Neumann János Egyetem Gyakorló Óvodája

2020.05.19. 17:30

Tartja a kapcsolatot a gyerekekkel a kecskeméti óvoda

Az otthoni elkülönítés időszakában is szoros kapcsolatot tart a gyermekekkel a Neumann János Egyetem Gyakorló Óvodája. Online térben folytatódik a kicsik érzelmi nevelését célzó kutyás program, és az óvónénik változatos tevékenysége­ket ajánlanak a szülőknek az otthoni fejlesztéshez.

Horváth Péter

A Neumann János Egyetem Gyakorló Óvodája még tavaly szeptemberben indította el a Kutya-jó óvodai programot a Mókus csoportban, melynek lényege, hogy a gyermekek érzelmi nevelését kutyával asszisztált pedagógiával segítik. A Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány együttműködésével megvalósuló program kiváló kiegészítése a hagyományos óvodai nevelésnek és segítség lehet a gyermekek óvodai beszoktatásában is. Bibokné Katona Judit, a gyakorlóóvoda intézményvezető-helyettese elmondta, hogy a járványhelyzet miatt ezek a foglalkozások ugyan elmaradnak, de a csoport óvó nénijei különkiadással készültek a gyerekeknek, hogy a már megkezdett program segítségével tovább tudják tartani egymással és a kutyával a kapcsolatot.

Az első ilyen különkiadás az egyik óvónéni saját kutyájáról, Fahéj mindennapjairól szól, akivel már kölyökkorában találkozhattak a Mókuskák. A gyerekek és szüleik örömmel fogadják a beszámolókat, és a visszajelzésekben kutyás rajzokat és hajtogatást is küldenek, így a program rendhagyó módon, a négy fal között is folytatódhat. A második különkiadás egy mese a Tiszavölgyi család kutyájáról, Pajtiról. Az igaz történeten alapuló mesét generációk óta mesélik a család idősebb tagjai a fiataloknak, melyet most az óvodások is megismerhetnek.

Bibokné Katona Judit hangsúlyozta, hogy a gyermekek számára fontos a motiváció, amely ebben az esetben a kutya. A simogatás, játék, mozgás mind fejlesztően hat a gyermek pszichéjére: amellett, hogy feloldja a félénkebb, gátlásosabb gyerekeket, minden résztvevőt segít szocializációjában, illetve sikerélményhez juttatja őket.

Bibokné Katona Judit általánosságban is szólt a megváltozott helyzetben folyó óvodai munkáról. – Óvodánkban minden csoportunknak megvan a saját, jól működő kommunikációs csatornája, melyen keresztül elérhetőek a szülők: zárt Facebook-csoportokat hoztunk létre, valamint használjuk a többi online kommunikációs lehetőséget, így a Google Groups-ot, a Messengert és az e-mailt. Ezekre építve szerveztük meg valamennyien a családok támogatását, és ajánlások útján igyekszünk segíteni a gyermekek fejlesztésében – fogalmazott Bibokné Katona Judit.

Az óvoda szakemberei fontosnak tartják, hogy olyan tevékenységeket ajánljanak az otthoni fejlesztéshez, melyek során a gyermekek számára adott az önálló gyakorlás, a felfedezés lehetősége. Ezek a sikerélményeken keresztül megerősítik a gyermekek önbizalmát. Fontos szempont volt az is, hogy otthon is megvalósíthatók legyenek a foglalkozások. A járványhelyzet miatt még hangsúlyosabb szerepet kapott az egészségmegőrzés kérdése, az óvodapedagógusok a víz témahét projekthez kötve hívták fel a gyermekek figyelmét a kézmosás fontosságára és megtanították nekik ennek hatékony technikáját.

Szeptemberben indult a Kutya-jó program, mellyel a gyermekek érzelmi nevelését kutyával segítik
Fotó: PN

Azoknak az óvodásoknak, akiknek szülei nem tudják ellátni az otthoni felügyeletet napközben, megszervezték az ügyeletet, ahol a kis létszámú, három-öt fős csoportokban foglalkoznak a gyerekekkel az óvodapedagógusok. A csoportokban megkezdett hallgatói képzés folytatását átszervezték, a hallgatók számára részben módosították a gyakorlat követelményeit. Olyan beadandó, a témahetekhez kapcsolódó gyűjtőmunkákat állítottak össze, mely az online óvodai nevelésben is segítségükre van.

Kéttannyelvű oktatás folyik

Az óvoda négy csoportjában két tannyelvű oktatás is folyik. Az óvó nénik fontosnak tartják, hogy az angol nyelv továbbra is maradjon része a gyermekek életének, ezért saját készítésű vide­ókkal és angol nyelvű tartalmakkal is támogatást nyújtanak a családoknak, melyeket videómegosztó oldalon tesznek közzé, így segítve a két tannyelvű iskolai osztályba jelent­kező óvodások iskolai felkészítését. Az intézményvezető-helyettes hangsúlyozta, hogy munkájukért a szülőktől és családoktól számos pozitív, megerősítő visszajelzést kaptak már eddig.

 

Ezek is érdekelhetik