2023.03.21. 15:40
Franciaországi borvidékekre látogatott Frittmann János
A franciaországi Champagne és az elzászi borvidékeken járt egy nyolctagú magyar borász delegáció a közelmúltban, amelynek tagja volt Frittmann János soltvadkerti borász. A küldöttség a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) a képviseletében utazott a világhírű borvidékekre. A céljuk az eredetvédelem tanulmányozása volt, illetve olyan szakmai megoldások átvétele, amelyek átültetése elősegítheti a hazai borászatok fejlődését.
Nem elég jó bort készíteni, a márkaépítés nélkül nem lehet jó áron értékesíteni. A fotón az idei soltvadkerti borverseny mintáinak a minősítése történik.
Fotó: Barta Zsolt
A Champagne borvidék 120 kilométerre fekszik északra Párizstól. A teljes termőterület körülbelül 27 500 hektár, melyet majdnem 20 000 termelő művel. Az ott készülő pezsgők presztízse olyan magas, hogy két-három évre előre értékesítik a termelők az árujukat – mondta Frittmann János, a Kunsági Borvidék elnöke.
A jó hírnevet az adja, hogy a magas minőségű termék előállítási módját, a termés mennyiséget meghatározták sok évvel ezelőtt. − Itt ma már szőlőterületeket nem lehet vásárolni, legfeljebb örökölni. Az egyik híres párizsi ügyvédnek is ott van birtoka, igaz nem ő műveli. A borszőlő kilója 6-10 euró kilónként. Átlag 70 hektó bor készül el egy hektár szőlő termésből. Ha több terem, akkor sincs gond, mert azt tartalékba elteszik bor formájában a következő évre. Sosem hoznak többet forgalomba, mint amennyit meghatároztak a termékleírásban. Teszik ezt azért, hogy önmaguknak ne állítsanak konkurenciát. Sok terméket exportálnak − tudtuk meg Frittmann Jánostól.
Elzászban egy nagy céget látogattak meg, amelynek Magyarországon is működik egy vállalkozása. Franciaországban a cég magas szintű szervezett munkafolyamatait tanulmányozták.
– A robotizáció magas, ahol lehet, helyettesítik az emberi munkaerőt. Egy 170 ezer hektós tároló térben, ahol palackoznak, ott két ember dolgozik az előkészítőben. Mit lehet átvenni a franciáktól? A brandépítés folyamatát kell átültetni. A borvidékek akkor lehetnek idehaza sikeresek, ha mindenki hozzátesz valamit a termék presztízsének a növeléséhez. Ez már középtávon az árak emelkedéséhez vezet, ami erősíti a jövedelmezőséget − mondta a soltvadkerti borász.