szerettem volna, ha nemcsak mondjuk Petőfi és Radnóti, vagy egy még konkrétabb példa, amit most néztünk: Balassi és Vas István összehasonlításával találkoznának – vetette fel Vörös István, a végzősök magyartanára, akinek tapasztalatai szerint ehhez a feladattípushoz a fiatalok hozzá sem mernek nyúlni.

– Azt akartam nekik megmutatni, hogy a feladat egyáltalán nem megoldhatatlan, még nagyon mély előzetes ismeretek nélkül sem

– indokolta a sajátos megközelítést.

A pedagógus elárulta: vonatkozó témákat boncolgató fórumokon is kutatott ötletek után, itt Adytól A magyar ugaron című verset kapcsolták össze több ponton is a Honeybeast Maradok című dalával. Ez adta az ötletet, hogy foglalkozzanak olyan együttessel, amelynek legalább a neve mond valamit a gyerekeknek, és társítsanak hozzá egy ismert költőt, akiről már tanultak, és ez ad egyfajta biztonsági hálót. A zenekar tagjainak bevonása már plusz volt, annak érdekében, hogy maradandóbb élményt kapjanak a feladattól.

Az ilyen összehasonlítás egyébként nem ritka az érettségin, sőt, néha meredekebb kombináció, például Balassi és egy teljesen modern szöveg egymás mellé társítása is megjelenik. Ez gyakran visszariasztja a diákokat, holott „a szöveget nem szabad szent tehénként kezelni, arról igenis lehet véleményt alkotni” – mondta Vörös István. Ez hangsúlyosan igaz volt akkor, amikor felkérte a Honeybeast csapatából az énekesnőt, Tarján Zsófiát és a dalszöveg íróját (aki maga is magyartanár), Bencsik-Kovács Zoltánt, hogy működjenek együtt a tananyag feldolgozásában.

Tarján Zsófia a Dózsa érettségire készülő diákjainak magyarázta a dalszöveget
Fotó: Vörös István

– Először átvettük a tanulókkal az összehasonlító verselemzés általános elméletet, illetve azt, hogy ez a fogalmazás hogyan lesz tényleges összehasonlítás. Azt szerettem volna, hogy a gyakorlatban sikerélményük legyen, és ne azt érezzék, hogy „nekem ez nem fog menni” – fogalmazott, mondván: esélyt szeretett volna adni a tanulóknak arra, hogy ilyen feladathoz is hozzá tudjanak nyúlni, ahelyett, hogy menekülnek tőle, amint az jellemzően elő is fordul a középszintű vizsgákon.

– A zenészek videós jelenléte sokat segített, a diákok felbátorodtak, és jól elvégezték a feladatot

– mondta a pedagógus.

A Honeybeast tagjaival készült videós szövegelemzést felvételről mutatták meg a diákoknak, ami nyilván kevésbé interaktív, mintha élőben kapcsolták volna be őket az érettségi felkészítőre, ám így lehetővé tették, hogy más végzős osztályok is láthassák, nemcsak a Dózsában, hanem az ország bármely iskolájában. A felvételt szabadon elérhetővé és felhasználhatóvá tették a Dózsa Kalocsa Facebook-oldalán.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában