Kecskemét

2019.05.16. 14:00

Felmondtak a Waldorf-iskola tanárai, háromfelé szakadt az intézmény

Már közel negyven gyermeket kivettek szüleik a kecskeméti Mihály Kertje Waldorf Iskolából, a pedagógusok pedig egyöntetűen jelezték a fenntartó egyesületnek: szeptembertől nem kívánnak az iskolában tanítani.

Hraskó István

A kecskeméti Waldorf-iskola névhasználatát is megvizsgálják

Forrás: Petőfi Népe

Fotó: Bús Csaba

Március végén pattantak ki – legalábbis már a kívülállóknak is jól észlelhetően – a konfliktusok a kecskeméti Mihály Kertje Waldorf Iskolában. Március 24-én, vasárnap Balla Beáta intézményvezetőnek, hétfőn pedig további két pedagógusnak mondtak fel, mire a többi osztálytanító és szaktanár táppénzre ment. Napokig nem, vagy csak hellyel-közzel volt tanítás, szülői segítséggel leginkább felügyeletet biztosítottak annak a 20-30 diáknak, akiket szüleik bevittek.

Az ellentétek azonban már hónapok óta gyűltek az egyesület elnöke, elnöksége, valamint egyes pedagógusok között. Az egyik elbocsátott osztálytanító korábban lapunknak azt mondta: az elnökségnek nem elég szabályozott a működése, és igyekeztek a tanári kollégium autonómiáját korlátozni, egyes tanárok tekintélyét aláásni. Balla Beáta felmentésének indokaként hiányzó intézményvezetői pedagógusi szakvizsgáját jelölték meg, ez több kollégája szerint viszont csak mondvacsinált magyarázat, hiszen júniusban megszerzi a képesítést. Az szmsz alapján az egyesület nem is bocsáthatta volna el a tanárokat, hanem csak a tanári kollégium.

Ballai Beáta
Fotó: Hraskó István / baon.hu

Az is nagy indulatokat váltott ki, hogy a felmondási papírokat nem az egyesület elnöke adta át, hanem a biztonsági őrökre bízták ezt a feladatot. Balla Beáta lapunknak adott interjújában a konfliktusok fő okaként egyébként azt jelölte meg, hogy nem sikerült egy intézményi fórumot, iskolaszéket létrehozni, benne az elnökség, a pedagógusok és a szülők delegáltjaival. Mint mondta, ez a szerv hozhatta volna meg a stratégiai döntéseket, és segíthetett volna konszenzusra jutni a vitás kérdésekben, de Lévai Zoltán elnök nemet mondott minderre, mondván, ott szülessenek meg a döntések, ahol a felelősség van.

A szülők is megosztottak voltak az ügyben. Úgy tudjuk, körülbelül harminc gyermeket már kivettek az iskolából, ők jelenleg magántanulók. Tíz tanulót pedig más, állami intézménybe írattak át a bizonytalan helyzet miatt.

A tanári karból ezután többen felmondtak: először a hetedik osztályosok tanára, ezt követően az elsősök tanítója, utána pedig az iskola egyik alapító tanára. Május elején pedig A Szülői összefogás Kecskemét első Waldorf pedagógusaiért nyilvános Facebook-csoportban jelent meg a hír, hogy tanév végével az összes tanár otthagyja a szarkási iskolát. Ezt kérdésünkre több érintett is megerősítette, hozzátéve: döntését mindenki egyénileg hozta meg. Balla Beáta (aki pedagógusként tovább dolgozik még az iskolában) elmondta: ő is marad a tanévből hátralévő hetekre, mert így tartja fairnek, és mert szeretné ötödikes tanítványait elvinni a május 22–25. közötti Waldorf Olimpiára, Alsóörsre. Tőle azt is megtudtuk: bár nem beszélnek a konfliktusokról a diákoknak, azért a gyerekek sok mindent tudnak-megéreznek, és természetesen megviseli őket az iskolában kialakult helyzet, van bennük félelem, mi lesz jövőre.

A szülők és pedagógusok alapítványt hoztak létre

A pedagógusok és a szülők egy része eközben összefogott, és létrehozta az Angyalszív Gyermekeinkért Alapítványt. Mint az egyik kezdeményezőtől, Varjas Gabriellától megtudtuk: ez az alapítvány lenne a fenntartója annak a szep­temberben induló, egyelőre alternatív iskolának, ahol a Mihály kertjéből kivett gyerekek tanulhatnának, tanítóik pedig a szarkási iskolából elbocsátott és önként távozó tanárok lennének. Természetesen még sok a megoldandó feladat és kérdés, ezért Varjas Gabriella nem kívánt részletekkel szolgálni, de folyamatosan dolgoznak a feltételek biztosításán. Így például tárgyalnak az iskolának és óvodának helyet adó épület ügyében, egy-két héten belül ez is megnyugtatóan rendeződhet. Egyelőre azt sem lehet tudni, hogy hány diák tanul majd az iskolában, de várakozásaik szerint legalább ötven-hatvan biztosan. Céljuk között szerepel majd az is, hogy idővel Waldorf-iskolává váljanak.

– Elvették a fiam tanítóját, csak mert kimondta azt, amitől önazonos tudott maradni. Szókimondó volt a pedagógusok között, ugyanúgy, ahogy én a szülők között. Nem vártuk meg a mondvacsinált indokokat, hogy az elbocsátott osztálytanítónk után a szülőkön milyen fogást találnak. Magunkhoz tértünk ebből a traumából, megyünk tovább a tiszta úton, hiszen mi pedagógust választottunk, mikor a Waldorf- iskola mellett döntöttünk, nem pedig elnököt, elnökséget – írta a Fb-csoportban Varjas Gabriella, aki úgy döntött, mindkét gyermeke inkább legyen ideiglenesen magántanuló, ezért kiíratta őket az iskolából.

