2022.02.23. 15:40
Brüsszel betiltaná a vörös húsok és a borok népszerűsítését
Az Európai Bizottság betiltaná a magyar gasztronómiai örökség részét képező olyan mezőgazdasági termékek, mint a borok és vörös húsok fogyasztásának népszerűsítését – mutatott rá az Agrárminisztérium államtitkára.
Az Európai Bizottság honlapján elérhető dokumentum szerint Brüsszel elvárja, hogy a benyújtott promóciós pályázatok hozzájáruljanak az éghajlati és környezeti követelményekhez, különös tekintettel a termelés és a fogyasztás fenntarthatóságára, így bizonyos ágazatok – mint a hús és a bor – eleshetnek a promóciós támogatástól. Ez pedig ellentétes az uniós promóciós politika fő célkitűzésével, vagyis azzal, hogy az Európai Unió valamennyi mezőgazdasági termékének versenyképességét biztosítsa – olvasható a magyar Agrárminisztérium közleményében.
Nem vitatjuk, hogy a mezőgazdaságnak is hozzá kell járulnia a klímaváltozás elleni küzdelemhez, és azzal is egyetértünk, hogy a felelőtlen alkoholfogyasztás egészségügyi következményeire fel kell hívni a figyelmet, azonban az Európai Bizottság ezzel a javaslattal túllőtt a célon, és rendkívül veszélyes precedenst teremthet. Azzal, hogy kizárunk bizonyos termékeket a promóciós programból, azt kockáztatjuk, hogy a fogyasztók az EU-n kívüli országokból behozott, silányabb minőségű termékeket fogják választani
− mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára, aki a közösségi oldalán is megosztotta véleményét. “Ez teljességgel elfogadhatatlan, és veszélyes precedenst teremtene a jövőre nézve, ha az Európai Bizottság betiltaná a magyar gasztronómiai örökség részét képező olyan mezőgazdasági termékek, mint a borok és vörös húsok fogyasztásának népszerűsítését” – fogalmazott az államtitkár.
Az Európai Unió promóciós programja évi 186 millió eurós keretösszegben nyújt támogatást az európai agrárcégeknek mezőgazdasági termékeik belső piacon, valamint harmadik országokban történő népszerűsítésére. A program nagyban hozzájárul az EU-ban előállított élelmiszeripari termékek elterjedéséhez és ezáltal az exportlehetőségek bővüléséhez.
Borítókép: Shutterstock