Kecskemét

2019.03.07. 07:00

Javítani kell az egyik Airbus hajtóművét, még egy hónapig nem repül

Három hónapja nem repül a Magyar Honvédség egyik Airbus A319-es személyszállító repülőgépe, mert javí­tásra és felújításra szorul a hajtóműve.

Hraskó István

A honvédség 604-es lajstromjelű Airbus A319-es repülőgépe áprilisban szállhat fel újra

Forrás: Petőfi Népe

Fotó: Bús Csaba

Szerkesztőségünk több helyről is információt kapott arról, hogy már régóta a Liszt Ferenc repülőtéren áll a Magyar Honvédség 604-es lajstromjelű Airbus A319-es repülőgépe, az egyik hajtőműve nélkül. Az ügyben megkerestük a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs osztályát és megkérdeztük, mi a probléma a repülőgéppel, ez nem volt-e ismert a vásárláskor, mikor emelkedhet ismét a levegőbe az Airbus, mi miatt vált szükségessé a hajtómű javítása/cseréje, és hogy ez mennyibe kerül.

A válasz szerint az Airbus jelenleg Budapesten, a javításra kiírt pályázat nyertesének telephelyén van, tavaly de­cember 3-án állították le.

– A repülőgép megvásárlásakor a javításig hátralévő ciklusidő ismert volt. Amikor az a végéhez közeledett, a Magyar Honvédség tervezetten felkészült az időszakos ellenőrzések és javítások végrehajtására. Ezzel párhuzamosan a hajtómű javítása és felújítása megkezdődött, amely jelenleg is folyamatban van. A mostani tervek szerint a 604-es lajstromjelű repülőgép április második felében repülhet ismét. A Magyar Honvédség szolgálati feladatait a meglévő repülőgépekkel maradéktalanul ellátja – írta a HM kommunikációs osztálya.

A honvédség 604-es lajstromjelű Airbus A319-es repülőgépe áprilisban szállhat fel újra
Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

A 2017-ben vásárolt két Airbus tavaly január végén érkezett meg Csehországból a kecskeméti repülőbázisra. Beszerzésüket azzal indokolták, hogy az AN-26-osok fölött eljárt az idő, a 35–40 éves gépek egy másik kor, a 70-es, 80-as évek szellemiségét képviselték, üzemidejük lejár 2020-ra, nagyjavításuk nem gazdaságos. Simicskó István korábbi honvédelmi miniszter hangsúlyozta: a honvédségnek biztosítania kell a külföldi missziós feladatokra utazó katonák és eszközök szállítását, utánpótlását, valamint a katasztrófa-elhárítási és humanitárius feladatokban való aktív részvételt.

Gyorsabb és tágasabb is

Az Airbus A319-esek újonnan 70–80 millió euróba kerülnek, a két, most 9–10 éves gép ára viszont ennek kevesebb mint a fele volt (ha 30–35 millió eurót feltételezünk, akkor egyenként 9,3–10,1 milliárd forint). Az Airbusok személyszállítási kapacitása 126 fő (az AN-26-osé 39 fő), hatótávolsága 6950 kilométer (az „Ancsáé” 2200 kilométer), az utazósebessége 829 km/h (szemben az AN-26-os 425 km/h-s sebességével).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában