2023.06.16. 06:00
Szélhámos, vagy szent ember a YouTube 3. legnépszerűbb sztárja?
Ha a legmenőbb youtuberekről van szó, kihagyhatatlan egy MrBeast – így, egy szóban –, eredeti nevén Jimmy Donaldson nevű fiatal.
MrBeast a Squid Game játékában
Forrás: YouTube
2012-ben startolt a YouTube-on, mindössze 13 évesen. Videójátékok végigjátszásaival indult, s más YouTube-csatornákat elemzett ügyesen. De azzal az egyedi tartalommal, amely őt a YouTube szenzációjává tette, csak néhány évvel később állt elő: sajátos jótékonysági akciókra összpontosít.
Legvírusosabb, több mint 424 milliós megtekintésű videójában újraalkotta a Netflix sikersorozatát, a Squid Game-t, hogy az egyik nyertes 456 000 dollárt nyerjen. A tévésorozattal ellentétben nála senki sem sérült meg.
Becslések szerint 2023 májusában MrBeast nettó vagyona 50 millió dollárra rúgott, s ez a pénz főként YouTube-vállalkozásaiból jött.
Ennek a harsány – sokak szerint egyenesen közönséges – 25 éves fiatalembernek a videóit 26 milliárdszor nézték meg a YouTube-on, évente több millió dollárt keres pusztán a hirdetési bevételekből. S nem ez az egyetlen bevételi forrása.
A márkák szponzorálása is jelentős szerepet játszik bevételében. Nagy cégek termékelhelyezéseit végzi a fiatal, globális közönséget megcélozva. Újabban bővítette bevételi forrásait: kereskedése, a Beast Apparel pólókat, kapucnis pulcsikat és egyéb kiegészítőket árul a nevével, ezen kívül sikeresen elindította a MrBeast Burger nevű hamburgerboltot és a Feastables csokoládé üzletet.
De a lényeg: jótékonysági videói nagyon mennek: az egyik legsikeresebben hajléktalannak adományozott 10 000 dollárt, a másikban – nem elírás – ezer megromlott látású ember szürkehályog-műtétét finanszírozta.
Olyan embereknek fizette ki a műtétjeit, akiknek elérhetetlenül drága volt egy szürkehályog-műtét finanszírozása.
A páciensnek, akit öt perc alatt megműtöttek, 50 ezer dollárt ad át, hogy leérettségizhessen. A beteg és családja könnyek között fejezi ki neki a háláját.
A videót 2023. január végén tette közzé, e cikk megjelenéséig több mint 140 milliószor lejátszották, 9,7 millióan lájkolták. Alatta persze ott a link, hogy „próbálja ki MrBeast rágcsálnivalóját!”
Mikor megjelent az „1000 vak ember újra lát”, rengeteg lehúzó kritikát is kapott. Egyesek szerint „ez valami démoni dolog, és világosan meg kell magyarázni, mi”. Szétszedték a képmutatásáért. „MrBeast azért fizette a műtéteket, hogy felhívja a figyelmet magára és felpörgesse a videóit, tehát az egész projekt cinikus és kizsákmányoló” – fogalmazott a The New York Times.
Nem csak a közösségi médiában kapott óriási hírverést, hanem a vezető sajtó, a CNN, a BBC, a TODAY és a People is sokat szerepeltette.
A MrBeast 10 000 dollárt adott „egy véletlenszerűen szerepeltetett hajléktalannak”, lakatlan szigetet adott egy másiknak. Ezeknek a produkcióknak az elképesztő népszerűsége révén szupersztár lett a YouTube-on, és szent ember a követői szemében. Ellenzői viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy az „önzetlen” videók nem nagylelkűségből készültek, hanem, hogy a nézettségből fakadó reklámpénzekből megszedje magát.
A New York Times ezt írja: „Nehéz megérteni, mi teszi olyan vonzóvá. MrBeast jópofa és elbűvölően bárgyú, de nincs karizmája, nem különösebben vicces, és nem is annyira jóképű – olyan, mint bármelyik 25 éves észak-karolinai fiatal. Vagy éppen az a titka, hogy annyira átlagos?
A lap szerint videóinak egy egyik kulcsa az lehet, hogy a „címükben sok nullát tartalmazó számok szerepelnek”.
A MrBeast szinte minden versenytársát legyőzte. Már csak egy indiai lemezkiadónak és a Cocomelon gyerekcsatornának van több előfizetője, mint neki, de idén minden jóslat szerint lekörözi ezeket is.
Digitália
- A használt termékek online piacán tarol a Facebook
- A molekuláris ujjlenyomat előre jelezheti a betegségeket?
- Az Európai Bizottság vizsgálódik a YouTube, a Snapchat és a TikTok háza táján
- Ismét a Huaweié a legjobb okosóra az EISA szerint
- Ahogy egymást, úgy a robotokat is szavak nélkül érthetjük