Egy hónap alatt közel negyven diákkal csökkent a kecskeméti Mihály Kertje Waldorf Iskola létszáma a konfliktusok miatt
Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

A fenntartó egyesület elnöke szerint az oktatás színvonalával elégedettek lesznek a családok

A Mihály kertje iskola ellen vizsgálatot indított a Magyar Waldorf Szövetség, és információink szerint a további névhasználat feltételeként előírták, hogy vegyék vissza a márciusban elbocsátott pedagógusokat (az ügyben kerestük a szövetséget, de választ nem kaptunk). Egy biztos, az iskola a honlapján közzétett hirdetés szerint pedagógust, óvónőt, osztálytanítót, ének-zene tanárt keres, a Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent, de nem feltétel.

Az iskolát fenntartó Gyermekkert Kecskeméti Waldorf Egyesület elnöke, Lévai Zoltán megkeresésünkre elmondta: az iskola más tanárokkal, de Waldorf-szellemiséggel és elkötelezettséggel fog működni.

– Az első osztályba beiratkozókat már szeretnék megnyugtatni, lesz, ki átkísérje őket az évnyitón a virágkapun. A létszámunk kisebb lesz, mint eddig, valószínűleg összevont osztályokkal fogunk működni, amit nem nehézségként, hanem kihívásként és új lehetőségként fogunk fel. Azonban sok mindenben várható megújulás. Szemléletben, szervezeti dolgokban. Olyan alternatív iskolává szeretnénk válni, amely teljes mértékben a gyermekek fejlődését tartja a fókuszban. Olyan iskolává, ahol a gyermekek boldog, testileg és lelkileg egészséges, a társadalom számára hasznos felnőttekké válhatnak. Ehhez alakítjuk az őket körülvevő tanulási környezetet. Az összevont osztályokat tanulócsoportoknak fogjuk fel, ami egyre nagyobb trend, és az eredményességük is igazolt a homogén osztályokkal szemben, így az oktatás színvonalával biztosan elégedettek lesznek a maradó és az újonnan csatlakozó családok – nyilatkozta Lévai Zoltán.

Lévai Zoltán szerint személyi kultusz alakult ki az iskolában

Arra a kérdésre, hogy szerinte mi vezetett a kialakult helyzethez, az egyesület elnöke úgy reagált: pont az, hogy az iskolában több mint sérültek a száz éve megálmodott Waldorf-pedagógia értékei.

– Személyi kultusz alakult ki, több kiváló pedagógust távozásra kényszerítettek az elmúlt években. Egy ember köré olyan erőtér alakult ki, amely egyre agresszívabbá és erőszakosabbá vált. A végén már a fizikai erőszak is megjelent. Miután senkitől nem várhattunk segítséget, magunk vettük kézbe a dolgokat. Ez vezetett a szövetséggel ahhoz a vitához, amely éppen közöttünk zajlik, miszerint megsértettük a tanárok önrendelkezéséhez való jogát. Szerintünk ez már korábban sérült, és nem általunk, de mi még inkább a Waldorf-pedagógiai értékekre hivatkozunk. Ez a vita lényege: érték- vagy szabályközösség vagyunk? A másik érvünk a gyermekek jogai. A most távozó pedagógusoknak a két kollégájuk jóval fontosabb volt, és így március végén egyszerűen magukra hagyták egy-két hétre vagy örökre a gyerekeket – jelentette ki Lévai Zoltán.

Mint elmondta, jelenleg az óvodában négy, az iskolában nyolc teljes állású pedagógus és több óraadó szaktanár dolgozik. Az egyesület elnöke megerősítette, hogy többen jelezték, a tanév befejeztével közös megegyezéssel távoznának.

– Az ő helyük vár betöltésre. Várjuk azon pedagógus kollégák jelentkezését, akik hisznek a közös munkában, a párbeszédben és az együttműködésben, szeretetteljesen tudnak a rájuk bízott gyermekek felé fordulni – nyilatkozta az elnök.

Lévai Zoltántól azt is megtudtuk: háromfelé szakadt az intézmény a konfliktusban: a 130 gyermek egy része átiratkozott másik Waldorf-iskolába, egy része követi az intézményt elhagyó tanítóját, egy része pedig marad. Az egyesület a jelenlegi visszajelzések alapján 40–50 gyermekkel számol a következő tanévre.

A kecskeméti Waldorf-iskola névhasználatát is megvizsgálják
Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

A szövetség közvetíthet

Megtarthatja-e az iskola a Waldorf nevet? – erről is megkérdeztük az egyesület elnökét. – A Waldorf-szemléletet mindenképpen. A Waldorf-pedagógia, illetve annak értékei nem jogvédettek. A Magyar Waldorf Szövetség Névhasználati Testületének döntéséig azonban nem szeretnénk találgatásokba bocsátkozni. Minden információt a szövetség rendelkezésére bocsátottunk, ezen dokumentumokban részleteiben taglaljuk, hogy hogyan jutott a közgyűlés az általuk vitatott döntésre. Továbbá felkértük a nemzetközi Waldorf szövetséget, hogy közvetítsen közöttünk és a magyar szövetség között. Amennyiben a MWSZ nyitott a párbeszédre, akkor biztosan találunk egy mindkét félnek elfogadható megoldást – tette hozzá Lévai Zoltán.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában